اصفهان؛ شهر جهانی صنایع دستی

رئیس صنف صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن عنوان کرد:

اصفهان؛ شهر جهانی صنایع دستی

پروانه شریفی

صنایع‌دستی اصفهان در طول قرن‌های متمادی به‌عنوان نماینده هنر اصیل قوم ایرانی در جهان معرفی شده است. از این رو اگر اصفهان را مهد صنایع دستی ایران بنامیم به‌حق و به‌جا گفته‌ایم چراکه ویژگی‌های فکری و روانی صنعتگر اصفهانی مانند ذوق، هنر، پشتکار و قناعت موجب شده است تا فرآورده‌های دست ساز اصفهان نه تنها در کشورمان خریداران فراوان داشته باشد بلکه مسافران و گردشگران و علاقمندان خارجی نیز طالب دست ساخته‌های اصفهان با ویژگی‌های خاص آن باشند.

استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران محسوب می‌شود. این استان از قدیم الایام مهد هنرهای زیبا و صنایع ظریفه بوده است که در سه دوره تاریخی آل بویه، سلجوقیان و صفویه پایتخت ایران بوده است که در این سه دوره به دلیل نظر مثبت شاهد اوج گرفتن هنر، فرهنگ، صنایع دستی و آثار تاریخی ارزشمند هستیم که برای نسل‌های بعدی به یادگار ماننده است.

بیشترین تنوع صنایع‌دستی در جهان آماده استقبال از مسافران نوروزی

عباس شیردل در رابطه با اشاره به برنامه‌های اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان در ایام نوروز گفت: اصفهان در نوروز ۱۳۹۶ نیز با بیشترین تنوع صنایع‌دستی در جهان، به استقبال مسافران نوروزی می‌رود. وی در ادامه افزود: سال جاری، سال بسیار بد و راکدی برای فروشندگان صنایع‌دستی و خصوصاً فروشندگان حاضر در میدان امام (ره)، بازار قیصریه و اطراف میدان بود و فروشندگان و تولیدکنندگان امیدوارند در سال جدید، اتفاقات به گونه دیگری رقم بخورد.

رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به عدم افزایش قیمت صنایع‌دستی در ایام نوروز گفت: قیمت‌ها افزایشی نداشته و حتی به خاطر رکود بازار، افزایش قیمت مواد اولیه و فشاری که بر هنرمندان وارد شده، برخی اقلام نیز کاهش یافته‌اند. شیردل در ادامه با تشکر از بازرسی اصناف استان تأکید کرد: بازرسی اتاق اصناف استان در سال جاری حضور پررنگی در جمع‌آوری اجناس قاچاق در سطح و اطراف میدان امام (ره) داشت و در حال حاضر هیچ جنس قاچاقی در این بازارها یافت نمی‌شود.

بازار صنایع‌دستی، محیطی امن برای خرید اجناس مرغوب و شناسنامه‌دار

وی همچنین تصریح کرد: مسافران مطمئن باشند که بازار صنایع‌دستی، محیطی امن برای خرید اجناس مرغوب و شناسنامه‌دار خواهد بود و کلیه اجناس موجود در بازار، دارای برچسب قیمت هستند. رئیس اتحادیه صنف صنایع استان اصفهان در رابطه با حضور بازرسان در میدان امام (ره) و بازارهای اطراف آن گفت: ۳۱ بنر در رابطه با نحوه ارتباط با بازرسان اصناف در میدان و اطراف آن نصب شده تا تخلفات احتمالی به سرعت رسیدگی شود.

شیردل تأکید کرد: فروشندگان صنایع‌دستی بازار اصفهان، افراد بسیار شریف و با فرهنگی هستند و حضور بازرسان و اطلاع رسانی‌های مربوطه صرفاً برای اطمینان مسافران و افزایش اعتماد آن‌ها در راستای خرید اجناس اصل و ایجاد رونق در بازار صنایع‌دستی اصفهان است.

رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان در پایان گفت: سال گذشته میناکاری، پارچه قلمکار، ترمه دوزی و انواع دوخت روی پارچه ترمه، خاتم کاری و سفال از جمله صنایع دستی بودند که بیشتر از سایرین موردپسند مسافران قرار گرفتند و به فروش رسیدند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *