چاقی ریسک سرطان را افزایش می دهد

دکتر امانی عضو گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم پزشکی اصفهان:

چاقی ریسک سرطان را افزایش می دهد

پروانه شریفی

دکتر رضا امانی در گفتگو با کیمیای وطن اظهار کرد: سوء تغذیه دو بعد دارد، در تعریف سوء تغذیه می‌توان گفت هر نوع انحراف از تغذیه سالم و نرمال را سوء تغذیه می‌نامیم در نتیجه از یک سو طیف مازاد (افزایش مصرف و چاقی) و از سوی دیگر طیف کمبود تغذیه دیده می‌شود. عضو گروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان گفت: مجموع اضافه وزن و چاقی هر دو ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن را از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون را بالا می‌برد. وی افزود: هم‌چنین ریسک برخی بیماری‌ها از جمله سرطان‌های سینه در زنان و گوارش در مردان نیز به دلیل اضافه وزن و چاقی افزایش می‌یابد. عضو گروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مصرف میوه و سبزی‌ها در کاهش بیماری‌های مزمن از جمله چاقی، دیابت نوع دوم (ساده‌ترین نوع دیابت)، فشار خون و افزایش چربی‌های خون مؤثر است. امانی با اشاره به اینکه سه ماده سمی شکر، نمک و چربی در ایرانی‌ها زیاد مصرف می‌شود، اضافه کرد: ایرانی‌ها حدود یک سوم کمتر از استاندارد جهانی لبنیات مصرف می‌کنند. این فوق تخصص تغذیه بالینی با اشاره به شاخص نقطه دود، گفت: نقطه دود در روغن‌های مختلف متفاوت است. برای نمونه در روغن زیتون نقطه دود پایین است و هرچه که روغن به نقطه دود کمتری برسد، کمتر آسیب زاست.

 

عضو گروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان افزود: بهترین روغن برای سرخ کردن روغن‌هایی هستند که بالاترین نقطه دود را دارند که روغن گل‌رنگ، روغن آفتابگردان، روغن سبوس برنج، روغن زیتون تصفیه شده، روغن کلزا و کانولا و روغن کنجد به ترتیب بهترین روغن‌های سرخ کردنی هستند.

دکتر امانی با اشاره به اینکه بدترین نوع اسید، اسید چرب ترانس است، گفت: این اسید به کودکان آسیب بیشتری می‌رساند زیرا چربی خون را افزایش می‌دهد. همچنین ناباروری در مردان و زنان را افزایش می‌دهد و ریسک ابتلا به سرطان سینه و گوارش را در هر دو جنس بالا می‌برد.

وی اضافه کرد: استاندارد جهانی می‌گوید باید کمتر از پنج درصد اسید چرب استفاده کرد اما در ایران بیان می‌کنیم که باید کمتر از یک درصد استفاده کرد زیرا همه روغن‌های سرخ کردنی حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند.

فوق تخصص تغذیه بالینی با اشاره به اینکه طبق برآورد اولیه وزارت بهداشت دو یا سه برابر مجاز دنیا روغن حاوی اسیدهای چرب ترانس مصرف می‌کنیم، گفت: مصرف این روغن‌ها مقاومت به انسولین و شانس ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

عضو گروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نحوه نگهداری روغن‌ها در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها، اظهار کرد: وجود لامپ‌های کم مصرف به روغن‌ها آسیب می‌رساند. همچنین روغن‌ها نباید در بالاترین نقطه مغازه قرار گیرند و یا در معرض آفتاب باشند و ظرف تیره برای نگهداری روغن بهتر است.

امانی با اشاره به مصرف روغن‌های حیوانی، اضافه کرد: مصرف این روغن‌ها چربی‌های خوب و بد بدن را افزایش می‌دهد در نتیجه زیاده روی در مصرف این روغن‌ها مناسب نیست.

فوق تخصص تغذیه بالینی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد نمک طعامی حاوی سدیم است، افزود: طبق برآورد اولیه وزارت بهداشت ما ایرانی‌ها روزانه ۱۰ الی ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کنیم و این در حالی است که باید میزان مصرف این ماده غذایی کمتر از دو هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم در روز باشد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *