عوامل شادی آفرین در زندگی

در ماه پایانی سال و روزهای نزدیک به سال نو هستیم معمول است که در روزهای اول سال که حال و هوا و بوی بهاری دارد جامعه شاداب و با نشاط می شود اما چه عواملی می توانند  شادابی و سرورواقعی را به ارمغان آورند نکته مهمی است  راههای دستیابی به شادی در زندگی، موضوعی پرجاذبه و شیرین است که دوستداران بسیاری داشته و خواهد داشت. از آنجا که عوامل فراوانی در این باره وجود دارد و آشنایی با شیوه صحیح و راهکاری ارزشمند، انسان را به سرمنزل مقصود هدایت می­کند،

ثروت و دارایی که  از دیدگاه معارف دینی، تعریفی روشن و جایگاهی خاص دارد یکی از عوامل شادی آفرین است. در قرآن از یک سو مال «فضل خداوند» و وسیله «قوام و برپایی جامعه» معرفی شده است که توان همراهی «سعادت دنیا و آخرت»  برای انسان را خواهد داشت و از سویی دیگر «ارزش ذاتی»  نداشته در برابر اراده الهی بی­اثر دانسته شده است و یا ارزشی اندک در برابر اعمال صالح بدان داده  و تنها زینت زندگی  شمرده شده است! در حالی که زیورآلات و زینتهای زندگی ارزشی مستقل نداشته و در کوتاه­مدت از جلوه زیبای خود ساقط می­شوند . با این نگرش، مال و مقام نزد فرعونیان باعث ارزش بوده و ثروت و رفاه با روحیه تجاوزگری، مال دوستی و ترک انفاق همراه گشته که برای آینده حوادث، عاملی کم­ارزش خواهد بود .

قرآن برای صاحبان ثروت، دو شخصیت مثبت و منفی ترسیم کرده است یکی ثروت خدیجه است که عامل ارزشمند غنای رسول خدا و توانایی مالی آن حضرت در تبلیغ رسالت بیان شده است، سپس دارایی سرشار قارون، عامل سرمایه­داری و سرکشی در آیین حضرت موسی معرفی و او به عنوان ثروتمندی منحرف ـ که داستان زندگی وی عبرتی برای دیگران خواهد بود ـ مطرح شده است! افزون بر آن استفاده نادرست از ثروت، عامل سقوط جامعه و خودنمایی و فخرفروشی از آثار سوء دارایی گوشزد شده و در کنار این دو، آتش عذاب الهی پایان کار ثروت­اندوزان زشت­کردار دانسته شده است.خداوند حکیم، سرانجام خود بین این دو دیدگاه، راه روشنی از بصیرت و بینایی ارائه کرده، «ثروت را علت تام سعادت، شادکامی و خوشبختی» ندانسته، بلکه آن را زمینه­ساز و ابزاری معرفی می­کند که می­تواند در دست صاحبان آگاهی و هوشیاری قرار گرفته و آنان را به ارزشهای والای انسانی، پایندگی و جاودانی برساند، به گونه­ای که نگاه تمام دنیازدگان را خیره ساخته و آنان را دچار حیرت نماید.حال و با این وصف چه علتی را باید برای ثروت اندوزانی که دستشان در کیسه بیت المال است متصور شد و برای کسانی که با تصویب قانون راه را بر ثروت اندوزی برخی باز می کنند چه باید اندیشید؟ و آیا حقوق ۲۴ میلیونی راه رفتن در مسیر اشرافیت نیست.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *