نکته ای مهم برای سیاسیون
![](http://eskimia.ir/wp-content/uploads/2017/03/siasat28.jpg)
دکترمحمدجوادقاسمی استاد و پژوهشگردانشگاه
گروهى از ناآگاهان مکر و خیانت و پیمان شکنى عمرو بن عاص را دلیلى بر هوشیارى و عقل او مىپنداشتند، و ممکن بود این تفکّر سبب گرایش به این گونه کارهاى غیر انسانى و غیر اسلامى شود، لذا امام علیه السّلام براى پیشگیرى از این گونه افکار انحرافى، خطبه ای ایراد کردند، امام علیه السلام در خطبه ۴۱، از مکر و خدعه و نیرنگ و پیمان شکنى سخت نکوهش فرموده، و به عواقب شوم آن اشاره مىکند، و به عکس، وفا و صداقت را مىستاید.
سپس در باره آثار مثبت وفاء به عهد چنین مىفرماید: «سپرى محکمتر و نگهدارندهتر از آن سراغ ندارم»»
(اصولا پایه اصلى دین را وفاى به پیمان ها و تعهدات تشکیل مىدهد).
در حدیث نبوى آمده است «لا دین لمن لا عهد له«»، کسى که پایبند به عهد و پیمان نیست دین ندارد.»
و نیز آمده است: «اذا نقضوا العهد سلّط اللّه علیهم عدوّهم،«» و هنگامى که مردم پیمان شکنى کنند خداوند دشمنانشان را بر سر آنها مسلط مىگرداند»
«کسى که از چگونگى رستاخیز آگاه است هرگز پیمان شکنى نمىکند»
اگر من از پیمان شکنى و خدعه و نیرنگ بیزار نبودم، از سیاستمدارترین مردم بودم، ولى هر پیمان شکن فریبکارى گنهکار است و هر گنهکارى کافر است (کفر به معنى ترک اطاعت فرمان خدا) و هر غدّار و مکّارى در قیامت پرچم خاصى دارد که به وسیله آن شناخته مىشود
پیامامامشرحتازهوجامعىبرنهجالبلاغه، ج ۲ ، صفحهى ۴۵۱
دو نوع سیاست.: الهی و شیطانی
نوع اول- هدف تکمیل مکارم اخلاقی است .صداقت و وفاداری به عهد و پیمان و اخلاق محور است . سیاست باید حول محور مسائل اخلاقی و تابع اخلاق با شد . گاهی حکومت هم باید فدای اصول اخلاقی شود.ساده زیستی و مردمی بودن از صفات بارز حاکم است .(دیدگاه قرآنی و علوی)
نوع دوم- اخلاق و سیاست با یکدیگر جمع نمىشود، بنا بر این فرمانروایى که خویشتن را ملزم به رعایت اصول اخلاقى مىداند، در حقیقت مغز سیاسى ندارد، و هرگز حاکمیتش دوام نخواهد یافت هدف وسیله را توجیه مىکند .باید وعده بدهی و فریب بدهی ۰ (دیدگاه ماکیاولی و عمرو عاصی)
پرسش از خود
ما کدام گروه را در انتخابات بر می گزینیم؟
عبارات متداول زیر از کدام نوع سیاست نشأت گرفته است؟
شخص منتخب باید: زرنگ و پاچه پاره هم باشد.
افراد ساده و خوش بین و ساده زیست فایده ای ندارند، نمی توانند. فرد منتخب باید اهل زد و بند سیاسی باشد.
ما خادم نمی خواهیم ما مدیر می خواهیم.
ما کسی را می خواهیم که با همه تعامل داشته باشد حتی با معاویه نه تقابل . (تعامل با قدرت ها . تقابل با رهبر و مردم). ما کسی را می خواهیم که آزادی بیاورد
ما کسی را می خواهیم که دنیاپسند باشد(ماهواره ها و شبکه های اجتماعی و…. همه او را بپسندند