شادی و نشاط

علی حاجیان

از حالت های مثبتی که در انسان  وجود دارد و در مقابل غم و اندوه قرار می گیرد حالتی که ظاهر انسان را شاداب و بشاش نشان می دهد اینگونه حالت انبساط را در چهره نشان می دهد و چنین افرادی زبان پاک و لطیف دارند ازطرفی دارای قلبی فوق العاده مهربان از ویژگی های نشاط و شادابی است البته شاید چهره برخی افراد ظاهری شاداب داشته باشد اما پشت این شادابی ظاهری غم و اندوه و نگرانی و دلهره و… است زیرا آن شادابی که دنیوی و ریشه در مظاهر دنیا  دارد زود گذر است و با فطرت خداجویی نیز منطبق نیست لذا شادابی واقعی نیست.  شادی و نشاط در قرآن کریم اغلب با الفاظی هم‌چون فرح ، فرحوا ، تفریح ، تفرحوا ، تفرحون ، یفرح ، فرحون و فرحین آمده است ؛ فرح مخالف حزن و اندوه  و عبارت از لذّت قلب و روح از فرح در قرآن در چند معنا به کار رفته است ؟  سرکشی و بدمستی که درباره‌ی آن خداوند می‌فرماید : « إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ » و خوشنودی و رضا که خداوند می‌فرماید : « مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ » و نیز شادمانی و خوش‌حالی که در این باره خداوند می‌فرماید: « فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ  » در همه‌ی موارد « فرحین » به معنای آنان که شاد و مسرورند ، آمده است .

سرگرمی‌های لذت بخش و هدف دار در کلام امام رضا (ع) این گونه وصف شده‌است : از لذائذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و خواهش های دل را از راه‌های مشروع برآورید، مراقبت کنید که در این کار به مردانگی و شرافت شما آسیب نرسد و دچار اسراف و تند روی نشوید ، تفریح و سر‌گرمی ‌های لذت‌‌بخش ، شما را در اداره ی زندگی یاری می‌کند و با کمک آن بهتر در امور دنیوی خویش موفق خواهید شد.امام علی(ع) می‌فرماید : شادی باعث انبساط روح و ایجاد وجد و نشاط می‌شود . حدیث زیبایی که از رسول اکرم (ص) نقل است که فرمود : در بهشت جایی است که به آن خانه‌ی شادی گفته می‌شود ، هیچ‌کس به آن خانه وارد نمی‌شود مگر آن‌که موجب شادی کودکان شده باشد .در تقسیم‌بندی اوقات و نظم روزانه‌ای که پیشوایان معصوم (ع) توصیه کرده‌اند ، مسرّت و شادی جایگاه ویژه‌ای دارد ، چنانکه امام رضا (ع) می ‌فرماید : …ساعتی را  به تفریحات و لذائذ خود اختصاص دهید و از مسرّت و شادی ساعات تفریح ، نیروی انجام وظائف را تأمین کنید .عوامل شادی بخش بسیارند اما آنچه مورد تایید و نظر اشلام است اینکه شادی و نشاط زمینه ساز ورود به گناه نباشد و حرائم دینی و اخلاقی و انسانی در آن حفظ شود در واقع مطابق فرت باشد حال آیا نشاط فقط در کنسرت و … است؟ امان از حرف برخی که بجای شادی دنبال کار سیاسی هستند و الا مردم وقتی شادند و هشتشان گرو نه اشان نباشد و از بیکاری و گراتنی و رکود و … بیرون آمده باشندو دینشان حفظ گردد و ایمانشان ساییده نشود. و…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *