باید و نبایدهای تغذیه‌ای در ایام نوروز

گفت و گوی کیمیای وطن با دکتر غلامرضا عسگری متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

باید و نبایدهای تغذیه‌ای در ایام نوروز

افراط و تفریط ممنوع

پروانه شریفی

حفظ سلامت خانواده به خصوص در ایامی مانند نوروز که خانواده‌ها در صدد برگزاری هر چه مفرح‌تر تعطیلات خود هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با توجه به تغییراتی که در الگوی مصرف غذایی خانوار در این ایام رخ می‌دهد برای آگاهی و به حداقل رساندن مسائل ناشی از آن با یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی همراه باشید. دکتر غلامرضا عسگری در گفتگو با کیمیای وطن اظهار کرد: در ایام نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان‌ها تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل باشد، ولی می‌توان حجم مواد غذایی را در هر وعده‌های اصلی کاهش داد به ویژه شام را بسیار مختصر میل کرد. متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که برای سلامت و تندرستی افراد اهمیت خاصی دارد. افراد بهتر است در ایام تعطیل شب‌ها زودتر بخوابند تا صبح بتوانند با شادابی از خواب برخیزند و صبحانه کاملی شامل مقادیر مناسبی نان، شیر، پنیر، گردو و … مصرف کنند.

زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز هم مانند سایر مواقع می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت شود. در کودکان زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در این ایام اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می‌شود و ضمن این که مانع مصرف وعده‌های اصلی غذا می‌شود و به این ترتیب تداوم این وضعیت به مدت دو هفته در تعطیلات می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در تغذیه آن‌ها شود. عسگری ادامه داد: مشکل دیگری که در نتیجه مصرف زیاده از حد شیرینی و شکلات ممکن است در کودکان ایجاد شود، مشکلات دندانی است به ویژه اگر بعد از هر بار مصرف به بهداشت دندان‌ها و مسواک زدن توجه نشود. در مورد افراد بزرگسال نیز زیاده روی در مصرف می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی و همچنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در این ایام شود و در مورد افرادی که مبتلا به قند خون و یا چربی خون بالا هستند زیاده روی در مصرف باعث اختلال در وضعیت سلامت آن‌ها خواهد شد، بنابراین برای برخورداری از تعطیلات همراه با آرامش و سلامتی تعادل در مصرف مواد غذایی را در این ایام در نظر بگیرید.

آجیل

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این که هنگام خرید آجیل باید به تازگی آن توجه داشت؛ خاطر نشان کرد: تا حد امکان از فروشگاه هائی که معتبر هستند و اجناس با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند خریداری کنید. از خرید خشکباری که علائم کپک زدگی در آن‌ها مشاهده می‌شود خودداری و همچنین بهتر است انواع کم نمک را انتخاب کنید.

میوه خشک

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای استفاده از میوه‌های خشک به خاطر داشته باشید که ارزش تغذیه‌ای میوه‌های خشک به شیوه خشک شدن آن‌ها بستگی دارد هر چه زمان خشک کردن بیشتر باشد و مواد خشک کننده بیشتری استفاده شود؛ از ارزش تغذیه‌ای آن‌ها کاسته می‌شود. میوه‌های خشک به نسبت واحد حجم کالری بیشتری دارند اما به دلیل نگهداری آسان‌تر برای استفاده در مدت طولانی مناسب‌تر هستند. وی در پایان بیان کرد: هموطنان عزیزی که قصد مسافرت دارند باید در طول سفر دقت کنند تا اصول تغذیه‌ای، بهداشت و ایمنی مواد غذایی را رعایت کنند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *