فعالیت خوشه‌های فناوری در مناطق محروم

رییس دانشگاه جامع علمی، کاربردی استان اصفهان مطرح کرد:

فعالیت خوشه‌های فناوری در مناطق محروم

زهرانصیری

رییس دانشگاه جامع علمی، کاربردی استان اصفهان از آغاز ثبت نام دانشگاه علمی کاربرد خبر داد و گفت: پذیرش دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان، از ۲۴ اسفند ۹۵ آغاز شده و تا ۱۱ فرودین ۹۶ ادامه خواهد داشت. سید حسن قاضی عسکر، با اشاره به اینکه گروه‌های توسعه و کارآفرینی در راستای اقتصاد مقاومتی و با هدف راه اندازی کسب و کار آموزش محور بر اساس نیازهای مناطق مختلف راه اندازی می‌شوند افزود: یکی از فواید آموزشِ همراه با نیاز سنجی، فعال شدن نیروی کار در محل زندگی و جلوگیری از مهاجرت است که مشکلات زیادی را به شهرهای ما تحمیل کرده است. وی از آغاز فعالیت خوشه‌های فناوری در مناطق محروم خبرداد و گفت: با تأسیس شورای اقتصاد مقاومتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، درصدد راه اندازی رشته‌ها مطابق با نیازهای بومی، منطقه‌ای و مزیت نسبی هر ناحیه هستیم تا از مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ جلوگیری کنیم.

ارائه دانش حرفه‌ای برای نیروی کار

وی افزود: سیاست دانشگاه علمی، کاربردی براین است که نسبت دانشجویان کاردانی به کارشناسی ۳ به ۱ بشود، چرا که رشته‌های کارشناسی اشباع هستند و مطالبه بازارکاروهرم نیروی انسانی، بیانگر نیاز به دانش حرفه‌ای نیروی کار است. وی با اشاره به این که دانشگاه علمی کاربردی هنوز آنقدر جذابیت دارد که با مشکل کمبود دانشجو مواجه نیست، گفت: برای ده ساله آینده روند کاهش دانشجو را پیش بینی می‌کنیم که در همین راستا ورود به حوزه بین الملل و جذب دانشجو از دیگر کشورها از طریق ارتقا سطح کیفی را برنامه ریزی کرده‌ایم. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین از پذیرش دانشجوی پیوسته خبر داد و گفت: برای ورود دانشجویان از هنرستان‌ها به دانشگاه‌های علمی کاربردی در حال رایزنی هستیم که برای مثال اگر دانش آموزی در هنرستان رشته برق صنعتی تحصیل می‌کرده در دانشگاه همان رشته را ادامه دهد.

پذیرش دانشجو

وی افزود: ثبت نام این دانشگاه برای ۳۵۲ کد رشته خواهد بود که از این تعداد ۲۱۷ رشته در مقطع کاردانی و ۱۳۵ کدرشته در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرند. قاضی عسکر از پذیرش دانشجو در ۵ رشته جدید خبر داد و گفت: رشته‌های کاردانی حرفه‌ای پیرایش زنانه، کاردانی حرفه‌ای صنایع چوب و تولید مبلمان، کاردانی طراحی دوخت و لباس و کارشناسی سینما در دو گرایش تدوین و کارگردانی را به رشته‌های این دانشگاه اضافه کرده‌ایم. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به این که پذیرش در این رشته‌ها بدون کنکور واز طریق ثبت‌نام در سایت سنجش است، اظهار داشت: برای راه اندازی این رشته‌ها از دو طریق نیاز سنجی و تعامل با سازمان‌ها و صنایع مختلف اقدام می‌شود و صنایعی که نیاز به ارتقا سطح کیفی نیروها و تکمیل نیروی انسانی دارند سفارش دوره‌های آموزشی را ارائه می‌کنند. وی در ادامه گفت: در استان اصفهان ۴۳ واحد علمی کاربردی وجود دارد که در طول ۲۵ سال که از تأسیس دانشگاه می‌گذرد ۷۶ هزار دانشجو از این مراکز فارغ التحصیل شده‌اند. قاضی عسکر افزود: ۲۵ هزار دانشجو تا پایان‌ترم مهر در مراکز علمی، کاربردی استان ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۷۰۰ دانشجو مرد و ۷ هزار و ۶۰۰ دانشجو زن هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *