دانشگاه تربیت مادر

دکتر علی بیگی استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه/

مادر به‌عنوان قلب یک خانواده، پایه‌گذار پیوندهای عاطفی و میان فردی است خدای تعالی در قرآن مجید به نقش پررنج و زحمت مادران در رشد و پرورش فرزندان اشاره می‌کند و پیامبر اکرم (ص) نیز جایگاه رفیعی برای آنان ترسیم می‌کند.

ضمن تبریک میلاد دُر دانه ی قرآن و  برترین  مادر هستی  یعنی حضرت زهرا (سلام الله علیها)و میلادامام خمینی ره وهفته بزرگداشت مقام مادر وزن اید بگوییم انسان موجودی است با کرامت ،نگاه جنسیتی به انسان یک دیدگاه  غلطی است ،نظام عالم خلقت  یک نظام تکمال  طلبی است ورسیدن به این کمال جنسیت نمی شناسد ، مرد وزن وفرزندان  شکل یک خانواده  را نشان می دهند اما جایگاه مادری جایگاه ویژه ای است .مادر به‌عنوان قلب یک خانواده، پایه‌گذار پیوندهای عاطفی و میان فردی است خدای تعالی در قرآن مجید به نقش پررنج و زحمت مادران در رشد و پرورش فرزندان اشاره می‌کند و پیامبر اکرم (ص) نیز جایگاه رفیعی برای آنان ترسیم می‌کند.

در محیط خانه و اجتماع برجسته ترین نقش مادر نقش تربیتی است. اهمیت این نقش از آن جا روشن می شود که کودک نخستین بار در آغوش مادر قرار می گیرد و آداب و رسوم اجتماعی را از او می آموزد. کودک از دامن مادر یاد می گیرد که چگونه با دیگران رفتار نماید و چگونه با آنان برخورد داشته باشد. چگونگی رفتار مادر با کودک در شکل دهی ساختار شخصیتی او تأثیری چشم گیر دارد. از این رو، کارشناسان مسائل تربیتی بر نقش مادر در تربیت فرزند همواره تأکید داشته و دارند.

غرب با توجه به نگاه مادی گرایانه، حضور زن در محیط پرعاطفه و با محبت خانواده را سبک شمرده و همدوشی با مردان را یک ارزش تلقی می کند. گاه یک زن ساعت ها در محیط خارج از خانه و با تقسیم محبت با دیگران و با جسمی خسته و روحی درهم شکسته، به محیط خانه وارد میشود.گرچه در آمدی هم کسب کرده باشد،  جوامع صنعتی امروز با بحرا ن هویت  خانواده مواجه است چون در بسیاری از موارد زن را  کالای تجاری می داند. ونقش مادری اورا با نقش مادی  جابجا نموده است  ، اما نگاه واقعی وحقیقی،نفقه ومخارج زندگی را بر مرد واجب می داند نه بر زن وارزش زن با نگاه مادری به اوست که موجب سعادت انسان می شود.

امام خمینی «ره» می فرماید: «یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه یک امت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و آن بچه موجب هلاکت یک امت بشود». این کلام امام دلیل روشنی بر اهمیت نقش مادران در شکل دادن اندیشه های سیاسی فرزندان است. همان گونه که خود ایشان نیز از خانواده مؤمن و طبقه متوسط جامعه ظهور کرد و معادلات سیاسی و نظامی جهان را به هم ریخت.

نخستین مدرسه برای تربیت فرزند آغوش مادر است؛ پدر بعد از زمان شعور، مربی قرار می‌گیرد. اگر مادر دارای علم، نیکی، تقوی، و دیگر صفات خوب باشد فرزند نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و رفته رفته با همین صفات متصف می‌گردد، اما اگر دامن مادر از خوبی‌ها خالی باشد، فرزند نیز محروم می‌شود:

خشت اول چون نهاد معمار کج              تـا ثـریـا مــی‌رود دیــوار کـج

اما براستی ایفای چنین نقش مهمی در دنیای پیشرفته امروز بدون آموزش صحیح امکان پذیر نیست، یعنی همان گونه که ما برای یک  متخصص وکارشناس نفت  دانشکده نفت یا نیرو ویا برای تربیت یک معلم دانشگاه تربیت معلم و یا حتی برای هتل داری یک رشته ی ویژه آن داریم ،می شود گفت ایفای نقش مادری نیاز به دانشگاه ندارد ؟، اهمیت این موضوع وقتی لطیف تر می شود که امروزه می بینیم خیلی از دختران دانشجو صرفا بخاطر داشتن یک مدرک لیسانس واعتبار آن در امر ازدواج وغیره درس ها  ودوره های سختی را پشت سر می گذارند که عمدتا آن کتب ودروس ودوره ها کمتر در زندگی آنان می تواند کار بست عملی داشته باشد پس چه بهتر که دانشگاهی داشته باشیم تا مادران متخصص والهی تربیت کنند وتفاوت عمده تمدن اسلامی  با دیگرتمدن  ها وفرهنگ ها روشن شود. البته این دانشگاه نیاز به ژرف اندیشی عمیق دارد  ،چون پایه گذاری آن و برنامه ریزی آن کار دقیقی است واگر کسی  نگران نحوه ی اداره ی آن باشد باید بداند که مطمئنا دین داران زیادی هستنند که حاضرند هزینه ی آن را مثل مدارس ودانشگاههای غیر انتفاعی پرداخت کنند  لکن خروجی آن مادران زمینه ساز تربیت مهدوی باشند. و مطمئن باشیم که دشمنان در جنگ نرم این شنگر مهم را هدف قرار داه اند  و از آن‌جایی که در عصر کنونی علوم مختلف با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، به همین خاطر آموزش مادران به ویژه در زمینه علوم جدید از ضروریات است و مادران نیز باید به نوبه خود سعی کنند آموزش‌های خود را به حدی برسانند که از فرزندان‌شان عقب نباشند.

اهم دانشهای مورد نیاز دانشگاه تربیت مادر

ازدواج وشرایط همسر  مناسب از نظر اسلام – فلسفه جنین شناسی وآموزشهای قبل از بار داری – آموزشهای مخصوص دوران بار داری- روان شناسی همسر وفرزندان- فرزند پروری- تربیت  وادب در قرآن وروایات  – اقتصاد خانواده- آشپزی- آموزش پزشکی وکمکهای اولیه –وطب سنتی-آموزش لوازم رسانه ای جدید- فقه خانواده واحکام مورد نیازدر خانواده و…

به امید شکل گیری چنین دانشگاهی  که اگر این حدیث “الجنه تحت اقدام الامهات ”  نبوی (صلی الله علیه  واله ) باشد، مادر بهشت کوچک است ودانشگاه  تربیت مادر ،دانشگاه بهشتی می شود.

انتهای پیام

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *