میهمانی خدا

با اینکه همه ماه‏ها ماه خداست و انسان‏ها همه وقت از نعمت‏های مادی و معنوی و درحقیقت از سفره گسترده الهی بهره می‌برند، ولی از آنجا که همه کتاب‏های بزرگ آسمانی از جمله قرآن که کتاب هدایت و راهنمایی برای همه بشریت است، در این ماه نازل شده  و نیز از آنجا که وظیفه بزرگ الهی روزه در این ماه انجام می‏شود، امتیاز خاصی به این ماه بخشیده شده است.

فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ»

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما نوشته(واجب) شد همچنان که قبل از شما نیز؛ باشد که پرهیزکار و خداترس شوید.»

روایات بسیاری درباره جایگاه این ماه بزرگ از امامان معصوم(ع) رسیده است. جامع‏ترین آن‌ها که بسیاری از وظایف روزه‏دار و شرایط یک روزه کامل و فضائل این ماه را بیان می‏کند، خطبه مشهور پیامبر اکرم(ص) است.

روایت شده که آن حضرت در آخرین جمعه ماه شعبان برای آماده ساختن یاران جهت استقبال از ماه مبارک رمضان، خطبه‏ای خواندند و در آن مژده فرارسیدن ماه رمضان را دادند و جایگاه و اهمیت این ماه بزرگ را تشریح کردند و در فرازی از آن خطاب به مردم فرمودند:

«ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است.

ماهی که در نزد خدا برترین ماه‏هاست. روزهایش برترین روزها و شب‏هایش برترین شب‏ها و ساعات آن برترین ساعت‏هاست.ماهی است که به میهمانی خدا دعوت شده‏اید و از کسانی هستید که مورد اکرام خدا هستند.

در این ماه نفس کشیدن شما ثواب تسبیح و ذکر خدا و نیز خواب شما ثواب عبادت خواهد داشت.

اعمال شما در این ماه پذیرفته و دعای شما مستجاب است.پس با نیت‏های خالص و صادق و دل‏های پاک از خدا بخواهید که شما را در این ماه به روزه‏داری و تلاوت قرآن موفق گرداند.

شقاوتمند و به دور از سعادت کسی است که در این ماه بزرگ از رحمت و آمرزش خداوند محروم بماند. با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید.

در این ماه به بینوایان و تهیدستان رسیدگی و بخشش کنید. بزرگان خود را احترام کنید و با کودکان خود مهربان باشید و با خویشاوندان خود رفت و آمد کنید و پیوند با آنان را محکم سازید.

زبان‏هایتان را از گناه و بیهوده‏گویی نگه دارید. چشم‏های خود را از آنچه نگاه کردن به آن جایز نیست، بپوشانید و گوش‏هایتان را از آنچه شنیدن آن حلال نیست، فروبندید. بر یتیمان مردم محبت و مهربانی کنید تا پس از شما با یتیمانتان مهربانی کنند و از گناهانتان به سوی خدا توبه و بازگشت نمایید.

هنگام نماز دست‏هایتان را به دعا بردارید؛ زیرا این اوقات بهترین ساعاتی است که خداوند با عزت و جلال به لطف و رحمت به سوی بندگانش نظر می‏کند و چون با او به راز و نیاز پردازند پاسخشان دهد و هنگامی که او را صدا کنند لبیکشان گوید و زمانی که او را بخوانند اجابتشان کند.

ای مردم! به راستی که جان‏های شما در گرو اعمال شماست؛ پس با طلب آمرزش الهی آن‌ها را آزاد سازید. پشت شما از بار گناهان، سنگین است؛ پس با سجده‏های طولانی آن را سبک کنید و بدانید خدایی که یاد او برتر است به عزت خود سوگند یاد کرده که نمازگزاران و سجده‏کنندگان را عذاب نکند و در آن روز که آدمیان در پیشگاه پروردگار جهانیان می‏ایستند، ایشان را با آتش جهنم نترساند.

ای مردم! هر کس از شما که در این ماه روزه‏ دار مؤمنی را افطار دهد، برای او به خاطر این عمل، ثواب آزاد کردن بنده‏ای و آمرزش گناهان گذشته در نظر گرفته می‏شود.»

گفته شد: ای رسول خدا(ص) همه ما را توانایی این کار (افطار روزه‏دار) نیست.

رسول خدا(ص) فرمود: «خود را از آتش جهنم برهانید، اگرچه به افطار دادن نصف دانه خرما یا جرعه آبی باشد.

ای مردم! هر کس از شما اخلاقش را در این ماه نیکو سازد، گذشتن از صراط در قیامت در روزی که قدم‏ها بر آن می‏لغزد، برای او آسان شود.

 هر که در این ماه بر زیردستان خود آسان گیرد، خداوند نیز حساب اعمالش را آسان خواهد گرفت.

هر که در این ماه شر خود را از دیگران بازدارد، خداوند نیز در روز ملاقات، غضبش را از او بازدارد.

هر که در این ماه یتیمی را گرامی بدارد، خداوند در روز قیامت او را گرامی خواهد داشت و… .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *