منصوریان و دیوار آهنین

پوریا قلی پور

تیم فوتبال استقلال ایران روز دوشنبه در دیدار برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف العین امارات خواهد رفت. آبی‌های پایتخت موفق شدند در دیدار رفت با تک گل کاوه رضایی اماراتی‌ها را شکست دهند و این شانس را دارند که امروز با یک تساوی به مرحله بعدی صعود کنند. با توجه به قدرت حریف استقلال قطعاً در بازی امروز دفاعی چند لایه را راهی میدان خواهد کرد و سعی خواهد کرد چشم به ضد حمله‌ها بدوزد. آبی‌ها نشان داده‌اند که گل نخوردن و ضد حمله را خوب بلدند و با همین تاکتیک نیز موفق شدند خودشان را از رتبه‌های پایین جدول به رتبه دوم لیگ برتر برسانند.

مکتب کی روش

علیرضا منصوریان که علاقه خاصی به کی روش دارد در سبک بازی نیز از مکتب او پیروی می‌کند. کی روش بزرگترین ضعف فوتبال ایران را در ناهماهنگی خطوط دفاعی دید و با برنامه ریزی مشخص سعی کرد بزرگترین ضعف فوتبال ایران را تبدیل به بزرگترین نقطه قوتش کند. تیم ملی فوتبال ایران با ۶ گل زده و بدون گل خورده در صدر گروه انتخابی جام جهانی قرار دارد. دفاع ایران در طی ۷ بازی دیوار آهنینی بود که بهترین مهاجمان آسیا موفق به فتح آن نشدند. دفاع چند لایه منسجم و منظبط ایران در سال‌های اخیر باعث شده فوتبال ما در آسیا حرف اول را بزند. منصوریان به عنوان یکی از مریدان مکتب کی روش این روزها از همین تاکتیک دیوار آهنین و ضدحملات زهردار برای شکست حریفان استفاده می‌کند. در بازی رفت استقلال موفق شد با دفاع منسجم العین را در میانه میدان نگه دارد و از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرد. در نهایت هم با ضربه پنالتی‌ای که در یکی از ضد حمله‌ها نسیب این تیم شد توانستند جشن پیروزی را در آزادی برپا کنند.

حملات سریع

العین با ۳ مهاجم (کایو، آسپریا و شمرانی) و حمایت عمر عبدالرحمان قصد دارد تهاجمی‌ترین بازی فصل خود را به نمایش بگذارد که این مساله باعث خواهد شد استقلال با حملات سریع دروازه حریف را تهدید کند. اصولاً در بازی‌هایی مثل این که اساس کار بر آرایش دفاعی است، حملات سریع نقش مهمی در محتاط کردن تیم رقیب دارند. کاری که استقلال در آن استاد است و قبلاً هم در بازی با پرسپولیس شمه‌هایی از آن را با موفقیت به نمایش گذاشته است.

ترکیب جوان‌ها و با تجربه‌ها

استقلال با جوان‌ها و باتجربه‌هایی مثل رحمتی، پادوانی، رابسون، باقری، حسینی، حیدری، کاوه رضایی و … در ابتدا به دنبال حفظ نتیجه، گل نخوردن و سپس حمله به دروازه حریف است. کاری که کاوه رضایی و وینگرهای سریع استقلال در حمله بازی‌های این فصل آن را به خوبی انجام داده و از پس هر دفاعی برآمده‌اند.

این آخرین بازی استقلال این فصل است که در فضایی سرشار از ناامیدی کار خود را آغاز کرد اما حالا موجی از امیدواری و انرژی مثبت هواداران این تیم را فراگرفته است. آن‌ها امیدوارند منصوریان مثل ۲ فصل پیش که ناباورانه در همین مرحله با نفت تهران الاهلی قدرتمند عربستان را حذف کرد، از پس العین هم بربیاید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *