مخدر دانشجویی

دامون رشیدزاده

«گل» در دنیای مخدرهای توهم زا نام آشنایی است. امروزه نام این مخدر را حتی می‌توان از دهان دانش آموزان دبیرستانی هم شنید. این ماده مخدر به دلیل اینکه رواج فراوانی در دانشگاه‌ها دارد به عنوان مخدر دانشجویی نیز شناخته می‌شود.

 باور عمومی بر این است که ماده مخدر «گل» همان مارجواناست و به این دلیل که ماریجوانا مصارف طبی دارد و حتی مصرف آن در برخی کشورها مانند هلند آزاد است پس این خطری ندارد. به همین دلیل هم مصرف گل به خصوص میان دانشجویان در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری گسترش پیدا کرده است.

اما متاسفانه این موضوع که «گل» همان مارجوانای طبی است تنها حربه‌ای از سوی قاچاقچیان و تولید کنندگان مواد مخدر برای فروش بیشتر است زیرا این ماده از نظر اثرات جانبی کاملاً شبیه حشیش است و اثرات به شدت مخربی بر مغز و سیستم اعصاب بدن دارد.

ماریجوانای طبی چیست؟

ماریجوانا همان برگ گیاه شاهدانه است البته شاهدانه مانند بسیاری گیاهان دیگر انواع مختلفی دارد. آنچه که به عنوان ماریجوانای طبی مصارف دارویی دارد و در برخی کشورها استفاده می‌شود نوعی از این گیاه است که ماده تتراهیدروکانابینول موجود در آن زیر ۸ در صد است. به همین دلیل هم این ماده اعتیاد آنچنانی ندارد. البته نکته مهم اینکه این دارو معمولاً برای کسانی استفاده می‌شود که نسبت به درمان با داروهای موجود پاسخ نمی‌دهند. برای مثال این دارو بر روی کسانی که دچار اضطراب شدید هستند می‌تواند تا اندازه‌ای اثرگذار باشد البته باید توجه داشت که مصرف این ماده در افراد عادی می‌تواند باعث توهم و اثرات مخربی باشد زیرا که قطعاً هیچ دارویی بدون عوارض نیست به خصوص برای افراد سالم.

گل و حشیش

همانگونه که گفتیم ماریجوانای طبی یکی از انواع خاص گیاه شاهدانه است اما گل که برگ گیاه شاهدانه‌های معمول در ایران و به طور کلی در خاورمیانه است دارای ۲۴ درصد ماده تتراهیدروکانابینول است. این مقدار بالا از این ماده باعث اعتیاد شدید در فرد مصرف کننده می‌شود. اضطراب، حملات همراه با وحشت‌زدگی، خنده‌های بی‌مورد، خشکی دهان، ضربان قلب بالا، فراموشکاری، سندروم بی‌انگیزگی و اشتهای سیری ناپذیر و توهم شدید تنها بخشی از عوارض جانبی این ماده است. عوارض گل تقریباً با عوارض حشیش که صمغ گیاه شاهدانه است یکسان است. البته عوارض حشیش به دلیل حجم بیشتر تتراهیدروکانابینول اندکی بیشتر است اما در نهایت این دو ماده عوارض یکسانی دارند. از بین رفتن سلول‌های مغزی یکی از شناخته شده ترین عوارض این ماده مخدر است. بر خلاف تصور بسایری از مصرف کنندگان این ماده گل تاثیری در افزایش تمرکز و یا بالا رفتن ضریب هوشی ندارد و برعکس با تخریب سلول‌های مغزی باعث فراموشکاری شدید فرد مصرف کننده می‌شود.

به دلیل اینکه این ماده معمولاً همراه با توتون سیگار مصرف می‌شود اثرات مخربی بر سلامت ریه فرد دارد. سرطان ریه، آسم و آلرژی از دیگر عوارض مصرف این ماده مخدر است.

درمان

به دلیل ناشناخته بودن این ماده تحقیقات وسیعی برای درمان آن در ایران تاکنون صورت نگرفته است آنچه که به طور معمول برای درمان اعتیاد به گل در ایران به کار می‌رود مبتنی بر درمان‌های کشورهای دیگر به خصوص آمریکاست در حالی که همانگونه که عنوان کردیم اساساً نوع گیاه شاهدانه ایران با گیاه شاهدانه آمریکا متفاوت است و به همین دلیل هم این نوع درمان‌ها در ایران چندان پاسخگوی معتادان نیست. همچنین به دلیل عوارض این ماده بر روی مغز در کنار روش‌های ترک درمان از طریق روانپزشک و روانشناس هم برای این نوع معتادان توصیه می‌شود.

حرف آخر

توجه داشته باشید «گل» یک ماده مخدر خطرناک است تمام صحبت‌ها مبنی بر بی ضرر بودن این ماده و یا افزایش قدرت ذهن و مغز تنها توهم افراد مصرف کننده است که بر اثر توهم گمان می‌کنند دارای قدرت‌های خارق العاده مغزی شده‌اند. این حالت دقیقاً مانند توهم‌های ناشی از مواد مخدر صنعتی است و حتماً خودتان بهتر می دانید که یک معتاد به شیشه و یا کراک چه وضعیت و حال و روزی دارد.

به یاد داشته باشید بر اساس تحقیقات مفصل دانشمندان در جای جای جهان برای تمرکز بهتر و یا افزایش کارکرد مغز خواب کافی، ورزش و تغذیه سالم می‌تواند از هر ماده مخدری بهتر عمل کند. پس اگر به دنبال راهی برای بهبود کارایی مغزتان هستید از این روش‌های امتحان شده کمک بگیرید.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *