زیبایی؛ ارزش یا ضد ارزش؟

دامون رشیدزاده

بر اساس تحقیقات انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی (ISAPS) در ۱۵ سال اخیر آمار جراحی‌های زیبایی ۷۰ درصد رشد داشته است. بر اساس این آمار تنها در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۳ میلیون عمل جراحی زیبایی در جهان اجام شده است. از این آمار ۸۰ درصد جراحی‌ها مربوط به زنان و مابقی مربوط به مردان بوده است اما آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر اشتیاق مردان به انجام عمل‌های زیبایی رشد داشته است. جالب است بدانید در حال حاضر کره جنوبی در صدر عمل‌های زیبایی در جهان قرار دارد. عمل جراحی پلک برای بزرگتر دیده شدن چشم‌ها شایع‌ترین عمل زیبایی میان کره‌ای‌هاست. به طور کلی در یک دهه اخیر عمل‌های زیبایی در آسیا به شدت رشد داشته است و از میان ۱۰ کشور اول چندین و چند کشور آسیایی در این لیست قرالر دارند.

جراحی زیبایی در ایران

سابقه عمل‌های زیبایی در ایران به حدود ۵۰ سال پیش باز می‌گردد اما در طی یک دهه اخیر آمار جراحی‌های زیبایی غیر ضروری در ایران به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این افزایش به حدی است که ایران در طی این یک دهه در میان ۵ کشور اول در زمینه جراحی‌های زیبایی رسیده است. پیشرفت ایران در این زمینه به حدی است که بسیاری از علاقمندان به این نوع جراحی‌ها از دیگر کشورها راهی ایران می‌شوند تا عمل جراحی زیبایی انجام دهند. شایع‌ترین جراحی زیبایی در ایران جراحی بینی است این نوع جراحی در صدر عمل‌های زیبایی در ایران قرار دارد و هر روز بر تعداد زنان و مردانی که خواستار این نوع عمل هستند افزوده می‌شود.

هزینه عمل زیبایی

عمل‌های زیبایی به طور معمول جراحی‌های ارزان قیمتی نیستند. این عمل‌ها گستره‌ای از حدود یک میلیون تومان (برای بوتاکس و تزریق ژل) تا چند ده میلیون تومان (برای عمل‌هایی مانند کشیدن پوست) را شامل می‌شود. بر اساس تحقیقات میدانی ما عمل بینی در حال حاضر بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان، عمل خارج کردن چربی از شکم و پهلو بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان و کشیدن کامل پوست بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. آمار بالای عمل‌های زیبایی و این قیمت‌ها از آنچه در تضاد باهم قرار می‌گیرند که متوسط حقوق پایه در کشور ما حدود یک میلیون تومان در ماه است. اینکه با چنین سطح درآمدی چرا اشتیاق نسبت به این نوع جراحی اینقدر بالاست خود سؤال مهمی است.

ضد ارزش‌ها و ارزش‌ها

متاسفانه ملاک‌های زیبایی در کشور ما به شدت تغییر کرده است. تبلیغات غیر واقعی باعث شده بسیاری از زنان و مردان جوان از ظاهر خود رضایت نداشته باشند. این افراد تنها راه را در تغییر چهره خود آنهم با عمل می‌دانند به همین دلیل هم به هر کاری دست می‌زنند تا خود را شبیه به ایده آل تعریف شده در جامعه کنند. ایده آلی که البته این روزها چیزی جز بینی عروسکی و لب‌های پروتز شده نیست. بخش بزرگی از جامعه دختران و پسران جوان ما در حال حاضر شباهت‌های عجیب ظاهری به هم دارند. آش این ماجرا به حدی شور است که چند سال پیش زمانی که یکی از کارگردانان مطرح قصد ساخت فیلمی تاریخی را داشت نمی‌توانست بازیگران جوانی را پیدا کند که بینی عملی نداشته باشند. باید گفت تقلید و اصرار بر همرنگ جماعت شدن به آفتی جدی در جامعه ما تبدیل شده است. ملاک‌هایی مانند شعور، سواد و شخصیت جای خود را به ملاک‌هایی مانند ظاهر (هر چه عملی‌تر بهتر)، مارک پوشی و ثروت داده‌اند. قصد ما از نوشتن این سطور نصیحت و یا تعیین چهارچوب و قاعده برای سبک زندگی فردی افراد نیست این گزارش تنها هشداری است درباره رواج ضد ارزش‌ها به جای ارزش‌های درست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *