«تعطیلات» به وقت «اوقات فراغت»

دامون رشیدزاده

اوقات فراغت مهمترین دغدغه این روزهای بسیاری از خانواده‌هاست. از چند روز دیگر با شروع تعطیلات تابستانی خانواده‌ها حداقل برای مدتی از درگیر بودن با درس و مشق فرزندان خود خلاص می‌شوند اما بودن بچه‌ها در خانه نیز خود مشکل دیگری است. هر چند دانش آموزان ترجیح می‌دهند بعد از یک سال تحصیلی سخت و کوران امتحانات حسابی استراحت کنند اما خیلی زود با گذشت چند روز استراحت کم کم انرژی از دست رفته را به دست می‌آورند و قاعدتاً به فکر تخلیه انرژی خود می افتند. اما همین تخلیه انرژی مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند. به همین دلیل برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت فرزاندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

ورزش

امروزه با کوچک شدن خانه‌ها و زندگی آپارتمان نشینی برنامه ریزی درون خانه‌ای برای بسیاری از خانواده‌ها غیر ممکن است. فضای کوچ خانه‌های امروز امکان فعالیت‌ها بدنی و ورزشی را به کودکان نمی‌دهد. به همین دلیل هم هست که در حدود ۷۰ درصد دانش آموزان کشور با مشکل چاقی و کم تحرکی دست به گریبانند.

به اعتقاد کارشناسان فعالیت ورزشی هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روحی و روانی کودکان مؤثر است و به همین دلیل هم یکی از بهترین فعالیت‌ها در دوران تعطیلات تابستانی فعالیت‌های ورزشی است. پس اگر خانه شما فضای کافی را برای ورزش ندارد می‌توانید فرزند خود را در کلاس‌های ورزشی ثبت نام کنید. معمولاً کلاس‌های ورزشی گوناگونی در این دوران با هزینه‌های اندک برگزار می‌شود که امکانات خاصی هم نیاز ندارد. اما دقت داشته باشید قبل از ثبت نام از امکانات و ایمنی این اماکن ورزشی اطمینان حاصل کنید.

دوری از تلویزیون

تلویزیون با تمام محاسن غیر قابل انکارش همواره مانند تیغی دو لبه عمل می‌کند. استفاده درست از این وسیله موجب رشد و شکوفایی ذهنی کودکان می‌شود و استفاده غیر اصولی از آن اثرات مخربی دارد. کارشناسان استفاده بیش از ۲ تا ۴ ساعت تلویزیون را برای کودکان مضر می‌دانند و به همین دلیل هم خانواده‌ها باید سعی کنند در زمان تعطیلات با برنامه ریزی زمان تلویزیون دیدن دانش آموزان را کنترل کنند.

کتاب

به شخصه موافق مطالعه درسی در زمان تابستان نیستم زیرا این امر برای بسیاری از دانش آموزان بیشتر عذاب آور است تا مفرح. مطالعه غیر درسی به خصوص آثار نویسندگان بزرگ می‌تواند کتاب خوانی را در ضمیر کودکان نهادینه کند. اثرات مفید مطالعه کاملاً اثبات شده است و نیازی به تعریف ندارد. در هنگام تعطیلات می‌توانید کتاب‌های جذاب را از کتاب فروشی‌ها تهیه کنید و در اختیار فرزندانتان قرار دهید. امروزه بسایر از آثار طراز اول جهان که طرفدارن پر و پا قرصی دارد در ایران ترجمه شده و در اختیار خوانندگان قرار دارد. حتی اگر قیمت این کتاب‌ها بالاست می‌توانید با حق عضویت اندک این کتاب‌ها را از کتابخانه به امانت بگیرید. اگر امانت گرفتن کتاب برایتان سخت است می‌توانید از جمعه بازارهای کتاب بسیاری از کتاب‌های خوب را با قیمتی بسیار اندک بخرید. حتی بعضی از کتاب فروشی‌های قدیمی هم کتاب‌های دست دومی دارند که با قیمتی اندک آنها را به خریداران عرضه می‌کنند. پس قیمت کتاب را بهانه نکنید و با کمی جست و جو کتاب‌های مناسب را برای فرزندانتان تهیه کنید.

کار

کار کردن کودکان در کشور ما غیر قانونی است اما فرا گرفتن حرفه از دوران کودکی نه تنها یک سرمایه گذار مناسب برای آینده است بلکه می‌تواند فرصت مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت باشد. هنرمندان صنایع دستی بسیاری در کشور وجود دارند که حاضرند رایگان تمام فوت و فن حرفه خود را آموزش دهند. اگر فرصت دارید حتی می‌توانید خودتان هم به همراه فرزندتان در این فرایند لذت بخش شرکت کنید و شما هم هنری جدید را بیاموزید. یادگیری هنر نه تنها خلاقیت فرزندتان را رشد می‌دهد بلکه باعث می‌شود در بزرگسالی اگر نتوانست کار مناسبی بیابد خودش اقدام به کار آفرینی کند و نیازمند مسئولان برای ایجاد اشتغال نباشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *