بازاریابی شبکه‌ای ترفند جدید هرمی‌ها

دامون رشیدزاده

شرکت‌های هرمی هر روز با شکل تازه‌ای روانه بازار می‌شوند و افراد ساده لوح را طعمه اهداف سودجویانه خود قرار می‌دهند. اگر چه فعالیت این شرکت‌ها در کشور ممنوع است اما هرمی‌ها با اسامی جدید و البته همان ترفندهای قدیمی هربار از گوشه‌ای سر برمی آورند.

مدتی پیش دوستی که چند وقتی بود از او خبر نداشتم مرا به کافه دعوت کرد البته قبل از دعوت هر چه از او دلیل این دعوت نابه هنگام را پرسیدم چیزی نگفت و تنها عنوان کرد فرصت شغلی‌ای دارد که می‌خواهد آن را با من در میان بگذارد. در نهایت بعد از ظهر یک روز بهاری با او در کافه دیدار کردم. پس از احوال پرسی و خوش و بش های معمول از او درباره فرصت کاری پرسیدم. او پس از توضیحات جانبی فراوان فرصت شغلی مورد نظرش را بازاریابی شبکه‌ای عنوان کرد.

به محض شنیدن کلمه بازاریابی شبکه‌ای ناخودآگاه خنده‌ام گرفت. این که دوستی با تحصیلات و با تجربه اینگونه شیفته شرکت‌های هرمی شده بود برایم قدری خنده دار بود. پس از پایان صحبت‌های دوستم درباره فعالیت اینگونه شرکت‌ها برای او توضیح دادم اما هر چه بیشتر توضیح می‌دادم او بیشتر اصرار می‌کرد که بازاریابی شبکه‌ای کاری قانونی است و به هیچ عنوان شباهتی با شرکت‌های هرمی ندارد. متاسفانه پس از چند ساعتی بحث و گفت و گو در نهایت نتوانستم این دوست را قانع کنم که این فعالیت را دنبال نکند و تنها برای او آرزوی موفقیت کردم.

نکته جالب در رابطه با صحبت‌های این دوست گرامی این بود که صحبت‌های او درباره بازاریابی شبکه‌ای دقیقاً مشابه صحبت‌های فعالان شرکت‌های هرمی در سال‌های دور بود. همه این افراد تنها یک رویای مشترک دارند و آن رسیدن به ثروت بدون سعی و تلاش و خلاقیت آنچنانی است. رؤیایی که البته بیشتر یک سراب بی اساس است. به هر ترتیب بعد از چند ماه هنگامی که حال این دوست را پرسیدم و از روال کارش سؤال کردم عنوان کرد که به جای خاصی نرسیده و با شرمندگی عنوان کرد که این شرکت‌ها تنها به فکر منافع خود هستند و کارشان چیزی جز کلاهبرداری نیست.

اسامی فریبنده

بازاریابی شبکه‌ای و یا نتورکینگ و یا هر اسم شیک دیگر تنها پوششی است برای مخفی کردن نام شرکت‌های هرمی. بر خلاف ادعای اکثر فعالان بازار هرمی‌ها این شرکت‌ها در هیچ کجای جهان فعالیت قانونی ندارند و اصولاً دولت‌ها اجازه چنین فعالیت‌های اقتصادی سوء استفاده گرانه ای را در کشورهایشان نمی‌دهند. مانند دیگر نقاط جهان فعالیت شرکت‌های هرمی به طور کلی در ایران ممنوع است و شرکت‌هایی نیز که مجوز بازاریابی دریافت کرده‌اند تنها می‌توانند در همین حوزه یعنی بازاریابی به فعالیت بپردازند. این یعنی اینکه افرادی که برای این شرکت‌ها کار می‌کنند تنها بازاریابان روز مزد هستند که شرکت هیچگونه مسئولیتی در قبالشان ندارد. بسیاری از این افراد نمی‌دانند که فعالیت این شرکت‌ها می‌تواند خیلی راحت از سوی خود شرکت قطع شود و پس از آن هم بر اساس قانون شرکت هیچ مسئولیتی در قبال این افراد ندارد. به جز این اگر محصولات این شرکت‌ها مشکلی را برای فردی ایجاد کنند به جز تولید کننده پای فروشنده این محصول نیز به اصطلاح معروف گیر است زیرا شرکت در واقع محصول خود را به شخص فروخته و در صورت نگهداری نادرست محصول و یا استفاده نادرست از آن هیچ مسئولیتی ندارد و این فروشنده است که می‌بایست در مقابل این مسائل پاسخگو باشد.

متاسفانه بسیاری از افرادی که در این فرایند جذب می‌شوند هیچ اطلاعی درباره کار خود و عواقب خطرناک آن ندارند. این افراد تنها به دلیل تنبلی و یا خوش باوری گام در گرداب طمع خود می‌گذارند و قربانی سودجویی چنین شرکت‌هایی می‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *