پایان فرمانروایی تکواندو ایران

دامون رشیدزاده

روزگاری نه چندان دور ایران قدرت بلامنازع تکواندو جهان بود. قهرمانان ایران به لطف ستاره‌هایی همچون هادی ساعی، یوسف کرمی، محمد باقری معتمد و … به عصر حکومت کره‌ای‌ها بر تکواندو پایان دادند و موفق شدند لحظات به یاد ماندنی‌ای را در این ورزش برای ایران رقم بزنند. اما از آن روزها تنها خاطره‌ای دور باقی مانده است. ناکامی تکواندوی ایران دومینو وار ادامه دارد و در هر مسابقه مهم جهانی یکی از قهرمانان خوب ایران طعم تلخ شکست را می‌چشد. در آخرین نمونه این اتفاقات نیز فرزان عاشورزاده یکی از امیدهای فعلی تیم ملی تکواندو ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان مغلوب حریف روس خود شد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد. ماجرای تکواندو ایران شباهت‌های زیادی به وزنه برداری دارد جایی که رواسای این دو فدراسیون بیش از اینکه خود حلال مشکلات باشند بر مشکلات این دو ورزش افزوده‌اند و دو ورزش مدال آور ایران را در سراشیبی سقوط قرار داده‌اند.

پولادگر

پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو یکی از مدیران زحمت کش این ورزش است که افتخارات فراوانی دارد اما اختلافات دامنه دار او با مربیان و ورزشکاران تکواندو ایران در سال‌های اخیر باعث شده ستاره‌های این ورزش راهی به جز کوچ اجباری به کشورهای دیگر نداشته باشند و حالا در قالب تیم ملی کشورهایی همچون آذربایجان رقبای ایرانی را یکی پس از دیگری از میدان رقابت به در می‌کنند. حاصل این خودزنی عجیب هم تنها خودکامگی پولادگر و دیگر دست اندرکاران فعلی فدراسیون است که مصلحت فردی را بر مصلحت کشور ترجیح می‌دهند.

ضعف تکنیکی

به گفته بسیاری از کارشناسان تکواندو ایران در سال‌های اخیر به شدت از نبود مربیان تخصصی ضربه خورده است. این موضوع به وضوح در المپیک ریو قابل مشاهده بود جایی که تقریباً تمام تکواندوکاران ما با تکنیک مشابه به مصاف حریفان می‌رفتند و به اصطلاح از همان ابتدا دستشان برابر رقبای قدرتمند رو بود و یکی پس از دیگری ناکام می‌شدند. این ضعف در مسابقات جهانی امسال بازهم بیشتر به چشم آمد جایی که تیم ایران حتی بدون کسب یک مدال طلا رقابت‌ها را با رتبه فاجعه بار یازدهم به پایان رساند.

رضا مهماندوست

بدون شک بزرگترین ضربه به تکواندو ایران رفتن رضا مهماندوست از سرمربی گری تیم ملی ایران بوده است. رضا مهمان دوست که بارها به عنوان بهترین مربی جهان انتخاب شده است یکی از نوابغ تکواندو در جهان است. او یکی از مربیانی است که تکواندو ایران را متحول کرد و ستاره‌های درخشانی را به ورزش ایران معرفی کرد اما این مربی موفق حالا مربیگری تیم ملی آذربایجان را بر عهده دارد و موفق شده است این کشور گمنام در تکواندو جهان را به یکی از ابر قدرت‌های این ورزش تبدیل کند. قطعاً وجود مهماندوست در ترکیب رقبای ایران یکی از بدترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند برای ورزش ما رخ دهد.

نابسامانی‌های تکواندو

در سال‌های اخیر با وجود همه انتقادهای پیشکسوتان تکواندو پولادگر بی توجه به همه هشدارها همچنان به برنامه ناموفق خود اصرار دارد برنامه‌ای که ایران را از تیم اول جهان به تیم یازدهم جهان تنزل داده است. تکواندو ایران همچنان به تک ستاره‌هایی همچون کیمیا علیزاده و یا فرزان عاشورزاده دلخوش است و معلوم نیست در صورت عدم موفقیت این ستاره‌ها چه برنامه‌ای برای آینده خواهد داشت. متاسفانه وضعیت فدراسیون‌هایی مانند تکواندو و وزنه برداری نشان از نابسامانی ورزش ما در سطح مدیریت دارد. اشتباهات ورزشکاران و مربیان به نوبه خود هر چند دشوار اما قابل اصلاح است اما اشتباهات مدیران به خصوص در رأس هرم یک ورزش به این آسانی‌ها قابل اصلاح نیست و می‌تواند عواقب ناگواری برای ورزش ما به دنبال داشته باشد به همین دلیل امیدواریم مشکلات این دو فدراسیون به خصوص تکواندو به صورت ورزشی حل و فصل شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *