زندگی بعد از کنکور

دامون رشیدزاده

یکی از دغدغه‌های بزرگ جوانان در ایران موضوع کنکور است. کنکور به خصوص برای پسرها با پالش های بسیاری همراه است. قبول نشدن در کنکور برای پسرها برابر است با رفتن به خدمت سربازی. هر چند رفتن به خدمت مقدس سربازی برای همه پسرها واجب است اما دور شدن دوساله از درس و کتاب باعث می‌شود قبولی در کنکور سخت‌تر شود به همین دلیل هم چالش کنکور برای پسرها بسیار سخت‌تر است. در یکی دو روز گذشته کنکنور سال ۹۶ هم برگزار شد و موضوع گزارش امروز ما هم دقیقاً همین ماجرا است. کنکور پایان خط زندگی نیست و چه خوب یا بد دیگر هر اتفاقی قرار بوده رخ دهد افتاده و فکر کردن به کنکور و استرس داشتن درباره قبولی یا رد شدن تاثیری در آینده افراد نخواهد داشت. به عنوان کسی که دوران کنکور را سال‌ها قبل گذرانده در این گزارش سعی کردم بر اساس تجربه‌های شخصی راهکارهایی برای دوران بعد از کنکور ارائه کنم که امیدوارم برای کنکوری‌ها مفید باشد. پس اگر شما یکی از کنکوری‌های امسال هستید و یا در خانواده و دوستان افرادی پشت کنکوری دارید خواندن این گزارش را به شما توصیه می‌کنیم.

به کنکور فکر نکنید

اولین راهکار برای پشت سر گذاشتن کنکور این است که دیگر به کنکور فکر نکنید. همانگونه که در ابتدا هم گفتم کنکور خوب یا بد هر چه بوده تمام شده پس بهترین کار این است که کنکور را به کناری گذاشته و از زندگی لذت ببرید. سعی کنید هر چیزیث که به کنکور ربط پیدا می‌کند را از خود دور کنید. کتاب‌ها، جزوه‌ها و یادداشت‌ها و… همه و همه را در یک کارتن یا جعبه قرار دهید و در دورترین نقطه ممکن بگذارید که دیگر چشمتان به آن‌ها نیفتد. از خانواده، دوستان و به خصوص فامیل‌های محترم که علاقه عجیبی به مسائل خصوصی شما دارند خواهش کنید درباره کنکور با شما صحبت نکنند.

برنامه ریزی کنید

اگر پسر هستید و فرجه یکساله شما هم به پایان رسیده حداقل تا شهریور ماه فرصت دارید به کارهای مورد علاقه‌تان بپردازید و بعد از آن هم به خدمت سربازی اعزام شوید. اگر هم دختر هستید و یا هنوز یک سال دیگر برای کنکور فرصت دارید حداقل تا شهریور ماه برنامه درس و کتاب و … را فراموش کنید. در این زمان حدوداً ۲٫۵ ماهه شما فرصت دارید همه کارهایی که در این مدت نمی‌توانستید و یا اجازه نداشتید انجام دهید را تجربه کنید. با دوستان خود برنامه سفر و یا تفریح بگذارید. چند کتاب خوب بخرید. فیلم ببینید یا ورزش کنید خلاصه سعی کنید از همین فردا همه کارهایی را که دوست داشتید انجام دهید.

برای خانواده وقت بگذارید

احتمالاً شما هم مانند بسیاری دیگر از پشت کنکوری‌های محترم در این مدت بر اثر فشارها و استرس‌ها حسابی خانواده را عذاب داده‌اید. حداق برای اینکه خانواده دعا نکنند که از شر شما خلاص شوند سعی کنید در این مدت دل خانواده را به دست بیاورید. به همین دلیل هم در کارهای خانه کمک کنید تا حداقل اگر به سربازی رفتید و یا در دانشگاه شهری دور قبول شدید دل همه برایتان تنگ شود و حداقل نبودنتان احساس شود.

خود را برای دنیای جدید آماده کنید

دوران کنکور دوران مهمی از زندگی است. شما در این دوران وارد فضایی دیگر از زندگیتان می‌شوید. رفتن به دانشگاه یا سربازی حتی اگر برای خود شما رخ ندهد برای بسیاری از دوستانتان رخ می‌دهد همین موضوع باعث می‌شود ابتدا احساس تنهایی کنید اما با وارد شدن به این فضاهای جدید (دانشگاه و سربازی) زندگی شما متحول می‌شود. رفتار تفکر و حتی دوستان شما در این دوران تغییر می‌کند پس خود را برای دنیای جدید آماده کنید.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *