سایه آلودگی بر سر سفره‌های زیر زمینی

هامون رشیدزاده

آب مهمترین عامل حیات در کره زمین است. بدون آب حیات در کره زمین ظرف مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. به همین دلیل هم حفظ منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار است. کشورهای جهان برای حفظ منابع آبی خود برنامه‌های بلند مدتی دارند. منابع آبی معمولاً به دو صورت آب‌های سطحی و آب‌های زیر زمینی در اختیار کشورها قرار دارد. به زبان ساده‌تر آب‌های سطحی درآمد و آب‌های زیر زمینی سرمایه هر کشوری است. بر اساس اصول اقتصادی ما باید سرمایه‌های خود را حفظ کنیم و از درآمدمان برای موارد مورد نیاز استفاده کنیم.

کشور ما علیرغم داشتن منابع عظیم نفت و گاز و مواد معدنی از نظر دارا بودن منابع آبی به شدت فقیر است. اما با وجود این فقر منابع آبی ایرانی‌ها با روش‌های منحصر به فرد هزاران سال در این سرزمین خشن به راحتی زندگی کرده بودند اما متاسفانه در دهه‌های اخیر با رشد جمعیت و عطش سیری ناپذیر ما برای مصرف آب کشورمان از یک منطقه فقیر آبی در حال تبدیل شدن به یک منطقه به شدت بحرانی است. ما در طی چند دهه اخیر به اندازه دو برابر مصرف تمام اجدادمان از منابع آبی به خصوص منابع زیر زمینی استفاده کرده‌ایم و ادامه این روند می‌تواند حیات کشور ما را به خطر بیندازد. به همین دلیل حفظ سرمایه‌های آب زیرزمینی بر همه ما واجب است. به جز مصرف بالا یکی از مهمترین دلایل نابودی منابع آب آلودگی منابع آب زیرزمینی است.

بر اساس تحقیقات کارشناسان یک لیتر فاضلاب و یا آب آلوده می‌تواند چهار هزار لیتر آب را آلوده کند. این در حالی است که ما هر روز میلیون‌ها لیتر فاضلاب و آب‌های آلوده را به درون زمین می‌فرستیم. بر اساس تحقیقات آبفا مهم‌ترین آلوده کننده‌های آب عبارتند از زباله‌ها، فلزات سنگین، کودها و آفت کش ها، مواد و فاضلاب‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی.

زباله‌ها

شیرابه حاصل از زباله‌های خانگی در جاهایی که این زباله‌ها دفن می‌شوند می‌تواند آب‌های زیر زمینی را برای قرن‌ها آلوده کند. این آب‌ها در صورت استفاده انسان‌ها و حیوانات و گیاهان به شدت خطرناک است. مصرف آب و یا حیواناتی و گیاهانی که از این آب‌ها استفاده کرده‌اند باعث بروز بیماری‌های بسیار خطرناکی در انسان‌ها می‌شود که معمولاً هم کشنده است.

فلزات سنگین

فعالیت‌هایی مانند حفر معدن و ساختمان‌سازی ممکن است مقادیر زیادی از فلزات سنگین را به منابع آب زیرزمینی مجاور وارد کند. برخی از باغ‌های قدیمی ممکن است حاوی مقادیر زیادی آرسنیک باشند که زمانی به عنوان آفت‌کش به کار می‌رفت. این فلزات در مقادیر بالا برای سلامتی خطرناک هستند.

کودها و آفت‌کش‌ها

 کشاورزان برای افزایش رشد محصولات وجلوگیری از آسیب حشرات از کودها و حشره‌کش‌ها استفاده می‌کنند. این ترکیبات همچنین در باغ‌های حومه شهر نیز به کار می‌رود. مواد شیمایی در این ترکیبات ممکن است نهایتاً به آب‌های زیرزمینی راه یابد. این نوع آلودگی به انواع و مقادیر مواد شیمیایی مورد استفاده و کاربرد آنها بستگی دارد. شرایط محیطی محلی مانند نوع خاک یا میزان بارش باران و برف فصلی نیز بر این نوع آلودگی مؤثر است.

مواد و فاضلاب‌های صنعتی

 بسیاری از مواد شیمیایی زیانبار به طور گسترده‌ای در صنایع و کارخانجات محلی به کار می‌روند. این مواد ممکن است اگر به درستی دفع نشوند، باعث آلودگی آب آشامیدنی شوند.

فاضلاب‌های خانگی

فاضلاب‌های خانگی حاوی مواد سمی و با کتریایی خطرناکی است که در صورت تصفیه نشدن می‌تواند به راحتی منابع آب زیرزمینی را آلوده کند. وجود تصفیه خانه‌های مدرن و بازچرخانی آب فاضلاب یکی از روش‌های مدرنی است که برای حفظ منابه آبی استفاده می‌شود.

همه ما در قبال منابع آب کشورمان مسئول هستیم و باید در حفظ و نگهداری آب برای نسل‌های آینده احساس مسئولیت کنیم. پرداخت پول برای آب به هیچ عنوان دلیل موجهی برای مصرف بیش از اندازه نیست زیرا آب ثروتی است متعلق به همه مردم جهان. اگر به آینده خودتان و فرزندانتان و این کشور علاقمندید در مصرف آب نهایت دقت را به خرج دهید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *