جایی برای یاغی‌ها نیست

دامون رشیدزاده

دن گاسپار مربی دروازه بان های تیم ملی بار دیگر از تیم ملی اخراج شد تا همکاری این مربی با تیم ملی ایران به پایان برسد. اخراج گاسپار اگرچه در این مقطع چندان به نفع تیم ملی نیست اما حاوی درسی مهم برای فوتبال ایران است. کارلوس کی روش با اخراج گاسپار نشان داد هیچ سختگیری‌های عجیب و غریب او تنها مختص مربیان ایرانی نیست و او با هرگونه یاغی گری در تیمش به شدت برخورد می‌کند.

گاسپار که اتفاقاً رابطه دوستانه نزدیکی با کی روش دارد یکبار دیگر هم قبل از بازی قطر و چین از تیم ملی کنار گذاشته شده بود. درباره اختلاف‌های کی روش و گاسپار گفته می‌شود گاسپار بعد از بازی با سوریه و رفتار ناجوانمردانه بازیکنان و مربیان این تیم برخورد خیلی گرمی با مربیان سوریه داشته است و کی روش بابت این رفتار حسابی به او تذکر داده بود. گاسپار هم که از این تذکر کی روش دلگیر شده بود بنای ناسازگاری می‌گذارد. همین ناسازگاری هم باعث می‌شود کی روش علیرغم همه رفاقتش او را از تیم ملی کنار بگذارد. بعد از این ماجرا با وساطت فدراسیون بار دیگر گاسپار به تیم ملی باز می‌گردد اما رفتارهای او در فرودگاه دبی باعث اخراج او از تیم ملی می‌شود.

بیانیه فدراسیون

 فدراسیون فوتبال هم بلافاصله با بیانه‌ای اخراج گاسپار را تأیید کرد. در این بیانیه آمده: «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد که دانیال گاسپار – هماهنگ کننده و مربی دروازه بان تیم ملی فوتبال پس از رفتار کاملاً غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول روز شنبه چهارم شهریورماه در فرودگاه دبی، تصمیم گرفت که پرواز به کره جنوبی را سوار نشود و همراه اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان وارد شهر سئول نشد. همچنین با توجه به اینکه گاسپار نسبت به وظایف و تعهدات قراردادی خود عمل نکرده است، بنابراین فدراسیون فوتبال سریعاً اقدام به حضور یک مربی دروازه بانان جدید کرد و الکساندر لوپز جایگزین وی شد. لوپز در حال حاضر در اردوی تیم ملی در کره جنوبی بسر می‌برد و به وظایف خود در تیم ملی عمل می‌کند.» هر چند هنوز هیچ جزییاتی از این ماجرا منتشر نشده اما همه ما خوب می دانیم که کی روش مربی‌ای به شدت سختگیر است و هیچگونه رفتار غیرحرفه‌ای را از هیچکدام از مربیان و بازیکنان نمی‌پذیرد.

اصول کی روش

کی روش در سخت‌ترین بزنگاه‌های تاریخی فوتبال در حالی که تیمی به مراتب ضعیف‌تر از تیم فعلی در اختیار داشت مهدی رحمتی کاپیتان و ستاره آن زمان تیم ملی و هادی عقیلی بهترین مدافع وسط آن زمان تیم را کنار گذاشت و نشان داد برای او اصولش از همه چیز مهمتر است.

در طی این سال‌ها بارها مربیان و بازیکنان مختلف نسبت به این رفتارهای کی روش انتقاد کرده‌اند اما کی روش به جرات تنها مربی است که موفق شده شاخ بازیکن سالاری را در فوتبال ایران بشکند.

فوتبال باشگاهی ایران در سال‌های اخیر به شدت از بازیکن سالاری رنج می‌برده است. در اکثر تیم‌های لیگ برتری فعلی شاهد انواع و اقسام اعتراض و رفتارهای غیر ورزشی از سوی بازیکنان هستیم و مربیان ایرانی هم کاری به جز مماشات در قبال این بازیکنان انجام نمی‌دهند. اما در تیم ملی از قدیمی‌ترین بازیکنان تا جدیدها هیچ کدام جرات کوچک‌ترین رفتار غیر حرفه‌ای را ندارند.

اگر تا پیش از این گفته می‌شد کی روش با مربیان ایرانی مشکل دارد اخراج گاسپار به وضوح نشان می‌دهد که کی روش با مربیان بی انضباط و غیر حرفه‌ای فارغ از ملیت و سن و رنگ پوست و نژاد و مذهب و … مشکل دارد و این چنین مربیان و یا بازیکنان را به هیچ عنوان قبول نمی‌کند. در یک کلام باید گفت: در تیم کی روش جایی برای یاغی‌ها نیست!

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *