بهشت رانندگان متخلف کجاست؟!

دامون رشیدزاده

موج دوم سفرهای تابستانی مدتی است آغاز شده است. متاسفانه همزمان با این موج شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای هستیم. در آخرین نمونه این حوادث تلخ هم ده‌ها تن از دانش آموزان هرمزگانی در حادثه واژگونی اتوبوس جان خود را از دست دادند. با وجود همه هشدارهای پلیس راهنمایی و رانندگی همچنان حوادث تلخ رانندگی جان هزارن ایرانی را در سال می‌گیرد. عمده این تصادف‌ها هم حاصل بی احتیاطی رانندگان است. تنها در سال ۹۵، ده هزار و ۴۲۷ نفر در محورهای برون شهری، چهار هزار و ۳۵۵ نفر در مسیرهای درون شهری، هزار و ۱۰۲ نفر در مسیرهای خاکی روستایی و ۴۸ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند. این در حالی است که سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ آمار کشته‌ها ۱۶ درصد کاهش داشته است. به گفته پلیس راهور ناجا بیشترین تصادفات فوتی با توجه به رتبه‌بندی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ بعدازظهر، ۱۲ تا ۱۶ بعدازظهر، ۲۰ تا ۲۴ بامداد و ۱ بامداد تا ۴ صبح اتفاق می‌افتد. بی‌توجهی به جلو ۳۳ درصد، سرعت غیرمجاز ۲۱ درصد، سبقت غیرمجاز ۱۶ درصد و رعایت نکردن حق تقدم در جاده‌ها از جمله عواملی بودند که تصادفات برون‌شهری براساس آن‌ها اتفاق افتاده است. با وجود این امار ارقام وحشتناک، ایران همچنان بهشت رانندگان متخلف است به گونه‌ای که کشور ما یکی از آسان‌ترین قوانین صدور گواهینامه و همچنین مجازات متخلفان را دارد. وضعیت استاندارد خودروها نیز یکی از اپمعضلات جدی رانندگی در ایران است. متاسفانه خودروهای پر تیراژ داخلی همگی ضعیف‌ترین استاندارد ممکن را دارا هستند به صورتی که تمامی خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان کشور تنها یک ستاره کیفی و ایمنی را دریافت کرده‌اند و اگر واقع بین باشیم باید گفت این یک ستاره هم با ارفاق بسیار به این خودروها اعطا شده است.

دستورالعمل پلیس

پلیس راهنمایی و رانندگی کشور برای کاهش آمار تصادفات و آسایش مسافران دستور العمل هایی را منتشر کرده است که خواندن آن برای همه رانندگان واجب است. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

۱- توجه به هشدارهای پلیس در جاده‌ها و معابر درون‌شهری.

۲- خودداری از سرعت و سبقت‌های غیرمجاز.

۳- حتی‌المقدور از مسافرت‌های شبانه پرهیز نموده و در صورت مجبور بودن، از سالم بودن وسیله به‌ویژه چراغ‌ها مطمئن باشید و به تابلوهای در طول مسیر توجه کنید.

۴- برای لذت بردن از آثار تاریخی حتماً وسیله خود را در پارکینگ‌های مشخص‌شده یا محل مناسبی پارک نمایید تا مشکلات بعدی برای سایر مسافرین پیش نیاید و توسط مأمورین جریمه‌ای صادر نشود.

۵- با رعایت قوانین و مقررات و عدم شتاب حین رانندگی خاطرات خوبی را برای خود و خانواده خود به ارمغان ببرید.

نکات مهم ده‌گانه حین رانندگی

۱- احتیاط شرط اول رانندگی

۲- سعی کنید از رانندگی لذت ببرید و قوانین رانندگی را در هر شرایطی فراموش نکنید.

۳- رانندگی ما جلوه‌ای از شخصیت ماست.

۴- قبل از شروع سفر خواب و استراحت کافی داشته باشید.

۵- بستن کمربند ایمنی الزامی است.

۶- استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ممنوع است.

۷- رانندگی تهاجمی به‌عنوان یک بیماری روانی محسوب می‌شود.

۸- احترام متقابل یک نیاز ضروری است.

۹- اگر به‌عنوان یک راننده مرتکب اشتباه شدید، از طرف مقابل معذرت‌خواهی کنید.

۱۰- خطاهای جزئی رانندگان دیگر را نادیده بگیرید و عصبانی نشوید.

توصیه‌های ایمنی قبل از سفر

۱- از تجربیات دیگران استفاده کنید.

۲- محل اقامت خود را از قبل تعیین کنید.

۳- آب و مواد غذایی لازم برای بین راه را تهیه کنید.

۴- اگر همراه شما افراد سالمند و کودکان و یا افراد بیمار هستند، سوابق پزشکی آن‌ها را همراه خود بردارید و مسیر حرکت و محل‌های استراحت بین راه را برنامه‌ریزی کنید.

۵- اگر با خودرو شخصی قصد مسافرت دارید، با کمک تعمیرکار ماهر از قسمت‌های مختلف بازدید کنید.

۶- نکته بسیار مهم اینکه: اگر در طول سفر رانندگی خودروبر عهده شماست، به استراحت و خواب خود قبل از سفر و هنگام سفر اهمیت بدهید.

۷- نقشه دقیق راه‌ها و شهر مقصد را قبل از سفر تهیه کنید.

۸- در سفر دفترچه بیمه خود و خانواده را فراموش نکنید.

۹- قبل از سفر و بخصوص پیش از رفتن به مکان‌های شلوغ مثل بازارها و اماکن زیارتی، داخل جیب کودک یا نوزاد خود اطلاعات شناسایی و شماره تلفن خود را قرار دهید تا در صورت گم‌شدن کودک، پلیس بتواند سریع‌تر به شما دسترسی پیدا کند.

۱۰- همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه درون خودرو الزامی است.

ما در همین صفحه بارها نسبت به لزوم قوانین و مقررات سختگیرانه تر برای راننگان متخلف هشدار داده‌ایم با این حال همچنان شاهد مقاومت برخی قانون گزاران نسبت به تشدید این قوانین هستیم. این که این مقاومت به چه دلیل و تا چه هنگام ادامه خواهد داشت برای ما نیز روشن نیست و تنها می‌توانیم امیدوار باشیم روزی اجرای سفت و سخت قانون و رعایت قوانین از سوی رانندگان شاهد کاهش این حوادث تلخ باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *