۶ مدعی و دو سهمیه

هامون رشیدیان

صعود ایران و ژاپن به جام جهانی مسجل شده است و این دو تیم با خیالی راحت به آخرین دیدار مرحله گروهی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ آسیا خواهند رفت. اما برای دیگر رقبا معادله صعود به شدت پیچیده شده است. ۶ تیم هنوز رویکاغذ شانس صعود دارند در حالی که تنها دو سهمیه مستقیم حضور در جام جهانی باقی مانده است. البته تیم‌های سوم این شانس را دارند که با فرمولی سخت صعود کنند. تیم‌های سوم هر گروه ابتدا باید به مصاف هم بروند و برنده این دیدار هم باید در دیدار پلی‌آف به مصاف تیم چهارم منطقه کونکاکاف برود. از آنجا که سطح تیم‌های آسیا و آمریکای مرکزی قابل مقایسه نیست هر تیمی که از آسیا به این دیدار پلی آف صعود کند کار سختی را برای صعود خواهد داشت. به این ترتیب بازی‌های آخرین روز مرحله گروهی برای ۶ تیم آسیایی حکم مرگ و زندگی را خواهد داشت.

کره‌جنوبی

این تیم سرنوشتش کاملاً در دست خودش است. کره اگر ازبکستان را ببرد صعودی بدون تردید خواهد داشت. کره‌جنوبی با تساوی هم شانس صعود خواهد داشت آن هم در صورتی است که سوریه در تهران برنده نشود. اگر بازی تاشکند مساوی شود و سوریه در تهران پیروز شود کره جنوبی راهی پلی‌آف خواهد شد. کره‌جنوبی اگر در تاشکند شکست بخورد یا سوم می‌شود یا چهارم. شکست این تیم اگر با برد سوریه همراه شود این تیم به رده چهارم سقوط خواهد کرد و پلی‌آف را هم از دست می‌دهد.

ازبکستان

 ازبکستان می‌تواند برای اولین بار صعود به جام جهانی را تجربه کند؛ این تیم اگر در خانه کره‌جنوبی را ببرد و سوریه هم نتواند ایران را ببرد ازبک‌ها مستقیماً راهی روسیه می‌شوند. ازبک‌ها می‌توانند یک کار دیگر هم انجام دهند که دیگر دغدغه بازی تهران را نداشته باشند آن هم اینکه با تفاضل گل بالا کره‌جنوبی را ببرند تا برد یک- صفر سوریه در تهران هم مانع صعودشان نشود. ازبکستان کاملاً به صعود مستقیم امیدوار است، این تیم مطمئن است سوریه در تهران برنده نمی‌شود و می‌خواهد با یک برد خانگی جشن صعود برپا کند.

سوریه

این تیم برای صعود مستقیم دو راه دارد؛ ایران را ببرد و بازی کره جنوبی- ازبکستان مساوی شود؛ راه دوم این است؛ ایران را ببرد و ازبکستان بردی پرگل را مقابل کره جنوبی کسب نکند. برد سوریه در تهران شانس بسیار خوبی برای صعود این تیم به جام جهانی ایجاد می‌کند اما سرنوشت سوری‌ها به بازی تاشکند بستگی دارد.

عربستان

 در روز آخرعربستان میزبان ژاپن است و استرالیا پذیرای تایلند خواهد بود. فرض کنیم یک شگفتی بزرگ خلق نمی‌شود و استرالیا مقابل تایلند ته جدولی در ملبورن متوقف نخواهد شد، آن موقع برد عربستان مقابل ژاپن هم تضمین کننده صعود این تیم نیست. اگر هر دو تیم عربستان و تایلند برنده شوند کار به تفاضل گل می‌کشد. عربستان در حال حاضر تفاضل گل بهتری دارد اما این تیم واقعاً نگران باخت سنگین تایلند است.

استرالیا

سرنوشت این تیم در دست ژاپن است. ژاپن اگر عربستان را در خانه متوقف کند استرالیا با برد خانگی مقابل تایلند صعود می‌کند. البته ابتدا استرالیا به میدان می‌رود، این تیم باید مأموریت خود را به خوبی انجام بدهد و بعد پای تلویزیون بنشیند و به بازی جوانمردانه ژاپن دل ببندد.

امارات

 این تیم با برد هفته قبلش مقابل عربستان امیدهایش را زنده نگه داشت. امارات شانس صعود مستقیم ندارد اما با یک معجزه می‌تواند سوم شود، برای ایجاد این معجزه امارات باید بردی با اختلاف سه، چهار گل مقابل عراق کسب کند و منتظر نتیایج دیگر باشد. اگر استرالیا وعربستان امتیاز بگیرند برد ۱۰-صفر امارات هم بی ثمر خواهد بود. به هر حال بعید است استرالیا در ملبورن سه-صفر به تایلند ببازد. امارات برای سوم شدن و رسیدن به پلی آف تنها یک راه دارد؛ یک برد پر گل مقابل عراق و شکست سنگین عربستان در جده دربرابر ژاپن.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *