حذف بزرگان از جام حذفی

دامون رشیدزاده

جام حذفی همیشه جام شگفتی‌ها بوده است. تیم‌های کوچک در جام حذفی این شانس را دارند که به مصاف تیم‌های بزرگ بروند و اگر بخت و اقبال یارشان باشد می‌توانند تیم‌های بزرگ را از گردونه این رقابت‌ها حذف کنند. مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی کشور هم از این قاعده مستثنی نبود و تیم‌های سپاهان و ذوب آهن اصفهان، پارس جنوبی جم و سایپای تهران در مقابل حریفان کم نام و نشان خود حذف شدند و تنها استقلال بود که با خوش شانسی موفق شد به مرحله بعد صعود کند.

سپاهان – نفت آبادان

سپاهان برای دومین فصل پیاپی با قبول باخت یک بر صفر از جام حذفی حذف شد. تیم فوتبال نفت آبادان با وجود اینکه قصد انصراف از رقابت‌های جام حذفی را داشت در عین ناباوری سپاهان را شکست داد و به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی صعود کرد. سپاهان برای رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی در حالی میزبان صنعت نفت بود که آبادانی‌ها در طی یک هفته گذشته در چند مرحله خبر انصرافشان از جام حذفی منتشر شده بود ولی در نهایت با تیمی تقریباً کامل در مقابل سپاهان قرار گرفتند. بازی هنوز گرم نشده بود که نفت با استفاده از اشتباه لی اولیویرا موفق شد دروازه سپاهان را باز کند و این گل غافلگیرکننده برنامه‌های سپاهان در نیمه اول را به هم زد. بعد از گل سپاهان برای جبران پیش کشید و بر روی چند ارسال صاحب موقعیت هم شد اما توپ‌های بازیکنان سپاهان داخل چهارچوب نبود تا نیمه اول این بازی در نهایت با برتری به پایان برسد. با شروع نیمه دوم سپاهان می‌توانست خیلی زود گل مساوی را به ثمر برساند ولی رودریگز با یک ضربه سر بی‌دقت توپ را به بیرون زد. فشار سپاهان و و عقب نشینی نفت در این دقایق ادامه داشت تا اینکه در دقیقه اخراج نیک نفس در دقیقه ۶۵ شرایط را برای نفت بسیار سخت کرد. قطع برق بخشی از پروژکتورهای استادیوم نقش جهان در اوخر نیمه دوم فشار بازی را گرفت و باعث شد داور بازی را قطع کند تا این مشکل برطرف شود. بعد از یک‌ربع وقفه بازی از سر گرفته شد و اخراج مدافع برزیلی سپاهان شرایط دو تیم را از لحاظ بازیکن برابر کرد. بازی احساسی سپاهانی‌ها و دفاع همه جانبه بازیکنان نفت در یک ربع پایانی نتیجه‌ای برای شاگردان کرانچار نداشت تا نفتی‌ها در روزی که قرار بود اصلاً در مقابل سپاهان به میدان نروند با این پیروزی به جمع ۱۶ تیم جام حذفی راه پیدا کنند.

ذوب آهن – فجر سپاسی

ذوب آهن و فجرسپاسی در حالی به مصاف هم می‌رفتند که تیم میزبان برای شروعی قدرتمندانه با ترکیب اصلی و با تمام قوا پا به میدان گذاشته بود. آن‌ها که نمی‌خواستند مانند همشهری وداعی زودهنگام با جام حذفی داشته باشند از همان ابتدای کار بازی را با قدرت شروع کرد و در دقیقه ۴ با ضربه سر نژاد مهدی به گل رسید. ذوب آهن چند دقیقه بعد نیز در موقعیتی تک به تک که توسط تبریزی از دست رفت می‌توانست اختلاف را دو برابر کند اما قدر موقعیت را نداشت تا در دقیقه ۳۱ با خطای پنالتی که ولیسانی انجام داد نظری گل تساوی را برای فجرسپاسی به ثمر برساند. در شروع نیمه دوم ایمان موسوی، خرید اخیر ذوب‌آهن که در این بازی از ابتدا در بازی حضور داشت بیرون آمد و اسماعیل شریفات به بازی آمد تا شاید ذوب آهن دوباره پیش بیافتد اما ذوب‌آهنی‌ها هرچه زدند به در بسته خورد تا با وجود اینکه حریف از دقیقه ۸۲ ده نفره شده بود نتواند کار را در ۹۰ دقیقه تمام کند. اوضاع بازی در دو وقت اضافه نیز همانطور ادامه پیدا کرد و ذوب‌آهن با وجود اینکه چندین موقعیت خطرناک داشت نتوانست دروازه را باز کند. در ضیافت پنالتی‌ها اما بخت با ذوبی‌ها یار نبود و این فجرسپاسی بود که با خلق شگفتی موفق به پیروزی و صعود از این مرحله شد.

استقلال – گل گهر سیرجان

استقلال که روزهای بحرانی‌ای را سپری می‌کند در حالی به مصاف گل گهر سیرجان رفت که باخت در این بازی می‌توانست به قیمت اخراج منصوریان بینجامد.

عملکرد پر اشتباه بازیکنان استقلال و توپ لو دادن آنها در میانه زمین باعث شد تا گل نزدن این تیم ۴۵ دقیقه دیگر تمدید شود. استقلال در نیمه اول بازی با گل گهر کمتر موفق شد دروازه حریف را تهدید کند و عملکرد پر اشتباه بازیکنان این تیم باعث شد که آبی‌ها یک نیمه ناموفق دیگر را هم پشت سر بگذارند. در نیمه اول بازی محمد غلامی چندبار از روی ضد حمله صاحب موقعیت گل شد که عملکرد خوب روزبه چشمی باعث شد سیرجانی‌ها نتوانند اولین شگفتی جام‌حذفی را در نیمه اول بازی رقم بزنند. با توجه به اینکه علیرضا منصوریان تنها دو بازی رأی اعتماد گرفته است، استقلالی‌ها باید در نیمه دوم جلو بروند تا پیروز میدان شوند. اما در نیمه دوم بازیکنان استقلال برای فرار از یک نتیجه ضعیف دیگر بازی را تهاجمی آغاز کردند و با حملات مداوم دروازه گل گهر را تهدید کردند. در نهایت حملات استقلال در دقیقه ۵۶ نتیجه داد و شوت مهدی قائدی و دفع ناقص شهداد نژاد، در ریباند توسط امید نورافکن وارد دروازه گل‌گهر شد، نتیجه‌ای که دقایق زیادی دوام نداشت، چراکه در دقیقه ۷۶ اشتباه مهدی رحمتی باعث خطای پنالتی روی احمد حسن‌زاده شد و محمد غلامی بازی را به تساوی کشاند. اما در دقیقه ۸۵ خسرو حیدری روی خوش‌شانسی و در حالی که قصد داشت توپ را سانتر کند، با اشتباه فاحش شهدادنژاد، مستقیم دروازه گل‌گهر را باز کرد تا با این نتیجه علیرضا منصوریان موقتاً روی نیمکت استقلال ماندگار شود.

سایپا – اکسین البرز

شاگردان علی لطیفی در اکسین کار بزرگی مقابل سایپا انجام دادند و توانستند با پیروزی ۲ بر یک تیم علی دایی را حذف کنند. از نکات قابل توجه این مسابقه اخراج بهزاد غلامپور به دلیل درگیری با نیمکت نشینان اکسین و همچنین اخراج علی لطیفی، سرمربی اکسین به علت ورود به زمین برای خوشحالی کردن گل دوم بود.

پارس جنوبی جم – نساجی قائم شهر

تیم صدر نشین لیگ برتر یعنی پارس جنوبی با شکست در ضربات پنالتی از جام حذفی حذف شد. تلاش دو تیم پارس و نساجی در وقت‌های قانونی نتیجه‌ای در بر نداشت و کار برای تعیین تیم صعود کننده به ضربات پنالتی کشید. در ضربات پنالتی تیم نساجی مازندران با نتیجه ۴ بر ۳ به برتری رسید و توانست جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایی را به دست آورد. در این ضربات مجتبی روشنگر دروازه بان نساجی عملکرد خوبی داشت و توانست دو ضربه بازیکنان پارس جنوبی را مهار کند. بدین ترتیب پارس جنوبی جم بعد از سپاهان، پدیده، سایپا و ذوب آهن پنجمین تیم لیگ برتری لقب گرفت که از جام حذفی کنار رفت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *