اصفهان، میزبان ۱۳۰۰ خادم سیدالشهدا(ع)

دبیر اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: امسال در اصفهان میزبان یک‌هزار و ۳۰۰ خادم و پیرغلام حسینی هستیم و بر اساس سنت هر ساله، از ۱۵ پیرغلامی که بالای ۸۰ سال سن داشته باشند، تجلیل می‌شود.
مهدی دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به نحوه چگونگی شکل‌گیری این اجلاس اظهار داشت: اجلاس پیرغلامان ۱۵ سال پیش توسط معاونت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد و هنگامی که مسئولان متوجه شدند این برنامه بسیار منسجم است، آن را توسعه دادند.
وی با بیان اینکه برنامه‌ها به قدری هدفمند بودند که از حوزه معاونت صدا و سیما به ریاست این سازمان منتقل شد، افزود: این برنامه ۶ دوره در حسینیه جماران برگزار شد که پس از آن استان‌های دیگر درخواست تجلیل از پیرغلامان و مداحان خود کردند و به همین دلیل اجلاس از دوره هفتم به بعد استانی شد.
وی با اشاره به استان‌هایی که تاکنون مجری اجلاس بودند، گفت: نخستین استانی که در آن اجلاس پیرغلامان برگزار شد، پایتخت شور و شعور حسینی، زنجان بر اساس خواسته استاندار آن بود و سپس از طرف تمام استانداری‌ها به رئیس وقت صداوسیما نامه نوشته شد و آن‌ها نیز اعلام آمادگی برای میزبانی این اجلاس کردند.
دبیر اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی افزود: در سال‌های بعد این اجلاس در استان‌های بوشهر، همدان، اردبیل، گلستان، خوزستان، فارس و هرمزگان برگزار شد و امسال نیز در اصفهان برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه هزینه این اجلاس توسط خیران استانی تامین می‌‌شود، تصریح کرد: این اجلاس در شورای عمومی استان به عنوان یک فعالیت فرهنگی بزرگ تصویب می‌شود؛ بنابراین شورای تامین برای آن تشکیل و بودجه آن در نظر گرفته می‌‌شود.
دهقان با اشاره به اینکه از زمانی که اجلاس استانی شد، قابلیت‌های بسیاری پیدا کرد، گفت: هماهنگی‌ برای این برنامه در هر استان یک سال به طول می‌انجامد و تا زمان برگزاری اجلاس اصلی از پیرغلامان در شهرستان‌ها تجلیل به عمل می‌آید.
وی با بیان اینکه سال آینده استان لرستان میزبان پیرغلامان و خادمان حسینی خواهد بود، اظهار داشت: امسال ما در اصفهان میزبان یک‌ هزار و ۳۰۰ میهمان هستیم و بر اساس سنت هر ساله از ۱۵ پیرغلامی که بالای ۸۰ سال سن داشته باشند، تجلیل می‌شود.
دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی درباره برنامه‌ها و نشست‌های جنبی اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی خاطرنشان کرد: در این اجلاس مقرر شد که هر ساله ۲ نشست برگزار شود؛ نشست نخست را سخنرانان ایرانی و نشست دیگر را سخنرانان خارجی برگزار می‌کنند و هر نشست ۳ یا ۴ سخنران ویژه دارد.
وی در ادامه با اشاره به رویکرد نشست‌های برگزارشده در این اجلاس گفت: در این نشست‌ها بر اساس بیانات مقام معظم رهبری به نحوه درست مداحی، حذف خرافات مراسم‌ عزاداری و مسائلی از این قبیل پرداخته می‌شود.
دهقان تصریح کرد: مراسم اختتامیه روز پنجشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشا در میدان امام برگزار می‌شود و در آن از یکصد پیرغلام تجلیل می‌کنیم.
وی افزود: ۴۰ نفر از شرکت‌کنندگان پیرغلام استانی و ۳۰ نفر پیرغلام ملی هستند که متوسط سنشان ۸۴ سال است و همچنین ۱۵ نفر از پیرغلامان خارجی، ۴ نفر اقلیت دینی مانند کلیمی و مسیحی، ۳ نفر از اهل سنت و در این بین نیز از ۶ مستندساز رادیویی و تلویزیونی نیز تجلیل خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *