آزارگران جنسی بمب‌های سرگردان

دامون رشیدزاده

ماجرای قتل کودک ۱۱ ساله کرجی به انگیزه تجاوز بار دیگر زخم کهنه آزارگران جنسی را باز کرد. این افراد در تمام جوامع بشری حضور دارند و هیچ متر و معیار مشخصی هم برای انگیزه‌های این افراد وجود ندارد. آنچه که تا کنون درباره این افراد عنوان می‌شود این است که آزارگران جنسی معمولاً کودکی سختی داشته‌اند بسیاری از این افراد مانند بیجه و یا خفاش شب در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. آزارگران جنسی حتی با وجود زن و فرزند بازهم از انحراف جنسی رنج می‌برند. اسماعیل رنگرز قاتل آتنا اصلانی دوبار ازدواج کرده بود و به گفته کاراگاهان پلیس با چند زن مختلف هم روابط نامشروع داشته است اما این فرد با تمام این اتفاقات بازهم دست به تجاوز و قتل کودکی هم سن و سال فرزندان خودش می زند. قاتل کودک ۱۱ ساله کرجی خود قربانی تجاوز بوده و به قصد تجاوز به پسربچه‌ای ۱۱ ساله او را به قتل می‌رساند.

حضور آزارگران جنسی در جامعه

 تمام این اتفاقات تلخ نشان دهنده این است که آزارگران جنسی چه ما دوست داشته باشیم چه دوست نداشته باشیم در جامعه حضور دارند. مراقبت‌های والدین از فرزندانشان هرچند در بسیاری مواقع جلوی بسیاری از این حوادث تلخ را می‌گیرد اما در مواردی حتی خانواده‌هایی هم که به خوبی مراقب فرزندان خود بوده‌اند هم قربانی چنین حوادثی بوده‌اند. هر چند وقوع این حوادث برای کودکان بسیار تلخ است اما تنها کودکان قربانی آزارگران جنسی نیستند و هر روز شاهد این هستیم که افرادی با دزدیدن تهدید و انواع و اقسام راه‌های وحشیانه دیگر افرادی را قربانی جنایات سیاه خود می‌کنند.

آزارگری جنسی تنها تجاوز نیست

آزارگری جنسی البته مفهوم گسترده‌ای دارد و تنها مختص جرایمی مانند تجاوز نیست. در بسیاری از کشورهای جهانی رفتار و گفتارهای آزار دهنده نیز به عنوان آزارگری جنسی شناخته می‌شود. متاسفانه این نوع رفتارها با وجود اینکه بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود اما به دلایل متعدد چندان جدی گرفته نمی‌شود. هر چند هنوز هیچ آمار رسمی‌ای درباره رفتارهای آزارگرانه جنسی در جامعه ما وجود ندارد اما انبوه مزاحمت‌های خیابانی خود گواهی بر حضور فعال آزارگران جنسی در جامعه است. بسیاری از بانوان کشور فارغ از نوع پوشش و سن و سال در خیابان مورد آزارهای رفتاری این نوع آزارگران قرار گرفته‌اند. اگر نگاهی دقیق به خیابان‌ها داشته باشیم به روشنی می‌توان دید در اندک زمانی که یک خانم (به خصوص خانم جوان) منتظر تاکسی و یا اتوبوس است خودروهای بسیاری با رفتارهای شنیع برای او ایجاد مزاحمت می‌کنند. متاسفانه دامنه این رفتارها به حدی گسترده شده که جامعه به نوعی انفعال رسیده و در مقابل این رفتارها واکنش خاصی صورت نمی‌گیرد. به گواه روانشناسان و جامعه شناسان بسیاری از افرادی که دست به چنین رفتارهایی می‌زنند دچار انحرافات جنسی هستند. هر کدام از این آزارگران جنسی بمنزله یک بمب هستند که هر لحظه امکان انفجار دارد. این بمب‌های خنثی نشده با هر انفجار موجی از نگرانی، ناراحتی و خشم را در جامعه دامن می‌زنند که بنیاد روانی جامعه را بهم می زند. به عنوان نمونه آنچه که برای آتنا اصلانی رخ داد تنها در حد اندازه‌های کوچک چندین و چند خانواده را به نابودی کشاند. خانواده قاتل، فرزندانش، پدر و مادر و برادران و خواهران و در یک کلام اقوام او دیگر امکان زندگی بدون مشکل را ندارند از سوی دیگر خانواده آتنا نیز دچار نوعی فروپاشی شده که به این زودی‌ها التیام نخواهد یافت. شهر پارس آباد مغان نیز تا مدت‌ها از این اتفاق تلخ لطمه خواهد خورد زیرا دیگر کمتر خانواده‌ای را می‌توان در این شهر یافت که نگرانی و استرس فرزندان خردسالشان را نداشته باشند. تمام این اتفاقات تنها بخشی کوچکی از انفجاری است که یک آزارگر جنسی به وجود آورده است.

راه چاره

این که چه کار بنیادینی باید صورت بگیرد را کارشناسان باید پاسخگو باشند اما آنچه که ما می‌توانیم بگوییم این است که آزارگران جنسی بمب‌هایی هستند که باید خنثی شوند. آزارگری جنسی و جنایات سیاه یک شبه به وجود نیامده اند و حاصل انباشته شدن بسیاری عقده‌ها در این افراد است. کتمان واقعیت وجود آزارگران جنسی در کشور تا به حال هیچ سودی نداشته است و شاید وقت آن فرا رسیده که اقدامی بنیادی برای رفع این مشکل صورت گیرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *