شوک طارمی

دامون رشیدزاده

فوتبال ایران بار دیگر با حکم فیفا به شوک فرو رفت. مشکلات فوتبال باشگاه‌های ایرانی در سال‌های اخیر به حدی بوده است که به نظر می‌رسد فیفا برای حل معضل فوتبال در ایران به فکر صدور سنگین‌ترین مجازات‌هاست تا بلکه باشگاه‌های ایرانی سر عقل بیایند و دست از تخلف‌های بی شمار بردارند. وجود صدها پرونده شکایت از باشگاه‌های ایرانی در فیفا که بعضاً به دلیل پرداخت نشدن حق بازیکنان خارجی است باعث شده فوتبال ما به جهنمی برای بازیکنان خارجی تبدیل شود. هر چند به دلیل پنهان کاری باشگاه‌ها آمار دقیقی از پرونده‌های شکایت از فوتبال ایران در فیفا مشخص نیست اما بر اساس شواهد موجود تقریباً به ازای هر باشگاه ایرانی حداقل ۱۰ – ۱۵ شکایت در فیفا مطرح شده است که با کمال تأسف در همه این شکایت‌ها حق با شاکی‌هاست. آخرین دسته گل باشگاه‌های ایرانمی که اکنون در صدر خبرها قرار دارد هم مربوط به آقای گل فوتبال ایران است.

طارمی و ماجرای ریژه اسپور

موضوع انتقال طارمی به ریزه اسپور و سپس بازگشت ناگهانی او به پرسپولیس مهمترین خبر فصل نقل و انتقالات لیگ برتر در سال گذشته بود که با اصرار طارمی، وکیل، مدیربرنامه و دوستانش و همچنین حسین هدایتی به عنوان تأمین کننده مبلغ قرارداد طارمی در برگشت به پرسپولیس، تبدیل به یک کیس حقوقی برای باشگاه ترک شد که از همان زمان مشخص بود از حقوق خود برای دریافت مبلغی به عنوان خسارت نخواهد گذشت. باشگاه ریزه اسپور که مهدی طارمی و رامین رضاییان را استخدام کرده بود، طارمی را به عنوان مهاجم نوک نیاز داشت؛ اما بعد از چند روز تمرین و با وجود عقد قرارداد رسمی طارمی ناگهان هوس کرد به پرسپولیس بازگردد که با این تصمیم اطرافیان او به استانبول رفتند و او را تا تهران اسکورت کردند. در آن زمان هشدارهایی بابت لغو این قرارداد به این بازیکن داده شد؛ اما وکیل بازیکن تاکید داشت که نهایتاً این ماجرا با پرداخت مبلغی به عنوان جریمه حل و فصل خواهد شد. همچنین علی اکبر طاهری مدیرعامل پرسپولیس نیز به کرات و در محافل خصوصی اعلام کرده بود اگر محرومیتی در پی باشد، تنها متوجه مهدی طارمی خواهد بود. با این وصف و در شرایطی که پرسپولیس در حساس‌ترین دوران باشگاهی خود به سر می‌برد، ناگهان خبری شوک آور فضای فوتبال ایران را مال خود کرد، خبری که دلالت بر پایان پرونده شکایت باشگاه ترک از بازیکن ایرانی دارد.

حکم فیفا

آنچه از شواهد این حکم پیداست فیفا باشگاه پرسپولیس را مسئول تحریک بازیکن برای ترک ریزه اسپور در تابستان سال گذشته می‌داند. ترجمه ۸ بندی فیفا به شرح زیر است:

۱- شکایت شاکی، باشگاه ریزه اسپور ترکیه پذیرفته شده است.

۲- متشاکی اول، مهدی طارمی، باید در زمان ۳۰ روز پس از ابلاغ این حکم، به دلیل زیر پا گذاشتن قرارداد، مبلغ ۷۸۹۵۰۰ یورو به شاکی پرونده باشگاه ریزه اسپور بپردازد.

۳ – متشاکی دوم، باشگاه فوتبال پرسپولیس، باشگاه پرسپولیس به صورت جدی در پرداخت این قرضه به صورت مشترک مسئولیت دارد.

۴-در صورت تعلل در پرداخت مبلغ اعلام شده در بند دو به این مبلغ یک بهره ۵ درصدی تعلق خواهد گرفت و این مساله به کمیته انضباطی فیفا ارجاع خواهد شد تا تصمیمات لازم درباره آن اعمال شود.

۵ – باشگاه ریزه اسپور، شاکی پرونده باید بلافاصله و به طور مستقیم، شماره حسابی را به متشاکی یک و دو، مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس اعلام کند تا آنها وجه مورد نظر را به آن حساب واریز نمایند و کمیته حل اختلاف فیفا باید از پرداخت این جریمه مالی مطلع شود.

۶- محرومیت ۴ ماهه از بازی‌های بین المللی به متشاکی ۱ (مهدی طارمی) اعلام می‌شود. این محرومیت شامل تمام بازی‌های ملی و باشگاهی است و از زمان اعلام حکم، قابل اجراست.

۷- باشگاه پرسپولیس نیز از نقل و انتقالات بازیکن، چه خارجی و چه داخلی، در دو پنجره آتی نقل و انتقالات بعد از ابلاغ این حکم محروم است.

۸- سایر موارد مطرح شده توسط شاکی مورد قبول قرار نگرفت.

در این میان امکان اعتراض به دادگاه عالی ورزش (CAS) امری متداول در احکام است و باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی نیز می‌توانند در خصوص رأی صادره تا ۲۱ روز بعد از اعلام حکم، اعتراض کنند.

با توجه به اینکه اعتراض به دادگاه عالی ورزش و اعلام نتیجه این دادگاه بیش از دو ماه به طول می‌انجامد به نظر می‌رسد که طارمی بسیاری از بازی‌های مهم این فصل تیمش را از دست خواهد داد و در فصلی که به جام جهانی منتهی می‌شود آرزوهای این بازیکن برای بازی در جام جهانی در شرف نابودی است. اینکه چه کسانی مقصر این ماجرا هستند بر خلاف همیشه خیلی شفاف است. دوستان طارمی، حسین هدایتی و مسئولان پرسپولیس نقش پر رنگی در بازگشت این بازیکن داشتند و مدام در گوش او می‌خواندند که اتفاقی رخ نخواهد داد متاسفانه در آن زمان بسیاری از وکلای خبره ورزش کشور به طارمی و پرسپولیس هشدار دادند که فسخ یک طرفه قرارداد رسمی آنهم به این شکل غیر حرفه‌ای می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد اما با وجود همه این هشدارها طارمی و باشگاه تصمیم گرفتند به حرف کارشناسان بی اعتنا باشند و قوانین فیفا را نادیده بگیرند. حالا دود این نادیده گرفتن قوانین و گوش نکردن به حرف کارشناسان هم در چشم طارمی رفته و هم در چشم باشگاه پرسپولیس. طرفداران هم مانند همیشه این وسط سنگ زیرین آسیاب خواهند بود و احتمال اینکه دوباره باشگاه کاسه گدایی دست بگیرد و از هواداران طلب یاری کند هم وجود دارد. واقعاً مشخص نیست این هواداران تا چه زمانی باید تاوان بی کفایتی این مدیران را پس بدهند.

این محرومیت و عواقب محتمل ناشی از آن قطعاً درس عبرت خوبی برای طارمی خواهد شد اما آیا مدیران پرسپولیس که همین الان هم پرونده‌های بسیاری در فیفا دارند از این اتفاق درس خواهند گرفت؟ آیا این محرومیت سنگین آخرین محرومیت فوتبال ما خواهد بود؟ آیا این اتفاق باعث به وجود آمدن تغییرات بنیادین در مدیریت نا به سامان فوتبال ما خواهد شد؟

این‌ها سوالاتی است که پاسخ‌های آن می‌تواند واقعیت‌های بسیاری را درباره فوتبال امروز ما روشن کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *