تعطیلات بی سر و سامان

دامون رشیدزاده

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که ایران بیشترین تعطیلات را در میان کشورهای جهان دارد. اما این باور تا چه حد درست است؟ بر اساس آمارهای جهانی در میان ۳۱ کشور مسلمان، ایران تنها کشوری بوده که تعطیلات پایان هفته آن یک روزه است. همچنین از میان ۵۰ کشوری که در بین اقتصادهای بزرگ جهان قرار دارند، ایران با داشتن تنها یک روز تعطیل در پایان هفته، یک استثنا است. میانگین تعداد روزهای تعطیل در میان این ۵۰ کشور، با احتساب روزهای تعطیل پایان هفته، ۱۱۷ روز است اما برخلاف باور رایجی که به آن اشاره شد، ایران با داشتن ۷۸ روز تعطیل رسمی، ۳۹ روز کمتر از میانگین این کشورها از تعطیلات برخوردار است.

تعطیلات مناسبتی

ایران با ۲۶ روز تعطیلی مناسبتی در طول ایام سال یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد تعطیلی مناسبتی را در جهان دارد اما این تعطیلات به دلیل اینکه بر اساس تقویم قمری اعمال می‌شود هیچ برنامه مشخصی ندارد و مرتباً در حال تغییر است. به همین دلیل نمی‌توان برای این تعطیلات برنامه ریزی دقیقی انجام داد. اما دو تعطیلات مهم دیگر ایران، تعطیلی تقریباً یک هفته‌ای فروردین ماه و دیگری تعطیلی ۳ ماهه تابستانی برای دانش آموزان و دانشجویان است. هر چند در اکثر کشورهای جهان تعطیلات تابستانی دو ماهه است اما به دلیل اینکه بیشتر دانش آموزان در ایران ۶ روز هفته را به مدرسه می‌روند در نهایت مدت تعطیلات دانش آموزان ایرانی از دیگر همتایانشان در سایر کشورها کمتر است.

کارمندان ایرانی هم به دلیل تطعیلات یک روزه همچنان بیشتر از دیگر کشورها مشغول کار کردن هستند. هر چند بازدهی به مسائل بسیاری مرتبط است اما این حجم بالای کار قطعاً یکی از دلایل بازدهی پایین کارمندان در ایران است. (البته باید حساب بخش بزرگی از کارمندان دولتی که در ادارات مشغول استراحت و پیچاندن مردم هستند را از این آمار جدا کرد، مقیاس ما در این گزارش کارمندانی است که واقعاً کار می‌کنند.)

تعطیلات و تجارت

یکی از مشکلات تعطیلات کشورهای مسلمان و اقتصاد جهانی مشکل اختلاف زمان تعطیلات بوده است. در کشورهای مسلمان روز جمعه تعطیل است و نماز جمعه به عنوان یک مسئله مهم دینی در این روز اتفاق می افتد. اما در کشورهای مسیحی روز یکشنبه روز تعطیل و روز فعالیت‌های دینی است. روز پنجشنبه در کشورهای مسلمان روز نیمه تعطیل محسوب می‌شود و در مقابل روز شنبه هم در بسیاری از کشورهای مسیحی روزی تعطیل است. این موضوع باعث شده تقریباً ۴ روز کاری کشورهای مسلمان نتوانند با دیگر کشورهای جهان تجارت داشته باشند.

 به همین دلیل برخی کشورهای مسلمان برای تجارت بین المللی خود را با تقویم میلادی هماهنگ کرده‌اند. اما بسیاری دیگر از کشورهای مسلمان راه دیگری را پیش گرفتند. این کشورهای تعطیلات خود را به جمعه و شنبه تغییر داده‌اند تا بتوانند یک روز بیشتر فعالیت‌های تجاری بین المللی خود را به انجام برسانند. افغانستان یکی از آخرین کشورهای مسلمانی بود که این نوع تغییر را اعمال کرد و حالا این کشور می‌تواند ۲۴ ساعت بیشتر با بیشتر کشورهای دنیا تعامل داشته باشد.

راهکارها

در ایران هم چند سالی است زمزمه‌هایی برای تغییر تعطیلات به گوش می‌رسد اما هر بار با مخالفت‌هایی روبرو شده و طرح‌ها فعلاً به نتیجه نرسیده است. همچنین، افزایش تعطیلات پایان هفته در ایران به دو روز، یکی از مطالبات جدی مطرح شده در زمینه ساماندهی تعطیلات کشور است. با وجود مطرح شدن طرح‌هایی همچون تعطیلات زمستانی و کاهش تعطیلات تابستان، که فی‌نفسه اقداماتی مناسب است اما بدون در نظر گرفتن تعطیلاتی دو روزه در پایان هفته، عوارض فعلی همچون ازدحام در مقاصد سفر و ترافیک جاده‌ها مرتفع نخواهد شد؛ چرا که توزیع حقیقی ایام تعطیل در طول سال، تنها از طریق افزایش تعطیلات آخر هفته محقق خواهد شد. به باور کارشناسان، با لحاظ کردن این تعطیلات در تقویم رسمی کشور، علاوه بر تاثیرات مثبتی که در زمینه گردشگری داخلی و ساماندهی آن بروز پیدا خواهد کرد، کیفیت کار شاغلان کشور و همچنین کیفیت عملکرد مؤسسات آموزشی به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *