دو قدم تا فینال

دامون رشیدزاده

امروز یکی از حساس‌ترین دیدارهای چند سال فوتبال ایران در رده باشگاهی رقم خواهد خورد. الهلال عربستان در ابوظبی میزبان پرسپولیس ایران خواهد بود دیداری که فیفا از آن به عنوان دیدار کلاسیک آسیا نام برده است. رابطه ما و عربستان نه در سطح سیاسی و نه در سطح ورزشی هیچگاه خوب نبوده است. به همین دلیل هم دیدار امروز رقابتی فراتر از فوتبال خواهد بود رقابت که در آن مسائل درون زمین و بیرون زمین به یک اندازه مهم خواهد بود.

الهلال

الهلال یکی از قدرتمندترین و البته ثروتمندترین باشگاه‌های آسیاست. باشگاهی که با دلارهای سعودی موفق شده دوبار قهرمان و سه بار هم نایب قهرمان رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باشد. این باشگاه با به دست آوردن ۵۶ جام قهرمانی پرافتخارترین باشگاه ورزشی کشور عربستان است. نواف التمیاط، یاسر القحطانی و ناصر الشمرانی بازیکنان گذشته این باشگاه به دلیل درخشش در همین تیم موفق به کسب عنوان بهترین بازیکن آسیا شده‌اند. لقب این تیم، به دلیل قهرمانی در بیشتر دوره‌های لیگ عربستان، الزعیم، به معنی قهرمان سرگروهان (رهبران) می‌باشد. این تیم ۱۴ بار قهرمان لیگ حرفه‌ای عربستان، ۸ بار قهرمان جام پادشاهی عربستان، ۱۳ بار قهرمان جام ولیعهدی عربستان، ۷ بار قهرمان جام فدراسیون فوتبال سعودی، ۲ بار قهرمان جام برندگان جام آسیا، ۲ بار قهرمان جام قهرمانان باشگاه‌های آسیا و ۲ بار قهرمان سوپر جام باشگاه‌های آسیا شده‌است. کارلوس ادواردو فوروارد زهر دار این تیم در رقابت‌های امسال تا کنون ۷ گل به ثمر رسانده است و از این رو خطرناک‌ترین بازیکن این تیم محسوب می‌شود.

پرسپولیس

قهرمان فصل گذشته فوتبال ایران پر طرفدارترین تیم آسیاست. این تیم در ایران حدود ۴۰ میلیون نفر طرفدار دارد و با انبوهی از افتخارات و بازیکنان بزرگ تنها یک حسرت بزرگ در کارنامه فوتبالی خود دارد آنهم قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیاست.

قرمزهای پایتخت ایران در مرحله گروهی هم با همین الهلال همگروه بودند که حاصل دو دیدار رفت و برگشت در مرحله گروهی دو نتیجه تساوی یک بر یک و تساوی صفر بر صفر بود. پرسپولیسی‌های امیدواری‌های زیادی برای فتح جام قهرمانی آسیا داشتند اما در روزهای اخیر یک خبر ناراحت کننده وضعیت این تیم را تا حدودی متزلزل کرد. ماجرای محرومیت طارمی ضربه بزرگی به پرسپولیس بود زیرا این تیم بهترین گلزن خود در این رقابت‌ها را از دست داد و حالا باید بدون طارمی به مصاف رقیب عربستانی خود برود. البته پرسپولیسی‌ها از یک نظر خوش شانس هستند و آن اینکه گادوین منشأ مهاجم آفریقایی تبار این تیم درخششی خیره کننده در رقابت‌های آسیایی داشته است و همچنین دو مهاجم دیگر این تیم یعنی علیپور و وحید امیری در فرمی ایده آل به سر می‌برند. گادوین منشأ در دو دیدار رفت و برگشت مقابل الاهلی عربستان موفق شد دو گل به نام خود ثبت کند و اکنون انگیزه بالایی برابر الهلال عربستان دارد. مهاجم نیجریه‌ای در آخرین اظهارنظر خود در خصوص این دیدار اعلام کرده بود: از الهلال ترسی نداریم و با پیروزی مقابل نماینده عربستان به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود خواهیم کرد. وعده‌ای که با بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های عربستانی همراه شد و آنها از این مهاجم به عنوان خطر بزرگ پرسپولیس برابر الهلال نام بردند.

 البته قرمزها کمال کامیابی نیا را نیز به دلیل اخراج در بازی قبل در دیدار رفت در اختیار نخواهند داشت اما خبر خوب برای پرسپولیس بازگشت دوباره سید جلال حسینی به خط دفاعی است که می‌تواند ضعف‌های این تیم را که در بازی‌های اخیر خیلی به چشم آمد پوشش دهد. اما خبر بد برای قرمزها بازگشت دوباره ماتیاس بریتوس کاردوسو اروگوئه‌ای به ترکیب تیم الهلال است. این مهاجم خطرناک هر چند هنوز به آمادگی صد درصدی نرسیده است اما اگر آماده باشد می‌تواند حسابی خط دفاع پرسپولیس را به زحمت بیندازد.

گفتنی است دیدار رفت تیم‌های فوتبال الهلال عربستان و پرسپولیس ایران در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ساعت ۱۹: ۳۰ امروز در ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی امارات برگزار می‌شود و دیدار برگشت دو تیم نیز روز ۲۵ مهر ماه در ورزشگاه سلطان بن قابوس شهر مسقط عمان برگزار خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *