جذب گردشگران در ماه محرم
![](http://eskimia.ir/wp-content/uploads/2017/10/420872_729-780x405.jpg)
عاطفه بازفتی
از میان آداب و رسوم ماه محرم میتوان به مراسم تعــزیه اشاره کرد. از آنجا که این نمایش مذهبی-سنتیِ منظوم، همراه موسیقی واقعه کربلا و روز عاشورا را به تصویر میکشاند، میتواند به عنوان نمادی از فرهنگ و تفکر شیعیان باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شود و از این طریق موجب رشد گردشگری فرهنگی (Cultural tourism) گردد.
تاریخچه تعزیه
تعزیه تنها نمایش بومی جهــان اسلام است. نوعی درام آئینــی که آمیزهای از باورهای اســلامی و سنن ایرانی است. درونمایه اصلی آن شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران ایشان است و به عنوان بخشی از ادبیات نمایشی، به دوره صفویه بازمیگردد. زمانی که هنــر وسیلهای برای ترویج مذهب تشیع بود و از سوی پادشاهان صفوی حمایت میشد. هر چند برخی صاحبنظـــران تاریخی معتقدند تعزیه در فرهنگ ایرانیان ریشهای دیرینه و عمیق دارد به صورتی که پیش از اسلام نیز گونههایی از تعـــزیه همچــون «یادگار زریر» و «سوگ سیاوش» وجود داشته است اما به هــر روی شبیــهخــوانی یا تعزیه یک نمایش سمبلیک و نمادین است که بیشتر از شخصیتهــا، معــانی را به تصویر میکشاند.
عزاداری ماه محـــرم
عزاداری محرم از قرنها پیش معمول و مرسوم بوده است. حتی در دوره صفویه جهانگردان بسیاری از جمله «تاورنیه» که به ایران سفر کرده بودند، به این مراسم در سفرنامههایشان اشاراتی داشتهاند.
مراسم ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا یکی از نمونههای مراسم فرهنگی-مذهبی مسلمانان است که هر سال در قالب یک حرکت و جریان مردمی برگزار میشود؛ اما این مراسم با توجه به ویژگیها و قابلیتهایی که دارد میتواند به صورت یک رخداد، در قالب «کارناوال غم» به کشورهای غیر مسلمان معرفی شود تا امکان جذب بیشتر گردشگران خارجی را فـــراهم آورد.
گردشگری و فرهنگ
جهانگردی با انگیزههای گوناگون صورت میگیرد. برخی از این انگیزهها میتواند به فرهنگ و آئینهای آن مربوط شود. فرهنگ و هنــر یک جامعه به تنهایی توانایی جذب گردشگر را دارد. در واقع این فرهنگ و سنتهاست که باعث تغییر و تفاوت میان جوامع میشود و بدون آن همه جــا شبیه به هم به نظــر میرسد. در نتیجه مراسم مربوط به ماه محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا در ایران میتواند به عنوان رویدادی مهم در زمینه فرهنگ مطــرح شود؛ رویدادی که باعث میگردد تا گردشگران چه داخلی و چه خارجی با بخشی از مذهب و میراث فرهنگی و مذهبی جامعه ایران آشنا شوند و تجربه کسب کنند همچنین این امر باعث توسعه توریسم فرهنگی در ایران میشود و از آنجا که صنعت توریسم رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد جذب گردشگر فرهنگی به اقتصاد نیز رونق و قدرت بیشتری خواهد بخشید.
گردشگری فرهنــگی
برخلاف ماه شمسی که تکرار فصلها در زمانی خاص را در پی دارد؛ ماه قمری از تنوع زمانی بیشتری برخوردار است در نتیجه این عامل میتواند موجب جذابیت بیشتر سفر شود به عبارت دیگر گردشگرانی که به حضــور در مراسم مربوط به ماه محرم علاقهمندند میتوانند برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنند که با فصل دلخواهشان و برگزاری آئینهای محرم هماهنگ باشد. نکته بعدی اینکه زیارتگاهها، مکانهای مقدس و مذهبی هر سال گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به خود جلب میکنند در نتیجه از سوی دیگر تنوع مذاهب و مکانهای دیدنی انگیزه مهم دیگری را برای گردشگران، فراهم میکند.
در مجموع تعزیه و مراسم ماه محـــرم یک منبع و پتانسیل قدرتمند فرهنگی و مذهبی است که با برنامهریزی، بازاریابی، تبلیغات، اطلاعرســانیِ گسترده، نظارت و… میتواند باعث جذب گردشگران داخلی و بینالمللی شود زیرا اکثــر جوامعی که به رشد صنعت توریسم اهمیت میدهند علاوه بر فراهم نمودن زیرساختهای لازم، برای آن برنامهریزی کوتاه مدت و بلند مدت در نظــر میگیرند و به نوعی از هنــر و سرمایههای فرهنگی خود در جهت افزایش درآمد، اشتغالزایی و رونق وضعیت اقتصادی استفاده میکنند.