آتشی به جان نفت

دامون رشیدزاده

ماجراهای عجیب باشگاه نفت تهران اگر نگوییم عجیب‌ترین قطعاً یکی از منحصر به فردترین اتفاقات فوتبال جهان است. این باشگاه بعد از بی سر سامانی و اعلام وزارت نفت تا مدت‌ها هیچ متولی‌ای نداشت اما با واگذاری این باشگاه به یکی از شرکت‌های نفتی مشکلات این تیم نه تنها برطرف نشد بلکه به طرز عجیبی افزایش پیدا کرد. مالک جدید باشگاه نفت را باید یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های حال حاضر فوتبال ایران لقب داد چون تصمیماتی از جانب او اتخاذ شده که ابهامات زیادی در آن دیده می‌شود.

جهانیان

حمیدرضا جهانیان از همان روزی که به عنوان مالک جدید باشگاه نفت تهران انتخاب و منصوب شد دست به رفتارهایی زد که در هیچ تیم فوتبالی حتی تیم‌های آماتور لیگ‌های پایین نیز سابقه نداشت. جهانیان در اولین گام بعد از مالکیت بر باشگاه بحران زده پایتخت در نشستی غیرمنتظره با بازیکنان و نظرخواهی از آنها تصمیم به قطع همکاری با حمید درخشان گرفت تا اولین حکم جنجالی خود در نقش مدیرعامل باشگاه را صادر کند. حکمی که حمید درخشان را رسماً از ادامه همکاری با این تیم به عنوان سرمربی عزل و این مربی را خانه نشین می‌کرد. در این حکم جهانیان با استناد به ترک تمرین و رها کردن بدون هماهنگی نفت به عنوان دلیل اصلی قطع همکاری نام برد تا حکمی که برای برکناری درخشان صادر کرده بود جنبه حرفه‌ای گری ظاهری به خود بگیرد تا بعد از این اتفاق زمینه برای ورود علی کریمی و سپردن هدایت تیم به این چهره سرشناس فوتبال ایران در اولین تجربه مربیگری فراهم شود.

ورود علی کریمی

اما تصمیمات عجیب‌تر جهانیان همچنان ادامه دار بود، چون او بعد از امضای قرارداد با علی کریمی در حکمی دیگر نظارت بر تیم‌های پایه باشگاه را نیز به جادوگر فوتبال ایران سپرد و آمادگی‌اش را برای استخدام دو مربی خارجی برای راه اندازی کارخانه بازیکن سازی را با نظر مستقیم علی کریمی اعلام کرد؛ اما این حکم زیاد دوام نیاورد چون مالک نفت این بار در تصمیمی غیرمنتظره حکم به قطع همکاری با علی کریمی داد و دوباره حمید درخشان را به عنوان سرمربی انتخاب کرد.

بازگشت دوباره درخشان

اما بازگشت دوباره درخشان چندان هم راحت نبود زیرا علی کریمی که هنوز حکم اخراج خود را دریافت نکرده بود از رها کردن تیم سر باز زد و به تمیرن دادن تیم ادامه داد. این جنجال‌ها ادامه داشت تا اینکه جهانیان اجازه ورود علی کریمی و بازیکنان را به تمرین نداد و عملاً راه را بر مربیگری علی کریمی بست. کریمی هم با توجه به رفتارهای جهانیان در نشستی خبری عنوان کرد که موضوع را از طریق AFC پیگیری می‌کند.

بعد از این ماجرا روابط عمومی فدراسیون فوتبال هم اطلاعیه‌ای را در رابطه با اتفاقات باشگاه نفت منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:

۱- موضوع انتقال باشگاه نفت به مدیریت جدید، بر اساس اعلام کمیته واگذاری شرکت نفت و تأییدیه اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به عنوان مرجع قانونی وفق کمیسیون ماده ۵ ورزش و جوانان انجام گرفت.

۲- در ارتباط با تغییرات در حوزه مربی و سرمربی از آنجا که این موضوع در حوزه اختیارات مسولین باشگاه‌ها است، مدیران می‌توانند مطابق مقررات نسبت به عقد قرارداد با کادر فنی خود در سازمان لیگ اقدام کنند.

۳- باشگاه‌ها موظفند نسبت به انجام تعهدات خود به مربیان و بازیکنان در موقع مقتضی اقدام و در صورت تغییر مربیان می‌بایست نسبت به تسویه حساب با مربی قبلی خود اقدام کنند. در غیر این صورت مربی می‌تواند از مبادی قانونی نظیر: کمیته انضباطی و کمیته تعیین وضعیت نسبت به پیگیری حق و حقوق خود اقدام کند.

۴- از آنجا که باشگاه نفت در حال حاضر جزو نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود؛ مقرر گردید که سازمان لیگ در اسرع وقت و پس از جلسه با مدیران این تیم نسبت به بررسی موارد مختلف این باشگاه اقدام و گزارش مقتضی به فدراسیون فوتبال اعلام گردد.

دلیل رفتارهای عجیب جهانیان همچنان مشخص نیست اما آنچه که مشخص است این است که این مدیر جنجالی تازه وارد اگر خیلی زود مشکلات تیم را حل نکند در آینده‌ای نزدیک با مشکلات بزرگتری روبرو خواهد شد. باشگاه نفت یکی از نمایندگان ایران در جام باشگاه‌های آسیاست و اگر این ماجرا به AFC کشیده شود می‌تواند طبعات ناگواری برای این تیم داشته باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *