کنترل خشم شاه کلید حل مشکلات اجتماعی

طاهره جعفری

بچه‌های پیش دبستانی خواندن و نوشتن نمی‌دانند پس وظیفه ما این است که مفاهیم خودمان مثل آموزش مهارت‌های زندگی، پیشگیری ازاعتیاد، آموزش مهارت‌های اجتماعی را از طریق روشهای دیگر به آنها آموزش دهیم که یکی از این روش‌ها بازی، نقاشی، انیمیشن و نشان دادن تصاویر است. دنیای کودکان دنیای تصویر و رنگ است. بنابراین یکی از روش‌هایی انتقال مفاهیم به کودکان استفاده از تصاویر است. علی اکبر ابراهیمی دکترای روانشناسی با ذکر این موضوع بیان داشت: ما برای پیشگیری از اعتیاد به این دلیل که مفاهیم اعتیاد به شدت برای کودکان انتزاعی است بسته‌ای را شکل داده‌ایم که شامل چندین روش است. یکی از این روش‌ها بازی مار و پله است. در این بازی مواردی که فرد را محافظت می‌کند مانند ورزش کردن، مطالعه، ومسواک زدن و… را پایین پله و عوامل خطر زا که منجر به گرایش فرد به اعتیاد می‌شود مانند دعوا کردن، آتش بازی، قرص بی جا خوردن و… را به عنوان سر مار گذاشته‌ایم. بچه‌ها در این بازی یاد می‌گیرند که اگر کار خوب انجام دهند بالا می‌روند و اگر اشتباهی انجام دهند به پایین سقوط می‌کنند.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از این روش‌ها برای آموزش پیشگیری از اعتیاد کتابچه نقاشی است. که با استفاده از تصاویر حیوانات به بچه‌ها می‌آموزیم که مصرف مواد ناتوان کننده است و انسان را ضعیف می‌کند. در این روش با استفاده از داستان‌های قدیمی مثل موش وگربه، کلیله ودمنه مفهوم را منتقل می‌کنیم. برای مثال داستانی طرح کرده‌ایم که در آن موشی به شیری سیگار تعارف می‌کند. بالای سر شیر یک حبابی ایجاد می‌شود شیر دارد فکر می‌کند که اگر من این سیگار را مصرف کنم ضعیف می‌شوم و موش دم من را روی کولش می‌اندازد و می‌برد. این مفاهیم را ما از دو طریق نقاشی رنگ شده و رنگ نشده به کودکان می‌دهیم تا نقاشی را رنگ کنند و نقاشی رنگ شده را نیز برای پدر و مادر یا مربی خود توضیح دهند. پس مفاهیم عاطفی، رفتاری، شناختی را از طریق نقاشی به بچه‌ها آموزش می‌دهیم.

ابراهیمی در ادامه به کتاب دیگری اشاره کرد و گفت: ما کتاب دیگری در زمینه مهارت‌های مقابله با خشم تهیه کرده‌ایم. از آنجا که خشم زیر بنای بسیاری از مشکلات امروز جامعه است. در این کتاب نیز از طریق نقاشی رفتارهای ناشی از خشم و عواملی که منجر به خشم می‌شود یا اینکه وقتی دچار خشم شدیم چه کارهایی باید انجام دهیم را به کودکان آموزش می‌دهیم. در واقع ما می‌خواهیم خشم وکنترل آن را با ساده‌ترین مفاهیم به کودکان آموزش دهیم. در پایان این کتاب تصویری، نیز به صورت نقاشی روش‌های مقابله با خشم را به کودکان آموزش داده‌ایم. مانند اینکه اگر عصبانی شدیم نقاشی بکشیم و پاره کنیم، با کسی حرف بزنیم، بخوابیم، حواسمان را پرت کنیم و… در واقع خشم مربوط به پیشانی مغز است و بچه‌ها باید این مهارت‌ها را یاد بگیرندتا قسمت پیشانی مغزشان رشد کند. متاسفانه مهدهای ما این کار را انجام نمی‌دهند و به همین دلیل است که ما آدم‌های کم تحملی بار می‌آییم و نمی‌توانیم خواسته‌هایمان را به تأخیر بیندازیم و نتیجه این است که در ترافیک، در زندگی زناشویی، در اداره با رئیس خود در مدرسه با معلم خود مشکل داریم و این مشکلات را نمی‌توانیم تحمل کنیم. نتیجه همه این موضوعات هم نزاع‌های دسته جمعی در خیابان، دعواهای فردی، اعتیاد وطلاق می‌شود.

ابراهیمی در پایان خاطر نشان کرد: اگر این آموزش‌ها از کودکی و پیش دبستانی شروع شود و بچه‌ها در قالب بازی این موضوعات را یاد بگیرند مطمئن باشید در بیست سال آینده مشکلات نزاع، طلاق، اعتیاد و … بسیارکمتر خواهد شد. در واقع شاه کلید حل بسیاری از مشکلات اجتماعی مبارزه با خشم است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *