از تهران تا روسیه

دامون رشیدزاده

تیم ملی فوتبال کشورمان عصر امروز در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم ملی توگو خواهد رفت. این دیدار تیم ملی اولین گام ایران برای آماده سازی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است. هر چند تیم توگو تیم شناخته شده‌ای در قاره سیاه به حساب نمی‌آید اما به دلیل سبک خاص تیم‌های آفریقایی می‌تواند محک خوبی برای تیم فوتبال ایران باشد. بر اساس سیدبندی فیفا احتمال اینکه تیم ایران با تیمی از آفریقا همگروه شود بسیار است به همین دلیل کی روش در راه آماده سازی تیمش برای جام جهانی قطعاً دیدار تدارکاتی مقابل تیم‌های آفریقایی را در برنامه خود خواهد داشت.

دیدار ایران با توگو بیست و هفتمین مصاف تیم ایران با تیم‌های آفریقایی است. تیم ملی ایران پیش از این یکبار در تورنمنت چهارجانبه تهران با توگو بازی کرده که آن مسابقه با برتری دو بر صفر ملی پوشان کشورمان به پایان رسید. علی دایی و وحید هاشمیان زننده گل‌های ایران در بازی قبلی با توگو بودند. البته از آن زمان تا کنون فوتبال توگو پیشرفت زیادی داشته است و هم اکنون بسیاری از بازیکنان این تیم در لیگ‌های اروپایی توپ می‌زنند.
تردید درون دروازه

امروز به نظر بزرگترین تردید و علامت سؤال کارلوس کی روش برای ساختن ترکیب ایده آل برای جام جهانی درون دروازه باشد. بیرانوند که فصلی امیدوار کننده را در تیم ملی و پرسپولیس سپری کرده بود ناگهان در فصل جدید افتی جدی کرد و در بازی‌های اخیر تیم ملی و پرسپولیس پراشتباه بود و گل‌های زیادی هم خورد. کی روش اما علیرضا حقیقی، حامد لک و محمد رشید مظاهری را نیز برای این دوبازی به تیم ملی دعوت کرده است. در این بین علیرضا حقیقی به دلیل تجربه حضور در جام جهانی و بازی در فوتبال اروپا شاید اصلی‌ترین گزینه برای جانشینی بیرانوند به نظر برسد هرچند نباید فراموش کنیم که او مدت‌ها است از ترکیب تیم ملی دور بوده است. مظاهری و لک دو دروازه بان دیگر حاضر در اردو نیز شانس بازی در این دو دیدار دوستانه را دارند و شاید بتوانند با درخشش در همین فرصت اندک به شماره یک تیم ملی تبدیل شوند.

خط دفاعی

کی روش برای رسیدن به ترکیب ایده آلش برای جام جهانی ابزار لازم را در اختیار دارد با این حال هنوز نمی‌توان ترکیب ثابت تیم ملی را حدس زد؛ چراکه سرمربی تیم ملی اصولاً اهل تغییر مهره‌ها است. او در خط دفاع تقریباً دو مهره ثابت دارد. مرتضی پورعلی گنجی و رامین رضاییان دو بازیکنی هستند که به نظر تا حدودی خودشان را در ترکیب ثابت تیم ملی ثبت کرده‌اند. وریا غفوری دیگر مدافع راستی است که پیش از این توانسته است نظر سرمربی تیم ملی را جلب کند. در دفاع چپ اما میلاد محمدی آنقدر در این بازی‌های اخیر تیم ملی خوب بوده است که کماکان می‌تواند مهره اصلی کی روش باشد و شاید همین موضوع باعث شود تا کی روش برای استفاده از تمام پتانسیل تیم، به استفاده از دو هافبک دفاعی رو بیاورد؛ چرا که یک چپ پای دیگر هست که کی روش نشان داده به بازی او علاقمند است و او احسان حاج صفی است. با وجود مصدومیت میلاد محمدی به احتمال زیاد احسان دفاع چپ ایران در دو بازی تدارکاتی خواهد بود.

خط میانی

در خط میانی اما آنقدر بازیکن باکیفیت حضور دارد که تغییر و تحول خاصی به این زودی‌ها در آن رخ نخواهد داد اما غیبت دژاگه این فرصت را به بازیکنان دیگر خواهد داد تا خودی نشان بدهند. محتمل‌ترین جایگزین دژاگه سامان قدوس خواهد بود که بی تابانه منتظر اولین بازی ملی خود با پیراهن ایران است. به جز او وحید امیری و مهدی ترابی و همینطور احمد عبدالله زاده گزینه‌های جذاب خط میانی خواهند بود.

خط حمله

نبود طارمی این فرصت درخشان را به کاوه رضایی داد تا با خیالی آسوده به تیم ملی دعوت شود. اما کی روش در خط حمله خوشبخت‌ترین مربی فوتبال آسیا است چرا که تعدادی از بهترین مهاجمان آسیا در یک زمان خاص در تیم ملی ایران جمع شده‌اند. سردار آزمون، رضا قوچان نژاد، کریم انصاریفرد و علیرضا جهانبخش همگی از بهترین‌های آسیا هستند و می‌توانند در مواقع لزوم عصای دست کی روش باشند.

دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و توگو امروز پنجشنبه، ۱۳ مهرماه از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود. قرار است داوران عمانی دیدار دوستانه ایران – توگو را قضاوت کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *