خمینی شهر بنگاه اصلی پرورش اسب در کشور است

 زهرا نصیری

سوارکاری از جمله ورزش هایی است که از دیربازبسیار مورد توجه بشر بوده است ، از آن زمان که هنوز فکر ساخت اولین  اتومبیل که با نیروی بخار توسط “نیکلاس جوزف فرانسوی ” در سال  ۱۷۶۷ به فکر کسی نرسیده بود، اسب نقش مهمی درزندگی بشر ایفا می کرد، زیرا هم به عنوان یک وسیله تفریحی و ورزشی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان به شمار میرفت و هم برای حمل و نقل مردم و کالا نقش حائز اهمیتی داشت، اما کم کم با روی کار آمدن وسایل ارتباطی جدید مانند هواپیما،کشتی،خودرو و انواع و اقسام وسایل حمل و نقل ذائقه مردم برای استفاده ازاسب کاهش یافت و استفاده از این حیوان نجیب و اصیل فقط در سطح سوارکاری و اجرای حرکات ورزشی خلاصه شد.

البته شاید کاربری استفاده از این حیوان در روستا ها بیشتر باشد ولی درکل می توان به این نتیجه رسید که کشورمان علیرغم دارا بودن پتانسیل های بالا در زمینه پرورش اسب هنوز نتوانسته است دروازه های صادرات اسب، یا تولید محصولات دارویی که می توان از این حیوان بدست آورد را به روی خود بگشاید در صورتی که کشور های پیشرفته از این پتانسیل ها به نحو مطلوب بهره می برند .

اما مسئله حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کرد این است اگر چه سوارکاری و پرورش اسب در اسلام بسیار توصیه شده است و جایگاه ویژه ای دارد به گونه ای که رسول اکرم فرموده اند: “به فرزندان خود، سوارکاری، تیراندازی و شنا بیاموزید،اما هنوز این مموضوع در میان جوانان و نوجوانان کشور بدرستی تبیین نشده است، و مردم به جای اینکه اوقات فراغت خود را با سوارکاری و اسب پر کنند به سراغ استفاده از خودرو در طبیعت می روند که نتیجه این کار جز آلودگی محیط زیست نیست!

 شاید درچند دهه اخیر با روی کار آمدن باشگاه های متعدد جهشی هر چند کم در زمینه سوارکاری رخ داده است ،اما آمارها گویای این مسئله است که ایران هنوز نتواسنتیه است در سطح جهانی برندهٔ مقامی دربخش سوارکاری شود، این در حالی است که سوارکاری بانوان نیز مورد غفلت واقع شده است.

 استان اصفهان که پتانسیل بالایی در زمینه پرورش اسب و سوارکاری دارد یکی از خواستگاه های اصلی اش برای پرورش اسب شهرستان خمینی شهر می باشد.این شهرستان به تنهایی دارای ۴ هزار راس اسب از نژاد های مختلفی چون عرب،عرب کرد،کرد،عرب خالص ایرانی،دره شوری و اسب های دورگه می باشد که در کشور رکود دارپرورش اسب به شمار میرود.

 اسب ریز برند جهانی خمینی شهر

رئیس هیئت سوارکاری خمینی شهردرگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، از آمار فدراسیون اسب سواری که رکوداری پرورش اسب را به شهرستان خمینی شهر اعطا کرده است سخن گفت و به این مسئله اشاره داشت: این شهر خواستگاه اصلی برای اسب کرد درکشوراست

اکبرنجار پور،که بیش از۲ سال است ریاست هیئت سواری کاری خمینی شهر را برعهده دارد، به این مسئله اشاره دارد که البته رام کردن و پرورش اسب کرد بسیار سخت است ولی خریداران به سبب همین ویژگی ها ازاین اسب استقبال می کنند.

وی ازتعریف یک برند جهانی برای اسب کرد”به نام اسب ریز” سخن به میان آورد و تاکید کرد:درمحله اسفریز خمینی شهرکه قدمت چندین هزارساله دارد اززما ن ساسانیان پرورش اسب وجود داشته است و اکنون دریکی از کوچه های این محله بیش از ۵۰۰راس اسب وجود دارد که ما این ویژگی را مورد توجه جدی قراردادیم.

وی با انتقاد از اینکه اسب درکشور مورد توجه جدی نبوده و مسئولان برای رونق اقتصادی آن کاری نکرده اند گفت:در حال حاضر فقط باشگاه ها به یکسری حرکات زیبایی و سوارکاری بسنده کرده اند و ابعاد اقتصادی این مسئله مغفول مانده است.

نجار پور،با اشاره به اینکه خوشبختانه بالاترین آمار زایمان اسب درکشور به خمینی شهر اختصاص دارد ، اما تاکنون درآمد اقتصادی خاصی از این محل نصیب این شهرستان نشده است ادامه داد: متاسفانه درگذشته این شهرستان تنها دارای ۲ خودروی مخصوص حمل اسب بود ولی اکنون به ۲۰ خودرو افزایش یافته است.

ازاحداث مجتمع سوارکاری تا  طرح “حراج بزرگ اسب” درخمینی شهر

وی تصریح کرد:پیگیرهستیم تا امتیاز شهر اسب را برای خمینی شهر به ثبت برسانیم،با حمایت مسئولان و همچنین نماینده مجلس در سال گذشته این مسئله مورد تایید قرارگرفت که در حال حاضر به دنبال تامین و خرید  ۲۰هزار متر زمین برای احداث باشگاه و مجتمع درمانی و سوارکاری اسب هستیم ،خوشبختانه سرمایه گذاربخش خصوصی  برای ساخت این پروژه عظیم اعلام آمادگی کرده است و ما به محض تامین زمین در منطقه دو شاخ این شهرستان عملیات ساخت این مجموعه را آغاز خواهیم کرد.

این کارشناس اسب ادامه داد:در مجتمع سوارکاری امکاناتی چون کلینیک دامپزشکی ،داروخانه، فروش ابزارهای مورد نیاز اسب و غیره فراهم می شود تا مردم بخوبی بتوانند از امکانات سوارکاری بهره مند شوند،البته ساخت این مجتمع به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با همکاری بخش خصوصی تامین می شود.

وی برگزاری طرح “حراج بزرگ اسب” را از دیگر برنامه های خود در خمینی شهر اعلام کرد و افزود: این شهرستان به لحاظ جغرافیایی در بین دیگر شهرستان ها قرار گرفته و موقعیت مناسبی برای برگزاری چنین رویداد بزرگی دارد.

نجارپور، گفت:تهیه یونیفرم مخصوص برای ۵۰۰سوارکار ، تهیه کارت عضویت برای سوارکاران و معرفی به دستگاه های  مختلف برای استفاده ازامکانات همچنین  اجرای طرح پلیس اسب را ازدیگربرنامه های انجام شده درهیات سوارکاری خمینی شهرعنوان کرد.

حضور مربیان خارجی برای آموزش سوارکاری

نجار پور، در ادامه همچنین از رایزنی با باشگاه های خارجی برای آموزش در مجتمع سوارکاری خمینی شهر خبر داد وگفت:با کشورآلمان برای احداث مرکز نعل بندی،با کشور چین برای احداث سالن ورساژو با انگلیس برای حضور مربیان خارجی سوارکاری رایزنی هایی صورت گرفته است که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح تمامی امکانات را در این مجتمع فراهم کنیم.

این کارشناس علوم دامی ،معتقد است که پرورش اسب درخمینی شهربه صورت مستقیم وغیر مستقیم برای ۴۰هزار نفراشغالزایی دارد واین درآمد ازمحل ساخت نعل ،زین و خوراک دام،شروع شده تا آموزش سوارکاری ادامه دارد.

نجارپور،که به گفته خودش با کفش چهار نعل برای کمک به حفظ موقیت این شهرستان در زمینه ارتقاء جایگاه اسب تلاش و فعالیت می کند به این مسئله اشاره دارد که چرا مسئولان فقط دم از اشتغال می زنند درحالی که اگربه ظرفیت ها وداشته های یک شهر توجه کنند می توانند برای جوانان بهرتین رونق اقتصادی را فراهم کنند، نمونه بارز این مسئله هم پتانسیل بالای خمینی شهر در زمینه پرورش اسب است.

درآمد اقتصادی که از قبل پرورش اسب عاید می شود

 رئیس هیئت سوارکاری خمینی شهر، قیمت اسب رد این شهرستان را از۵میلیون تا ۲ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیشتر خریداران از نژاد اسب کرد استقبال زیادی دارند ، زیرا این اسب دارای جذابیت ها و ویژگی های خاص است و معمولا اسبی که سر و دم بگیرد مورد توجه مخاطبان است.

وی بیان داشت:گرایش مردم در این شهر بیشتر به سمت پرورش مادیون است و اکنون ۱۰۰۰راس اسب نریون و ۳۰۰۰ هزار راس اسب مادیون دراین شهرستان موجود است

وی ازحضور یک شرکت داخلی برای تامین خوراک تازه اسب در خمینی شهر نیزخبرداد و افزود:این خوراک با کمترین آب و بدون خاک بدست می آید  به گونه ای که یک محصول تازه به پرورش دهنده اسب ارائه می کند.

همه مردم باید سوارکارشوند

نجار پور از اهداف آینده خود را آموزش سوار کاری به همه مردم خمینی شهر عنوان کرد و افزود:تاکنون ۱۰۰نفر از بانوان مشتاق سواری کاری در این هیات ثبت نام کرده اند تا به محض راه اندازی متمع سواری کاری بتوانند تحت آموزش قرار گیرند، متاسفانه نبود باشگاه سوار کاری در خمینی شهر یک معضل است ولی امیدواریم  تا ۲ماه آینده کلنگ احداث اولین باشگاه در این شهرستان در زمینی به وسعت ۱۲ هزار متر مربع فضای مانژو۵ هزار متر مربع فضای نگهداری اسب در نزدیکی کارخانه آرد به زمین زده شود.

 ابعاد اقتصادی واشتغالزایی پرورش اسب مغفول مانده است

  مسوول کانون حمایت از اسب کرد در خمینی شهرنیزبا اشاره به اینکه اسب دوانی و پرورش اسب در خمینی شهر دارای سابقه ای ۲ هزار ساله است گفت: استان های اصفهان و کرمانشاه بیش از باقی نقاط کشور دارای نژاد کرد هستند و البته اصفهان نسبت به کرمانشاه حرف بیشتری برای گفتن دارد و خمینی شهر در میان شهرستان های استان رتبه دوم را داراست.

وطنخواه افزود: ۹۹درصد از دارندگان و پرورش دهندگان اسب در خمینی شهر از محلات هرستان، اندآن، فروشان و فتح آباد خوزان هستند و بیشترین مراکز نگهداری و پرورش اسب در محله جعفرآباد و صحرای دیمیتریون می باشد.

کارشناس دام جهاد کشاورزی در رابطه با بعد اقتصادی پرورش اسب در خمینی شهر گفت: اگر این موضوع سر و سامان پیدا کند از لحاظ اقتصادی می تواند بسیار به صرفه باشد چرا که پرورش یک کره اسب با خون کرد خالص که می تواند از ۲۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان معامله بشود، به تنهایی با یک گاوداری دارای ۱۰۰ راس گاو برابری می کند.

وطنخواه افزود:متاسفانه بازار خرید و فروش اسب در خمینی شهر یک بازار مخفی بوده و بیشتر در دست یک قشر خاص است و هنوزاین توانایی بالفعل نشده است.

وی برگزاری جشنواره نمایش زیبایی اسب در این شهرستان را عاملی برای ورود اسب در بین مردم عنوان کرد وافزود: تنها در این صورت است که اسب به میان مردم می آید و اصطلاحا «مردمی» می شود چراکه اعتماد مردم به آن جلب شده و دیگر اسب را منسوب به یک عده افراد خاص ، نمی دانند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *