همسایه جهنمی

دامون رشیدزاده

زندگی در آپارتمان یکی از مصائب شهرنشینی است. آپارتمان چندان سنخیتی با زندگی بسایری از ما ایرانی‌ها ندارد اما به ناچار با گران شدن ۷۰۰ درصدی زمین طی دو دهه اخیر بسیاری از ما راهی جز زندگی در آپارتمان نداریم. اینکه چرا زمین در کشور پهناوری مانند ایرانم تا این حد گران است را باید در مطلب دیگری با حضور کارشناسان اقتصادی مفصل مورد بازبینی قرار دهیم اما گزارش امروز ما درباره فرهنگ آپارتمان نشینی است. گفتیم گرانی زمین راهی جز زندگی آپارتمانی برای ما باقی نگذاشته است. اما این پدیده تقریباً جدید با همه گسترش روز افزونش هنوز برای بسیاری از ما ایرانی‌ها آن اندازه که باید جا نیفتاده است.

زندگی در آپارتمان قوانین خاص خودش را دارد و به دلیل فضای اندک و نزدیکی خانواده‌ها به هم به ناچار همه مجبورند برای رعایت حال همدیگر تا آنجا که ممکن است قوانین گاه سختگیرانه را تحمل کنند.

سر وصدا

یکی از بزرگترین مشکل بسیاری از آپارتمان‌ها سر و صدای بلند برخی ساکنین است. اصولاً به دلیل مهندسی ضعیف بسیاری از آپارتمان‌های کشور خانه‌ها به نوعی طراحی شده که کمترین صداها هم از دیدارهای نازک عبور می‌کند و به گوش بقیه ساکنین می‌رسد با این حال برخی پا را فراتر می‌گذارند و با بلند کردن صدای موسیقی یا تلویزیون آنهم در ساعات نامناسب روی اعصاب دیگر همسایه‌ها رژه می‌روند. دعواهای خانوادگی هم یکی دیگر مشکلاتی است که ممکن است آرامش ساکنین را به خطر بیندازد کافی است زوجی در آپارتمان باشند که باهم دچار مشکل باشند آنگاه است که دیگر هیچکدام از ساکنان از دست آنها آرامش نخواهند داشت.

پارکینگ

بساز و بفروش ها ترجیح می‌دهند تا جای ممکن از زمین بهره ببرند و آن را تبدیل به خانه کنند به همین دلیل هم تا جای ممکن سعی می‌کنند هر جور شده پارکینگ‌ها کوچک بسازند تا جا برای سودجوییشان باز شود این اتفاق اما باعث می‌شود پارکینگ به بزرگتریم معضل بسایر از آپارتمان‌ها تبدیل شود و سامنان مجبور باشند برای هر بار جابجایی خودرویشان ساعت‌ها با همسایه‌های دیگر بحث و دعوا داشته باشند. هرچند همیشه هم نمی‌توان بساز و بفروش ها را مقصر دانست زیرا بعضی مواقع با وجود پارکینگ مناسب درست پارک نکردن و بی توجهی به قوانین و آوردن ماشین‌های اضافه باعث می‌شود که مشکلات دوچندان شود. در ضمن به این مشکلات باید خودروهایی را که در کوچه یا خیابان مقابل در پارکینگ مجتمع‌های مسکونی پارک می‌کنند را هم اضافه کرد.

پرداخت شارژ و قبض‌ها

یکی دیگر از مشکلات آپارتمان نشینی پرداخت نکردن به موقع هزینه شارژ ساختمان و یا قبض‌هایی است که کنتور مشترک دارند. در بسیاری از آپارتمان‌ها افراد به دلایل مختلف از پرداخت هزینه‌ها شانه خالی می‌کنند و سعی می‌کنند تا جای ممکن پرداخت پول را به تأخیر بیندازند. متاسفانه پرداخت نکردن هزینه شارژ در برخی از افراد به عنوان نوعی فرهنگ زرنگ بودن شناخته می‌شوند و این افراد تصور می‌کنند ندادن پولی که وظیفه پرداخت آن را به عهده دارند و انداختن این هزینه به گردن دیگران نوعی زرنگی است در حالی که واقعیت این است که این افراد باید باور کنند که کلاهبرداری و سودجویی زرنگی نیست. انسان موجودی اجتماعی است که برای ادامه بقا به دیگر هم نوعان خود محتاج است و اگر سعی در جدا کردن خود از دیگران داشته باشد روزی از این کار پشیمان خواهد شد.

نگهداری از حیوانات

تقریباً اکثر حیوانات نیازمند زندگی آزادانه هستند و معمولاً زندگی در اسارت برای آنها آزار دهنده است. برخی افراد با این تصور که نگهداری از حیوانات در محیطی کوچک مانند آپارتمان نوعی حیوان دوستی است اقدام به این کار می‌کنند و با این عمل هم حیوان زبان بسته را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند و هم همسایه‌ها را. بر خلاف باور بسیار از افراد که گمان می‌کنند نگهداری حیوانات در غرب کاملاً آزاد است باید عنوان کرد که در کشورهای غربی قوانین سختگیرانه ای درباره نگهداری از حیوانات وجود دارد و سازمان‌های نظارتی حمایت از حیوانات بر کیفیت زندگی حیوانات در خانه‌ها نظارت می‌کنند و افراد نمی‌توانند به طور مثال یک سگ بزرک را در یک آپارتمان کوچک حبس کنند. در این کشورها حتماً فرد باید شرایط مناسبی را برای حیوان خود فراهم کند وگرنه طبق قوانین آن حیوان از او گرفته شده و ممکن است با مجازات‌های سنگینی هم مواجه شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *