درس‌هایی برای فوتبال ایران

دامون رشیدزاده

قرار گرفتن تیم پارس جنوبی جم پس از ۱۰ هفته در صدر لیگ برتر ایران قطعاً بزرگترین شگفتی امسال لیگ برتر فوتبال کشور است. تیم دوست داشتنی پارس جنوبی جم که از شهرستان کوچک جم در استان بوشهر پا به رقابت‌های لیگ برتر گذاشته است در آخرین دیدار خود موفق شد تیم مدعی ذوب آهن را با امیر قلعه نوعی و جمعی از بازیکنان خوب فوتبال ایران با ۳ گل شکست دهد و بار دیگر صدر جدول را در اختیار بگیرد.

مهدی تارتار تیمی ساخته است که حتی در روزی که تحت فشار حریف قدرتمندی مثل ذوب آهن قرار می‌گیرد بازهم می‌تواند برنده از زمین خارج شود آن هم نه با یک برد خفیف بلکه با یک پیروزی سه بر صفر و قاطعانه. او پرافتخارترین مربی لیگ برتر امیرقلعه نویی را که تیمی آماده و پرستاره در اختیار دارد را شکست داد و حالا همراه تیمش مدعی اصلی قهرمانی است.

اگر در هفته‌های ابتدایی لیگ همه موفقیت‌های پارس جنوبی و مهدی تارتار مربی این تیم را شانسی قلمداد می‌کردند اکنون بعد از ۱۰ هفته ثابت شده است که هیچ موفقیتی شانسی به دست نمی‌آید و موفقیت رؤیایی است که با تلاش بی وقفه و فداکاری محقق می‌شود.

شکست ناپذیری

۱۰ هفته از لیگ هفدهم گذشته و دورتموندی‌های مقیم جم، هنوز نباخته‌اند. این رکورد ادامه دارد و حالا خیلی‌ها برای برداشتن آخرین صفر جدول نقشه می‌کشند. جمی‌ها سرمست از تاجگذاری شان در فوتبال ایران طوری به ایسلندی تشویق کردن، شهره شده‌اند که خود ایسلندی‌ها نه! بی شک جم خوشحال‌ترین نقطه از مساحت فوتبالی این کشور است و توده پرحجمی از فوتبالی‌های جم، کنگان و آن حوالی، از هم اکنون به ایستگاه آخر ماراتن لیگ می‌اندیشند. به قهرمانی رؤیایی و بالابردن جام بالای سر؛ هرچند غیرممکن، اما حلاوت ناشی از همین تصورات نیز شیرینی خاص خودش را دارد. همین که تعداد قابل ملاحظه‌ای از هموطنان مان در بوشهر هیجان را لابه لای زندگی‌شان حس می‌کنند کافی است تا بگوییم: مرسی فوتبال!

مهدی تارتار

تارتار در حالی معدل ۲/۲ امتیاز برای هر دیدار را تا پایان هفته دهم کسب کرده که با تلفیقی از بازیکنان بومی و ستاره‌های احیاء شده لیگ، تیمی یک دست و همگن را ساخته است. تیمش با ۱۹ گل زده عنوان بهترین خط حمله لیگ را به خود اختصاص داده و با ۸ گل خورده سومین خط دفاعی برتر لیگ را در اختیار دارد. آن‌ها ۵ گل در دقیقه ۱۵ دقیقه‌های پایانی نیمه اول و ۹ گل در ۳۰ دقیقه‌های پایانی بازی‌ها به ثمر رسانده‌اند. از مجموع ۸ گل خورده نیز ۵ گل در نیمه دوم وارد دروازه جمی‌ها شده است. محسن فروزان سنگربان پارس جنوبی جم با ثبت سه کلین شیت نمایش قابل قبولی در این ۱۰ هفته از خود بر جای گذاشته است. پارس جم سه بازیکن سه گله را در جمع گلزنان خود می‌بیند، دشتی، سینگ و نانگ مثلث آتشین جمی‌ها را ساخته‌اند و حالا می‌توانند کابوس هر تیمی باشند. نکته جالب اینکه تیم مهدی تارتار به جز این سه نفر، ۸ بازیکن دیگر در ترکیب خود دارد که طعم گلزنی در این فصل را چشیده‌اند.

آن‌ها با تفاضل ۱۱+ رکوردار بهترین تفاضل گل نیز هستند. برد ۴ بر یک مقابل گسترش فولاد در تبریز و سه بر صفر برابر ذوب آهن در اصفهان بهترین نتیجه این تیم در خارج از خانه و برد دو بر صفر استقلال بهترین نتیجه خانگی پارس جم جنوبی است.

شاید پارس جنوبی نتواند در نهایت قهرمانی را در اختیار بگیرد اما ماجراهایی مانند قهرمانی استقلال خوزستان و درخشش این فصل پارس جنوبی درس مهمی را برای فوتبال ایران به همراه دارد. موفقیت در فوتبال امروز حاصل تلاش جمعی و داشتن بازیکنان باانگیزه است در فوتبال مدرن دیگر دوران بازیکن سالاری و خرید ستاره‌ها به سر رسیده است. ستاره‌های قلیان به دست سوار بر خودروهای گران قیمت دیگر نمی‌توانند برای تیم‌هایشان افتخار کسب کنند و پیروزی از آن بازیکنانی است که در طول مسابقه با تمام توان برای کسب افتخار می‌جنگند بازیکنانی از جنس بازیکنان پارس جنوبی جم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *