اربعین، مردمی‌ترین اجتماع جهان

محمد حاجیان

یکی از پرشکوه‌ترین، زیباترین و بزرگترین اجتماعات تاریخ بشر رویداد عظیم اربعین است که ۱۲ روز دیگر برگزار می‌شود و هم‌اکنون عده‌ای برای حضور در این مانور باارزش و دشمن‌شکن در حال فراهم آوردن تدارکات استقبال و پذیرایی از زائران مرقد مطهر سالار شهیدان و شهدای کربلا هستند.
به نظر می‌رسد اگر برآوردها مبنی بر حضور چند میلیونی ایرانیان دقیق باشد، تا کمتر از یک هفته دیگر، نیمی از جمعیت کشور به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم با این واقعه بزرگ مرتبط
می‌شوند.
آنچه در راهپیمایی اربعین جلوه‌گر و سرنوشت‌ساز می‌نماید، بنیان مردمی آن در عراق است که گویی تمامی شیعیان این کشور را در فرآیند خدمت‌رسانی به زوار حضرت حسین(ع) به فعالیت و هم‌گرایی ترغیب می‌کند که ایرانیان عاشق حسین نیز به آن‌ها پیوسته‌اند تا در کنار و همپای شیعیان و مؤمنین عراق از زائران پذیرایی کنند. این همگرایی دو ملت از نظر جغرافیایی و تبدیلشان به یک ملت از نظر اعتقادی و عشق به شهیدان کربلا بسیار ارزشمند است و اتفاقا دنیا از همین یک‌دلی و هم‌پایی و هم‌صدایی مسلمانان می‌ترسد و روی آن حساس است؛ اما به کوری چشم دشمنان، اربعین ایرانی و عراقی و سوری و … نمی‌شناسد؛ همه این‌ها یک ملتند با عقبه‌ای که پای آن ایستاده‌اند و می‌ایستند و همه چیزشان را فدای آن می‌کنند.
رویکردی که در برگزاری اربعین وجود دارد و از جانب حرکت عظیم ایرانی و عراقی و افغانی و پاکستانی و… در جریان است، می‌بایست به‌شکلی شایسته تداوم پیدا کند.
اکنون موکب‌داران عراقی احساس نشاط دارند؛ زیرا برادران ایرانی آن‌ها را در کنار خود می‌بینند اما بر موکب‌داران ایرانی است که آداب و رسوم همدلانه عراقی‌ها در پذیرایی از زائران را به داخل کشور منتقل کنند. به‌عنوان نمونه، حجم قابل‌توجهی از دلدادگان حسینی از کرانه‌های کشمیر گرفته تا بامیان، از مرزهای شرقی کشور عازم کربلایند؛ آن‌ها معمولاً مسیر بسیار طولانی‌ای را طی می‌کنند و از حداقل امکانات برخوردارند.
اگر توان و انرژی دستگاه‌های رسمی صرف تسهیل این مراوده شده و موکب‌‌های ایرانی به مداخل ورودی مهم در مرزهای شرقی، برای استقبال از زوار دیگر کشورها بیایند، آثار بسیار گسترده‌ای برای جمهوری اسلامی و انسجام و مودت شیعی برجای می‌گذارد؛ علاوه بر آن، این شیوه و روش در محلات، شهرها و روستاها هست که باید پررنگتر شود.
البته این روند در مرزهای خروجی ایران و آن ‌بخشی که شهرهای مرزهای غربی و جنوب‌غربی را درگیر می‌کند، تاحدودی قابل مشاهده است، به‌ویژه اهالی خونگرم خوزستان که از هفته‌ها قبل در تدارک این میزبانی بزرگ‌اند و با جان و دل به این حرکت مقدس می‌پردازند.
آری، اربعین نماد مردمی‌سازی فرهنگ است، از این نماد الگوبرداری کنیم و در جهت فرهنگ جامعه از آن بهره بگیریم و در کل مراسم‌های نهضت حسینی از تاسوعا و عاشورا و اربعین و روضه‌خوانی‌ها را قدر بدانیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *