خواب خوش صنعت گردشگری

عاطفه قلع ریز

امروز در حالی سخن از جایگزینی گردشگری به جای صنایعی دیگر همچون کشاورزی و کارخانجات و غیره می‌شود و به فکر درآمدزایی از آن هستند که گردشگری در اصفهان هنوز قالب صنعت نگرفته است.

به گزارش کیمیای وطن، سالهای سال است که مسئولان اصفهان بدنبال این هستند که صنعت گردشگری را در صدر صنایع قرار دهند و بتوانند اقتصاد اصفهان را از این راه پویا کنند اما غافل از اینکه ما امروز چیزی به نام صنعت گردشگری نداریم و نمی‌توان ورود چند میلیون نفر هر ساله به اصفهان را که بخشی به خاطر شرایط سوق الجیشی و ترانزیتی اصفهان است را به خاطر وجود صنعت گردشگری دانست.

صنعت یعنی تولید و محلی برای درآمدزایی است و این در حالی است که در حوزه گردشگری نه تنها زیرساخت‌های تولید و درآمدزایی فراهم نشده است بلکه طی سالهای اخیر بسیاری از زیرساخت‌هایی هم که در گذشته‌های دور اصفهان را نصف جهان کرده بود، در حال نابودشدن است.

در این باب می‌توان به زاینده رود اشاره کرد که سبب خوش آب و هوایی اصفهان بود و خوش آب و هوا بودن یکی از دلایل اصلی برای سفر محسوب می‌شود. همچنین نمای زیبایی که زاینده رود به اصفهان بخشیده بود بدنبال خشکسالی پیاپی آن از دست رفت.

بخشی از گردشگران نیز به دلیل تماشای آثار باستانی به اصفهان سفر می‌کنند، آثاری که دیگر همچون گذشته قرص و محکم نیست و به دلیل بی توجهی مسئولان در نگهداری از این آثار امکان اینکه در سالهای آینده این بخش از گردشگران را نیز از دست بدهیم، وجود دارد.

خشکی زاینده رود یکی از عوامل نابودی تدریجی آثار باستانی اصفهان است. همچنین کمبود بودجه که‌ترمیم آثار باستانی را ناممکن کرده و نیز تبدیل اصفهان به یک شهر صنعتی ضربه سنگین دیگری بر آثار باستانی زد و تمام این عوامل این ویژگی ممتاز اصفهان را به ورطه نابودی کشانده و باعث شده این زیرساخت مهم گردشگری را سست کند.

همچنین صنایع دستی اصفهان که نقش مهمی در جذب گردشگران به اصفهان دارد نیز امروز بازار خوبی ندارد و آن انگیزه که تولید کنندگان صنایع دستی در گذشته داشتند را شاهد نیستیم و مهم‌ترین دلیل آن به خاطر عدم برنامه ریزی مسئولان برای این زیرساخت صنعت گردشگری است.

و اما فرهنگ مردم اصفهان در جذب توریست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اینکه تاکسی داران و مغازه داران و حتی مردم کوچه و بازار بتوانند با آگاهی در جذب گردشگری نقش مهمی ایفا کنند و امروز مسئولان هیچ اقدامی برای آموزش تاکسی داران ما و هتل داران، رستوران داران، بازاریان و دیگر اصناف که هر کدام به طور قطع با گردشگری و صنعت گردشگری مرتبطند انجام نداده‌اند.

چطور امکان دارد که در این بازار بی برنامگی سخن از صنعت گردشگری زد و دلخوش با گردشگرانی بود که هنوز هم به اصفهان با رویای نصف جهانش سفر می‌کنند.

نقش مستقیم و غیر مستقیم ۱۲۶ ارگان در صنعت گردشگری

صنعت گردشگری در حالی در اصفهان شکل می‌گیرد و باید به گردشگرانش بالید که گردشگران پایداری داشته باشد و نه رهگذر از جاده‌های اصفهان باشد و مسئولان تنها آمار بلند بالایی از ورودی و خروجی به اصفهان را به عنوان گردشگر بدهند.

رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن در این خصوص که آیا صنعت گردشگری در اصفهان وجود دارد یا خیر، بیان داشت: هنوزگردشگری در اصفهان به مرحله صنعت نرسیده است و امروز بیشترین بار گردشگری روی بخش خصوصی است در حالی که باید ۱۲۶ ارگان مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد صنعت گردشگری نقش ایفا کنند.

مهدی نریمانی ادامه داد: گردشگری زمانی به صنعت مبدل می‌شود که شاهد موازی کاری و دخالت دولت در حوزه گردشگری نباشیم بلکه دولت تسهیلات و برنامه‌های حمایتی خود را در حوزه گردشگری از بخش‌های خصوصی و در رأس آن میراث فرهنگی که متولی اصلی آن است، داشته باشد.

وی بیان داشت: وقتی صحبت از حمایت می‌شود یعنی ارائه تسهیلات بانکی، حمایت‌های بیمه‌ای، کم کردن دارایی و مالیات و غیره از سازمان‌های گردشگری.

مدیر گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه نجف آباد اصفهان نیز به خبرنگار کیمیای وطن گفت: در ده سال اخیر اقدامی در جهت توسعه گردشگری و جذب توریست در اصفهان صورت نگرفته است.

امیر گندمکار با اعلام اینکه در این سالها چه تعداد هتل سازی، چه میزان فستیوال و همایش در این ارتباط و یا چند نفر سرمایه گذار برای ارتقای گردشگری در این استان وارد شدند، گفت: تمام این اوامر از شاخص‌های ارتقا توریست است که در هیچ یک فعالیت شاخصی انجام ندادیم.

وی با بیان اینکه گردشگر در روستاهای اصفهان معنا ندارد، افزود: این در حالی که در سطح کشور در حوزه جذب گردشگر در روستا و فراهم کردن بستر برای گردشگران اقدامات خوبی انجام شده است.

گندمکار گفت: تمام سیاست‌های توسعه آینده شهر اصفهان باید بر مبنای توسعه صنعت توریسم قرار گیرد.

متخصص و استاد مطالعات توریست در اصفهان با بیان اینکه به منظور توسعه گردشگری باید از توسعه بی‌رویه صنعت در شهر و اطراف آن جلوگیری شود، ادامه داد: کارخانه‌های داخل و اطراف شهر باید به مکان‌های دورتر منتقل شوند و مکان‌های توریست‌پذیر شهر به زیبایی آراسته و از ورود وسایل نقلیه موتوری به آنها جلوگیری شود.

امروز در حالی شایعه صنعت گردشگری را از زبان مسئولان می‌شنویم و حتی شاهدیم که بدنبال رونمایی از برند گردشگری در اصفهان هستند که بیشتر روی تشریفات گردشگری کار شده است تا اینکه عملاً گامی اساسی و جدی در این حوزه برداشته شده باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *