قلب ایران برای کرمانشاه می‌تپد

دامون رشیدزاده

قلب ایران و ایرانی‌ها این روزها برای کرمانشاه می‌تپد. کافیست نگاهی به دور اطراف خود بیندازید یا اینکه سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید تا عزم راسخ مردم برای کمک به هموطنانمان در کرمانشاه را با جان و دل حس کنید. هر چند داغ زلزله و عزیزانی که از دست رفتند به این زودی‌ها التیام نمی‌یابد اما حرکت خودجوش و مسئولانه مردم برای کمک به مناطق زلزله زده مرهم کوچکی است بر این زخم بزرگ. علی دایی، نرگس کلباسی، حمید سپیدنام، پیمان و لیلا رجبی و صدها هنرمند، ورزشکار و سلبریتی آنچنان به یاری آسیب دیدگان از زلزله شتافتند که مردم آرزو کردند ای کاش واکنش مسئولان حوادث غیر مترقبه کشور هم به همین خوبی بود. در هر حال این روزها عزم ایران برای ساختن دوباره کرمانشاه جزم است و امیدواریم این عزم تا زمان بازسازی کامل مناطق زلزله زده ادامه داشته باشد. در ادامه گزارش نگاهی خواهیم داست به آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به زلزله کرمانشاه.

ارسال ۷۰۰ کامیون اقلام ضروری به مناطق زلزله زده

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد از ارسال ۷۰۰ کامیون اقلام ضروری به مناطق زلزله زده از سوی کمیته امداد خبر داد و گفت: یارانه مددجویان در هفت شهر متأثر از زلزله به میزان ۳ برابر پرداخت شد. رئیس کمیته امداد افزود: تمام کمک‌های دولت را برای مددجویان دریافت می‌کنیم و مابقی هزینه‌ها برای احداث و بازسازی منازل مسکونی را هرچه باشد در شهر و روستا تأمین خواهیم کرد. منابع مالی برای این مورد تأمین شده است و تمام استانها تقبل هزینه کرده‌اند تا با کمک دولت و مشارکت مردمی منازل بازسازی شود.

جلسه ویژه بانک‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان

بعد از تصمیمات اخذ شده درباره پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در شبکه بانکی برای کمک به زلزله زدگان بانک‌ها در جلسه‌ای ویژه ضمن بررسی شرایط پرداخت این تسهیلات قرار است درباره انجام اقداماتی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و نحوه کمک‌رسانی در این مناطق تصمیم‌گیری کند.

دستگیری ۲۲ سارق در مناطق زلزله‌زده

سخنگوی نیروی انتظامی با اعلام اینکه امنیت مناطق زلزله زده زیر چتر پلیس است، تاکید کرد: پلیس با همه توان در کنار حادثه دیدگان است و تا استقرار کامل نظم و امنیت در مناطق زلزله زده می‌ماند. سردار سعید منتظرالمهدی افزود: از همان آغازین لحظات اولیه وقوع زلزله، پلیس با حضور گسترده و چشمگیر خود در کنار سایر دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان، به یاری حادثه دیدگان شتافت؛ تیم‌های پلیس به محل حادثه اعزام شده و تأمین امنیت منطقه و نیز امدادرسانی به زلزله زدگان را در دستور کار خود قرار دادند. به گفته سخنگوی ناجا، اعزام تیم‌های تشخیص هویت و DVI به مناطق زلزله زده و همچنین آمادگی کامل برای گشت زنی‌های مداوم و مقابله با جرائم مختص این شرایط از جمله سرقت اموال، منازل، خودرو، طلا و جواهرات افراد آسیب دیده در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفته است که در همین راستا ۲۲ سارق دستگیر شده‌اند.

روستاهای امدادرسانی نشده را به ۱۱۲ اعلام کنید

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد که مردم به شایعات درباره نرسیدن اقلام امدادی به برخی روستاها توجه نکنند و این موارد را به شماره ۱۱۲ هلال احمر اعلام کنند. مرتضی سلیمی افزود: در روستایی که اعلام شده بود هنوز اقلام مورد نیاز را دریافت نکرده، پس از بررسی متوجه شدیم که با وجود داشتن ۷۰ خانوار، ۷۸ تخته پتو و ۴۵۰ چادر در آنجا توزیع شده است. به همین دلیل ما شماره تلفن ۱۱۲ را اعلام کردیم تا مردم در صورت اطلاع، بتوانند حتی بدون سیمکارت مناطقی که به آنها امدادرسانی نشده، اعلام کنند تا به این ترتیب در کمتر از ۲۰ دقیقه نیروهای امدادی به این مناطق مراجعه می‌کنند.

تعهدات وزارت بهداشت نسبت به مناطق زلزله‌زده غرب کشور

دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه شرایط نامناسب اسکان، نبود سرویس‌های بهداشتی و استحمام، می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی برای مردم مناطق زلزله‌زده غرب کشور شود، گفت: بر این اساس فراهم کردن شرایط بهداشت فردی و محیطی، بازسازی و مرمت مراکز بهداشتی و درمانی آسیب‌دیده مانند بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب و سرپل‌ذهاب از تعهدات وزارت بهداشت در این مناطق است.

بر اساس آخرین اطلاعات از مناطق زلزله زده نیازهای غذایی مردم به شکل کامل رفع شده است اما مشکل اصلی در این مناطق سرما است از همین رو مردم مناطق آسیب دیده بیشتر نیازمند پتو و چادر و وسایل گرمایشی هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *