استقلال در قامت یک مدعی

دامون رشیدزاده

استقلال تهران با سرمربی آلمانی خود کم کم به روزهای اوج بازگشته است و اگر این روال همینگونه ادامه داشته باشد استقلال را در نیم فصل دوم در قامت یک تیم مدعی خواهیم دید.

استقلال فصل را به بدترین شکل ممکن شروع کرد و خیلی زود رویاهای علیرضا منصوریان به کابوس تبدیل شد و محبوب‌ترین مربی آبی‌های در سال‌های اخیر خیلی زود به چهره‌ای منفور میان طرفداران تبدیل شد و در نهایت منصوریان پس از حرف و حدیث‌های فراوان با شعار حیا کن رها کن طرفداران به بیرون از استقلال بدرقه شد.

با آمدن شفر اما امیدها برای درخشش دوباره استقلال زنده شد اما بعد از شروعی نه چندان امیدوار کننده حالا با رسیدن به هفته چهاردهم لیگ برتر استقلال توانسته نظم تیمی خود را پیدا کند و به تیمی قدرتمند تبدیل شود.

دفاع منسجم

استقلال با هدایت شفر در لیگ برتر تنها یک گل دریافت کرده است و جایی این آمار خوب تبدیل به آماری قابل تحسین می‌شود که مشاهده می‌کنیم همان یک بار هم دروازه آبی پوشان از روی نقطه پنالتی باز شده و این تیم هنوز در جریان بازی گل نخورده است. پرسپولیس تنها تیمی بود که توانست به استقلال شفر در لیگ برتر گل بزند و همان یک گل از روی نقطه پنالتی و توسط علی علیپور بهترین گلزن سرخ پوشان زده شد. شفر در حالی این اتفاق را در تیم استقلال رقم زد که به ندرت همه مهره‌هایش را به خصوص در خط دفاعی در اختیار داشته و در پاره‌ای مواقع ناچار به جابجایی‌هایی اجباری در خط دفاعی‌اش شده است. حسینی‌ها تنها عناصر ثابت استقلال در زمان شفر در خط دفاعی این تیم بوده‌اند. سید حسین حسینی در همه بازی‌های این تیم در درون دروازه قرار داشته و سید مجید حسینی نیز تنها مدافع ثابت این تیم در خط دفاعی بوده است. روزبه چشمی بعد از حسینی دومین مهره ثابت آبی‌ها در ساختار دفاعی بوده که یا بعنوان مدافع میانی و یا بعنوان هافبک دفاعی برای این تیم به میدان رفته است. وریا غفوری، خسرو حیدری، امید نورافکن، میلاد زکی پور و لئوناردو پادوانی دیگر بازیکنانی هستند که شفر به تناوب از آنها در ساختار و خط دفاعی تیمش استفاده کرده است.

ثبات تاکتیکی

شفر توانسته شاخ و برگ‌های اضافی را از بازی بازیکنان این تیم جدا کرده و با یادآوری اصول اولیه فوتبال مدرن و زیبا آنها را به ارائه فوتبالی ساده و در عین حال زیبا تشویق کند. او ابتدا نحوه صحیح دفاع کردن و بازپس گرفتن توپ را به شاگردانش آموخت و سپس تمرینات تیمش را بر اساس برنامه‌های هجومی طراحی کرد. شفر دوازده-سیزده بازیکن که صرف نظر از پست بازی اولویت اول او برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی هستند را مشخص کرده و همین موضوع ثباتی را به استقلال هدیه داده که نتیجه‌اش روند صعودی پیشرفت تاکتیکی این تیم در هر بازی نسبت به بازی قبل شده است.

کمبود بازیکن

در حال حاضر مهمترین مشکل شفر کمبود بازیکن مناسب در برخی از پست‌هاست. برخی از بازیکنان فعلی استقلال استعداد لازم را برای پیشرفت ندارند و حد نهایی‌شان همینی است که در میدان به نمایش می‌گذارند. اما برخی بازیکنان این تیم نظیر امید ابراهیمی هنوز پتانسیل بهتر شدن و رسیدن به آمادگی بیشتر را دارند. با همه این‌ها استقلال شفر هنوز ایراداتی نیز دارد که برطرف شدن آنها نیازمند زمان بیشتر است. مهم‌ترین ایراد استقلال آمار ضعیف گل زده است. استقلال با شفر در پنج بازی چهار گل به ثمر رسانده که آمار خوبی برای تیمی که می‌خواهد مدعی باشد نیست. اما نمایش هجومی استقلال در بازی با گسترش امید به رفع شدن مشکل گلزنی را افزایش داده است. شفر قطعاً در پنجره نقل و انتقالاتی نیم‌فصل به فکر خرید چند بازیکن برای برطرف کردن نقاط ضعف تیمش خواهد بود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد استقلال برای حضور مقتدرانه در آسیا نیاز به نیمکتی قوی‌تر دارد. البته شفر همچنان به برخی مهره‌های خودی اطمینان لازم را ندارد و این موضوع اگر ادامه چیدا کند می‌تواند برای این تیم مشکل آفرین باشد. مصدومیت را نمی‌توان از فوتبال حذف کرد و شفر اگر می‌خواهد بازیکنان ذخیره‌اش هم به خوبی نفرات اصلی باشند باید به آنها میدان بدهد. حل مشکل گلزنی و خرید بازیکنان تازه نفس قطعاً نیم فصل جذاب‌تری را برای استقلال رقم خواهد زد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *