حمله برای شکست قهرمان

دامون رشیدزاده

در یکی از مهمترین دیدارهای هفته چهاردهم لیگ برتر روز جمعه دهم آذرماه پرسپولیس تهران میزبان ذوب آهن اصفهان خواهد بود. این دیدار که از ساعت ۱۵ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد نه تنها برای این دو تیم بلکه برای چند تیم دیگر هم بسیار حائز اهمیت است. پرسپولیس هم اکنون با ۲۷ امتیاز و یک بازی کمتر در صدر جدول است. مهم‌ترین رقیبا پرسپولیس پارس جنوبی هم ۲۵ امتیازی است و بسیار امیدوار است که پرسپولیس در دیدار روز جمعه از پس تیم امیر قلعه نویی بر نیاید. البته پیکان ۲۴ امتیازی و فولاد ۲۳ امتیازی هم در تعقیب قرمزها هستند. در آن سو ذوبی‌ها هم با ۱۶ امتیاز در رده هشتم جدول قرار دارند و نتیجه نگرفتن آنها استقلال و تراکتور و همچنین سپاهان را یکی دو پله بالاتر بکشاند. به همین دلیل هم رقابت روز جمعه پرسپولیس و ذوب آهن از اهمیت ویژه‌ای برای دیگر تیم‌ها برخوردار است.

آمار

پرسپولیس و ذوب‌آهن تاکنون ۳۲ بار به مصاف هم رفته‌اند که در این بین ۱۱ پیروزی سهم پرسپولیس و ۱۰ پیروزی سهم ذوب‌آهن بوده است ضمن اینکه ۱۱ دیدار ۲ تیم نیز با تساوی به پایان رسیده است.

در مجموع این ۳۲ بازی ۸۷ گل به ثمر رسیده که از این ۸۷ گل، سهم پرسپولیس ۴۵ گل و سهم ذوب‌آهن ۴۲ گل بوده است. پیروزی ۳ بر صفر بهترین پیروزی هر ۲ تیم برابر یکدیگر بوده است؛ پرسپولیس ۲ بار و ذوب‌آهن یک بار سابقه این پیروزی پرگل برابر یکدیگر را دارند.

همچنین دیدار هفته‌های پایانی فصل گذشته ۲ تیم که با تساوی ۳ بر ۳ در ورزشگاه آزادی به پایان رسید پرگل‌ترین رویارویی لیگ برتری پرسپولیس و ذوب‌آهن به شمار می‌رود.

ذوب آهن

برخلاف پرسپولیس که پس از بازگشت به صدر جدول هفته خوشی را پشت سر گذاشته اوضاع در روزهای اخیر بر وفق مراد سبزپوشان اصفهانی نبوده است زیرا آنها با گلی که در دقایق پایانی دیدار با فولاد از هفته سیزدهم لیگ برتر دریافت نمودند باخت تلخی را در ورزشگاه نقش جهان تجربه کردند. شاگردان امیر قلعه‌نویی دیگر امیدی ندارند که تا قبل از فرارسیدن تعطیلات نیم‌فصل در بین مدعیان قرار بگیرند و اگر نتوانند در این ۲ هفته باقیمانده از دور رفت به اندوخته امتیازی‌شان بیفزایند حتی سقوط‌شان به نیمه پایینی جدول چندان اتفاق دور از ذهنی نخواهد بود. از آنجا که قرار گرفتن ذوب‌آهن در بین مدعیان تا اطلاع ثانوی مقدور نیست سبزپوشان باید مراقب باشند تا از یک تیم میانه‌جدولی به تیمی پایین‌جدولی تغییر وضعیت ندهند به خصوص که با توجه به امتیازات زیادی که آنها در هفته‌های گذشته از دست داده‌اند فاصله خیلی مطمئنی هم با تیم‌های پایین‌جدولی ندارند. تنها غایب ذوب آهن در این دیدار وحید محمدزاده است که در طی یک سال اخیر به اردوهای تیم ملی نیز دعوت شده است. محمدزاده در شرایطی به دلیل محرومیت بازی مقابل پرسپولیس را از دست داده است که ولژیانی مدافع گرجستانی سبزپوشان احتمالاً در این دیدار به جای او به میدان خواهد رفت.

پرسپولیس

اگرچه تکرار نتیجه هفت ماه قبل به احتمال زیاد به منزله تداوم صدرنشینی پرسپولیس خواهد بود اما قرمزهای پایتخت امیدوارند تا این بار میهمان اصفهانی را دست خالی به خانه بدرقه کنند و جایگاهشان را در بالاترین نقطه جدول بیش از پیش مستحکم نمایند. همانگونه که گفتیم پرسپولیسی‌ها هم با وجود صدر نشینی از حاشیه امنیت زیادی برخوردار نیستند و تنها یک شکست می‌تواند آنها را از صدر به رتبه سوم بکشاند. قرمزها البته فعلاً از روحیه خوبی برخوردارند و بازیکنان مصدومشان هم به شرایط بازی کردن رسیده‌اند. تنها عامل مشکل ساز بازی این هفته قرمزها ماجرای بیرانوند و هواداران است. که پرسپولیسی‌ها امیدوارند بالاخره ختم به خیر شود هرچند که فعلاً رابطه بیرانوند و هواداران همچنان شکرآب است.

ترکیب احتمالی ۲ تیم:

پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، حسین ماهینی، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا، محسن ربیع‌خواه، محسن مسلمان، وحید امیری، علی علیپور و گادوین منشأ

ذوب‌آهن: رشید مظاهری، محمد نژادمهدی، گئورگی ولژیانی، علی حمام، مهران درخشان‌مهر، حمید بوحمدان، دانیال اسماعیلی‌فر، احسان پهلوان، اسماعیل شریفات، مرتضی تبریزی و استنلی سوارز

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *