مأموریت غیرممکن کی‌روش

دامون رشیدزاده

پس از قرعه کشی جام جهانی و واکنش‌های عجیب و غریب کاربران در فضای مجازی حالا آن جو هیجان زده و پرتنش فروکش کرده است و فضا آماده شنیدن حرف‌های منطقی است. در این فضا اولین حرف‌های منطقی را کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی کشورمان زد. کی‌روش گروه مرگ جام جهانی را فرصتی برای فوتبال ایران دانست. سرمربی تیم ملی ایران عنوان کرد بازی آبرومندانه ایران مقابل اسپانیا و پرتغال همانند آنچه در جام جهانی قبلی مقابل آرژانتین رخ داد می‌تواند اعتباری بی مانند را به فوتبال ایران اعطا کند که تا سال‌ها در خاطر هواداران فوتبال در سطح جهان بماند. اما نکته مهمی که کی‌روش به آن اشاره کرد این بود که بازی آبرومندانه در صورتی رخ خواهد داد که ما بتوانیم سطح خود را به سطح تیم‌های بزرگ جهان نزدیک کنیم.

مرد غیرممکن‌ها

این اتفاق اگرچه در عمل بسیار سخت و ناممکن است اما با توجه به آنچه ما از کی‌روش تا به حال دیده‌ایم او مردی است که می‌تواند بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن کند. در جام جهانی قبلی تیم ملی ما به مراتب ضعیف‌تر از تیم ملی فعلی بود. بازیکنان ما در آن جام جهانی بسیار بی تجربه بودند و چند مهره تاثیرگذار ایران هم درست قبل از جام جهانی مصدوم شدند. با این وضعیت تمامی کارشناسان و بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که ما در برابر آرژانتین با نتیجه‌ای بسیار ضعیف مغلوب خواهیم شد اما در عمل آنچه در آن دیدار تاریخی رخ داد همه چیز را برای ما عوض کرد. در آن دیدار هرچند ما در آخرین ثانیه‌ها مغلوب نبوغ مسی شدیم اما دنیا بعد از آن دیدار احترام دیگری برای فوتبال ایران قائل شد و بسیاری از طرفداران فوتبال در جهان اکنون ایران را به عنوان تیمی که آرژانتین پرستاره را به چالش کشید می‌شناسند.

آماده سازی

موفقیت ایران در آن دیدار فقط و فقط محصول نبوغ مربی بزرگی همچون کی‌روش بود. کی‌روش با همین نبوغ تیم ایران را برای اولین بار در تاریخ دوبار متوالی راهی جام جهانی کرد و در جام جهانی پیش رو هم قطعاً اگر کار به او سپرده شود نتیجه چیزی جز اعتبار برای فوتبال ما نخواهد بود. اما واقعیت این است که همه چیز در اختیار کی‌روش نیست. نیمی از بازیکنان تیم ملی در باشگاه‌های داخلی توپ می‌زنند باشگاه‌هایی که مربیانشان به هیچ عنوان رابطه خوبی با سرمربی تیم ملی ندارند. به گفته کی‌روش بازیکنان لیگ کشور آمادگی رقابت ۹۰ دقیقه‌ای با بازیکنان تراز اول جهان را ندارند و در بهترین حالت می‌توانند ۶۰ دقیقه برای تیم ملی کارایی داشته باشند. این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ تیم ملی در جام جهانی خواهد بود و از آنجا که رقابت‌های باشگاهی تا نزدیکی جام جهانی ادامه خواهد داشت فرصت کافی هم برای بدن سازی این بازیکنان وجود نخواهد داشت. در این شرایط کی‌روش راه حلی جالب پیش روی باشگاه‌ها قرار داده است. کی‌روش تقاضا کرده که از ابتدای سال ۲۰۱۸ بازیکنان ملی پوش شاغل در ایران را هر هفته به مدت یک و نیم روز در اختیار داشته باشد تا با مدرن‌ترین شیوه‌های ورزشی این بازیکنان را از نظر جسمی و روحی برای دیدارهای جام جهانی آماده کند. این شیوه شامل نوع خاصی از ریکاوری و همچنین قرار گرفتن بازیکنان در در فضای ۶ بعدی و بازی کردن مقابل بازیکنان بزرگ جهان است. این شیوه یکی از مدرن‌ترین روش‌های فوتبال جهان است که تنها تیم‌های بزرگ از آن بهره می‌برند. این راه حل نه تنها برای تیم ملی بلکه برای باشگاه‌ها هم بسیار مفید خواهد بود زیرا بازیکنانشان در این مدت به بهترین فرم خود خواهند رسید اما در این میان پرسش بزرگ این است که آیا باشگاه‌های ما که درگیر مسائل پیش پا افتاده‌ای مانند جادوگری و قلیان گیت و … هستند به این خواست سرمربی تیم ملی تن خواهند داد یا همچنان به لجبازی ادامه خواهند داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *