کاهش ۳۸ درصدی حوادث ناشی از کار در اصفهان

طاهره جعفری

طبق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی حوادث کار به حوادثی گفته می‌شود که حین انجام وظیفه وبه سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد. منظور از این انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول به کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد. همچنین اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان و یا برای معالجه‌های درمانی و توانبخشی و اوقات رفت وبرگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب می‌گردد. مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت اتفاق افتاده باشد. برای آشنایی بیشتر با حوادث کار و قوانین مربوط به آن با حبیب االله مقصودی رئیس اداره بازرسی کار استان اصفهان به گفت و گو نشستیم. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل این گفت و گوست.

در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته حوادث ناشی از کار افزایش داشته است یا کاهش؟

خوشبختانه در شش ماه اول امسال حوادث ناشی از کار در استان اصفهان کاهش پیدا کرده است. در شش ماه اول سال ۹۶ در اصفهان ۵۴۶ حادثه ناشی از کار رخ داده که که در مقایسه با شش ماه اول سال ۹۵ که ۷۷۵ حادثه روی داده است. سی وهشت درصد کاهش حوادث ناشی از کار را داشته‌ایم.

بیشترین حوادث در کدام بخش از کارها روی می‌دهد؟

بیشترین حوادث که منجر به فوت افراد می‌شود مربوط به کارهای ساختمانی است البته در کارهای دیگرهم فوتی وجود دارد ولی در کارهای دیگر مثل صنعت بیشتر با نقص عضو و قطع عضو مواجه هستیم. در ضمن در شش ماه اول امسال ۳۴ نفر فوتی داشتیم که نسبت به سال گذ شته که ۵۰ نفر بوده چهل وچهار درصد کاهش داشته است.

علل کاهش حوادث امسال نسبت به گذشته به نظر شما چه چیزهایی است؟

برخی از علل کاهش حوادث عبارت است از:

۱ الزام به اخذ تأیید صلاحیت ایمنی توسط پیمانکار

۲ به کارگیری مسوولین ایمنی در واحدهای پرخطر

۳ ارائه آموزشهای ایمنی در سطح وسیع در گارگاهها جهت کارفرمایان وکارگران

۴ کیفیت بخشی به بازرسی‌های انجام شده توسط بازرسان کار

۵ کاهش برخی از فعالیتهای اقتصادی خصوصاً در بخشهای عمرانی و ساختمانی

چگونه می‌توان ایمنی برای حوادث کار ایجاد کرد؟

طبق ماده ۹۱ قانون کار در زمینه کاهش حوادث کار سه تکلیف برای کارفرما ودو تکلیف برای کارگر مشخص شده است. تکالیف مربوط به کارفرما عبارت است از: تهیه وسایل و امکانات لازم برای ایمنی، آموزش به کارگر و نظارت. اما مسوولیت کارگر در این مورد استفاده از وسایل حفاظت فردی و بحث اجرای دستورالعمل‌ها در گارگاه است. که اگر این پنج مورد رعایت شود کاهش حوادث را به دنبال خواهد داشت.

در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه وظیفه کارفرما چیست؟

تنظیم حادثه با توجه به قوانین کار و تأمین اجتماعی به عهده کارفرما یا مسوول کارگاه است. کارفرما به استناد تبصره یک ماده ۹۵ قانون کار و ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی موظف است کلیه حوادث ناشی از کار را سریعاً به صورت کتبی به اطلاع ادارات کل و تأمین اجتماعی محل برساند. گزارش حادثه باید الزاماً توسط کارفرما یا نماینده رسمی او یا هر شخص مجاز دیگری که قبلاً امضاء وی به واحد مربوطه معرفی شده تنظیم شود.

ضمناً در مواردی که کارفرما گزارش حادثه را خارج از مهلت مقرر در ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی (سه روز اداری) به واحد اجرای مربوطه ارائه نمود یا از ارائه گزارش حادثه خودداری نماید. به منظور جلوگیری از تضییع حقوق بیمه شدگان ضروری است واحدهای اجرایی براساس گزارشات ارسالی و در خواست بیمه شده یا بازماندگان وی با توجه به مدارک ارائه شده نسبت به حادثه اقدام نمایند.

مسوولییت کیفری بروز حادثه بر عهده کیست؟

در صورت وقوع حادثه ناشی از کار کارفرما مکلف است اقدامات اولیه رابرای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداری کتباً به اطلاع سازمان برساند. در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذگور متحمل هزینه‌ای شده باشد سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های مربوطه را خواهد پرداخت. ولی در صورتیکه ثابت شود وقوع حادثه مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات و حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده سازمان هزینه‌های مربوطه به معالجه و غرامت و مستمریها و غیره را پرداخت و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.

با تمام این اوصاف اگر حادثه‌ای در حین کار برای بیمه شده رخ دهد و از کار افتاده یا دچار نقصی شود بیمه تأمین اجتماعی چه وظیفه‌ای در قبال او دارد؟

الف: هر گاه درجه کاهش قدرت بیمه شده شصت وشش درصد وبیشتر باشداز کار افتادگی کلی شناخته می‌شود

ب: هرگاه میزان کاهش قدرت بیمه شده بین سی وسه تا شصت وشش درصد وبه حادثه ناشی از کار باشد از کار افتاده جزئی شناخته می‌شود.

ج: اگر درجه کاهش قدرت بیمه شده ده تا سی وسه درصد بوده و موجب آن حادثه ناشی از کار باشد استحقاق دریافت غرامت نقص مقطوع را خواهد داشت.

بیمه شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه‌ای از کار افتادگی کلی شناخته شود. بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه استحقاق دریافت مستمری از کار افتادگی کلی ناشی از کار را خواهد داشت.

بیمه شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار بین سی وسه تا شصت وشش درصد توانایی کار خود را از دست داده باشد. مستمری از کار افتادگی جزئی ناشی از کار پرداخت خواهد شد میزان مستمری عبارت است از حاصل ضرب درصد از کار افتادگی در مبلغ مستمری از کار افتادگی کلی استحقاقی که طبق ماده ۷۰ این قانون تعیین می‌گردد.

بیمه شده‌ای که در اثرحادثه ناشی از کار بین ده تا سی درصد توانایی خود را از دست داده باشد. استحقاق دریافت غرامت نقص عضو را خواهد داشت. میزان این غرامت عبارت است از سی وشش برابر مستمری استحقاقی مقرر در ماده ۷۲ این قانون ضرب در درصد از کار افتادگی.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *