در انتظار دربی

دامون رشیدزاده

در شمار قبل روزنامه (۵۹۹) به بررسی دو دیدار روز ۲۷ آذر مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی پرداختیم. در گزارش امروز قصد داریم تا نگاهی داشته باشیم به دو دیدار باقی مانده از جام حذفی. در بازی‌های روز سه شنبه این هفته پرسپولیس تهران با نفت آبادان و استقلال خوزستان و تراکتور سازی تبریز رو در روی هم قرار خواهند گرفت تا سرنوشت دو تیم دیگر صعود کننده به مرحله نیمه نهایی نیز مشخص شود.

پرسپولیس تهران – نفت آبادان

پرسپولیسی‌ها که به عنوان آخرین تیم راهی این مرحله شدند، تاکنون ۱۲ بار در نیمه نهایی بوده و ۷ مرتبه نیز به فینال صعود کرده‌اند. آن‌ها با ۵ قهرمانی دومین تیم پرافتخار و با ۷۱ درصد پیروزی در بازی پایانی، «فینال بازترین» تیم هستند. سرخ‌ها یک بار در دهه ۶۰، ۲ بار در دهه ۷۰، یک مرتبه نیز در دهه ۸۰ و به همین تعداد نیز در دهه ۹۰ قهرمان جام حذفی شده‌اند؛ اما جای این عنوان در ویترین موفقیت‌های پرسپولیس مدرن در دوران برانکو ایوانکوویچ خالی است. البته اوضاع همیشه هم برای قرمزها در جام حذفی ایده آل نبوده است و این تیم بارها در همین مرحله از رقابت‌ها حذف شده است. پرسپولیس ۴ سال قبل در مرحله یکچهارم نهایی در ضربات پنالتی ۴-یک به فولاد باخت، سرخ‌ها ۵ سال قبل در همین مرحله ذوب آهن را برده؛ اما شش سال قبل در وقت اضافه ۳-۰ مغلوب استقلال شدند. پرسپولیس دو بار هم در همین مرحله مقابل ذوب آهن اصفهان حذف شده است. شاگردان فراز کمالوند چند روز قبل در دیدار معوقه از هفته هشتم مقابل پرسپولیس قرار گرفتند و بازنده شدند، اما آنها حالا باید در جام حذفی نیز مقابل تیم برانکو به میدان بروند. این در حالی است که طلایی پوشان فوتبال آبادان بعد از این بازی با پرسپولیس باید به مصاف استقلال تهران بروند. آن‌ها در هفته شانزدهم لیگ برتر روز ۳ دیماه میهمان استقلال هستند تا سخت‌ترین دوران مربیگری کمالوند که ناشی از برنامه ریزی سازمان لیگ است، رقم بخورد. آبادانی ها امیدوارند با شکست پرسپولیس با روحیه‌ای مناسب به مصاف استقلال بروند. صنعت نفت در این دیدار نمی‌تواند از دو بازیکن جدید خود یعنی سوشا مکانی و طالب ریکانی استفاده کند اما در دیدار مقابل استقلال تقابل سوشا و طرفداران استقلال قطعاً دیدنی خواهد بود.

استقلال خوزستان – تراکتور سازی تبریز

کی از بدشانس‌ترین تیم‌های حاضر در یک چهارم نهایی، تراکتورسازی تبریز است. تیمی که ۵ بار به نیمه نهایی صعود کرده، ۴ بار راهی فینال شده و تنها یک مرتبه جام را بالای سر برده است. از تنها قهرمانی پرشورها در جام حذفی ۳ سال می‌گذرد و آن‌ها برای فراموش کردن ناکامی سال گذشته، به دنبال کسب عنوان قهرمانی در این دوره از جام حذفی هستند. یحیی گل محمدی تنها مربی دهه ۹۰ است که ۳ بار به فینال رسیده است و تنها مربی فوتبال ایران است که ۲ بار عنوان قهرمانی را در این مسابقات به دست آورده است. یحیی گل محمدی با تیم فوتبال ذوب آهن در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به فینال جام حذفی رسیده و قهرمان این مسابقات شده است، او در سال ۹۱ هم با تیم فوتبال پرسپولیس به فینال جام حذفی رسید؛ اما این بار با شکست در ضربات پنالتی قهرمانی را از دست داد. استقلال خوزستان اگر چه حال و روز خوبی ندارد و بازیکنان زیادی از این تیم جدا شده‌اند اما تا اینجای جام حذفی این تیم موفق شد بدون بازی کردن با تیم هی لیگ برتری خود را به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی برساند. البته در این مرحله خوزستانی‌ها رقیبی قدرتمند به نام تراکتور را پیش رو دارند و باید دید که آیا خوش شانسی آبی‌های خوزستان بازهم ادامه پیدا خواهد کرد و یا این تیم تمام رویاهایش را برباد رفته خواهد دید. در صورت پیروزی استقلال مقابل ایران جوان و برد پرسپولیس برابر صنعت نفت آبادان این احتمال وجود دارد که در مرحله نیمه نهایی شاهد یک دربی هیجان انگیز میان سرخابی‌ها باشیم. اما این تنها دربی محتمل نیست. پیروزی گسترش فولاد بر خونه به خونه و برد تراکتورسازی برابر استقلال خوزستان می‌تواند باعث شود تا یک دربی دیگر شکل بگیرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *