اسلام (هی گیو ) در کره جنوبی

مرتضی سلطان پور ابیانه

آشنایی مردم کره جنوبی با آیین اسلام به قرن نهم میلادی باز می گردد. در این دوران تجار ایرانی و عرب برای تجارت با کره از طریق دریا به این سرزمین رفت و آمد می کردند؛ به طوری که آثارحضور آنان را در سیمای مجسمه‌ نگهبانان کاخ‌های سلطنتی کره در منطقه گوانجو و حاکمیت شیلا می‌توان مشاهده کرد(مجسمه های با محاسن بلند و صورت‌ها و چشمان درشت). بعد از آن با نفود مغول‌ها به شبه جزیره و ایغورها در قرن پانزدهم، اسلام تحت عنوان آیین هی گیو  در کره معرفی شد. کلمه هی گیو  در واقع برگرفته از کلمه هوی هه که یک نام چینی به معنای آیین محمد است توسط ایغورها در کره معرفی شد. جالب اینجاست که اولین مسجد نیز دقیقا در مرکز شبه جزیزه کره در شهر گه سونگ توسط ایغورها تاسیس گردید. اما با نفوذ ارزش‌های کنفوسیوسی در کره تقریبا اسلام در این شبه جزیره محو شد. البته ورود جدی اسلام به کره در سال ۱۹۵۵ آغاز شد. در دوران جنگ دو کره سربازان ترک تحت فرماندهی نیروهای سازمان ملل از طریق اینچون وارد کره جنوبی شدند. این سربازان در درون پادگان‌های نظامی آیین اسلام را ترویج می کردند و توانستند اولین مسجد مسلمانان را در سئول در سال ۱۹۵۵ تاسیس نمایند. با روی کار آمدن پارک چونگ هی معمار توسعه اقتصادی کره او به شدت برای توسعه اقتصادی نیازمند رابطه بسیار خوب با کشورهای خاورمیانه خصوصا عربستان برای تامین انرژی بود. در این دوران اوبرای توسعه هرچه بیشتر این روابط در یکی از مرتفع ترین و بهترین مناطق سئول در منطقه‌ ته ون کنونی زمینی را برای احداث مسجد به مسلمانان هدیه داد و اولین و بزرگترین مسجد توسط دولت سعودی در سال ۱۹۷۶ تاسیس گردید. همچنین فدراسیون مسلمان کره نیز برای ایجاد ارتباط نزدیک با کشورهای مسلمان خصوصا عربستان تاسیس شد. متعاقب این اقدام در دیگر شهر های کره جنوبی مانند پوسان و آن نیانگ دگو جنو جو و چند شهر دیگر کره مساجدی تاسیس شد که هر کدام از کمک‌های مالی کشورهای اسلامی برخوردار بوده و هستند.

در کره جنوبی بر مبنای آمار منتشره توسط موسسات اسلامی تعداد مسلمانان در حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار نفر تخمین زده می شود که بالغ بر ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر آنان را مهاجرانی از کشور مالزی و اندونزی تشکیل می دهند. اگر بخواهیم وضعیت مسلمانان کره را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم باید بگوییم اولین مسلمانان کره‌ای در واقع کارگران بودند که در دهه ۶۰ و ۷۰ به عنوان کارگر ساده در پروژه‌های عمرانی در کشورهای خاورمیانه و ایران مشغول به کار بودند. دومین موج مسلمانان دانشجویانی بودند که برای ادامه تحصیل و در واقع جهت تاسیس پلی برای ارتباط بیشتر برای مراودات اقتصادی و شناخت بیشتر از کشورهای خاورمیانه به کشورهای مسلمان اعزام و در این کشورها به تحصیل پرداختند. آنان در بازگشت در دانشگاه‌های کره مشغول به کار و تلاش شدند تا پلی میان کره و کشورهای مسلمان بر قرار نمایند. همین نقش مثبت باعث گردید بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر مسلمانان کره‌ای در این کشور کمتر دچارمشکل و نیز روابط کره با کشورهای اسلامی دارای کمتر تنشی باشد. از طرفی دیگر حضور نجیبانه کارگران کشورهای آسیای جنوب شرقی و نیزاقامت آنان در کره و نیز حوادث ۱۱ سپتامبر باعث رشد محافل اسلامی در کره جنوبی شده است که خود شاهد آن بودم. برای مثال در سال ۱۹۹۰ در کره جنوبی تنها یک مغازه و فروشگاه اسلامی به نام علی کیم در منطقه‌ای ته ون شهر سئول در مجاورت مسجد مرکزی قرار داشت. اما در دو دهه گذشته بسیاری از مراکز و فروشگاه‌های غیراسلامی که در مجاورت مسجد مرکزی قرار داشتند توسط مسلمانان پاکستانی و دیگر کشورها خریداری و تبدیل به فروشگاه‌های عرضه کننده مواد غذایی حلال شده است. از طرفی دیگر در دهه نود تعداد کسانی که در ماه مبارک رمضان در مسجد مرکزی سئول رفت و آمد می کردند شاید کمتر از ۳ هزار نفر بود اما اکنون این رقم به بیش از ده هزار نفر می رسد. به‌هر‌حال فضای حاکم برمسلمانان کره جنوبی فضای کاملا ‌آرام و در عین حال مذهبی وبیشتر اقتصادی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *