آلودگی هوا چالش جدید فوتبال

دامون رشیدزاده

دیدار روز ۲۷ آذر تیم‌های استقلال تهران و ایران جوان بوشهر در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به دلیل آلودگی بیش از اندازه هوای تهران لغو شد. با این اتفاق اینگونه به نظز می‌رسید که بازی روز گذشته پرسپولیس و نفت تهران هم با توجه به اینکه کیفیت هوای تهران هیچ تغییری نکرده بود به تاریخ دیگری موکول شود اما در کمال تعجب این دیدار برگزار شد تا رفتارهای متناقض و عجیب فدراسیون فوتبال همچنان ادامه داشته باشد.

نکته جالب ماجرا اینجاست که شاخص آلودگی هوا در روز ۲۷ آذر ۱۰۰ بود اما در روز ۲۸ آذر این شاخص به ۱۶۰ رسید با این وجود مسئولان لیگ برتر دیدار استقلال را لغو و دیدار پرسپولیس را برگزار کردند. حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره کیفیت هوا در روز بازی پرسپولیس – نفت آبادان گفت: شاخص ایستگاه پارک رز در منطقه ۲۲ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. شاخص منطقه ۲۱ که در نزدیکی استادیوم قرار دارد نشان می‌دهد شاخص آلودگی ۱۶۱ و در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه است.

در چنین شرایطی اصرار سازمان لیگ بر برگزاری بازی پرسپولیس جای تعجب دارد آنهم در حالی که به اعتقاد اکثر کارشناسان این حجم از آلودگی تأثیر نامطلوبی بر بدن بازیکنان دارد. بر اساس نظر کارشناسان در هنگام بازی فوتبال حجم هوای مصرفی بازیکن هفت برابر می‌شود و میزان تنفس هم افزایش پیدا می‌کند که این می‌تواند در زمان آلودگی هوا تأثیر نامطلوبی را هم بر روی ورزشکاران و هم هواداران بر جای بگذارد. البته این مساله بستگی به شاخص آلودگی هوا در محل برگزاری مسابقات دارد اما به طور کلی شاخص آلودگی بالای ۱۰۰ برای ورزشکاران بسیار مضر است و اگر این شاخص به ۲۰۰ برسد می‌تواند منجر به حوادث ناگواری شود.

برگزاری مسابقات به هر قیمت

اینگونه به نظر می‌رسد که سازمان لیگ به دلیل در پیش رو بودن جام جهانی با مشکل زمان بندی مسابقات روبروست زیرا از یک سو باید مسابقات را در تاریخ مقرر به پایان برساند و از سوی دیگر تیم ملی برای آمادگی نیاز به برپایی اردوهایی دارد که می‌تواند لیگ را به تعطیلی بکشاند. این شرایط بغرنج هم باعث شده مسئولان این سازمان قید سلامتی بازیکنان را بزنند و بر برگزاری بازی‌ها در شرایط آلودگی وحشتناک هوا اصرار کنند.

اما آنچه که در این شرایط نادیده گرفته شده سلامتی بازیکنان و هواداران است. اگر خدایی ناکرده اتفاق تلخی در زمین و یا روی سکوها رخ دهد سازمان لیگ چگونه می‌خواهد پاسخ گوی خانواده بازیکنان و یا هواداران باشد.

امیدواریم مسئولان سازمان لیگ به جای برگزاری مسابقات به هر قیمتی از قبل از شروع فصل این اتفاقات را هم در نظر بگیرند. آلودگی هوا به خصوص در تهران اتفاق تازه‌ای نیست همواره در فصل پاییز و زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا وضعیت آلودگی هوای تهران به شدت وخیم می‌شود. هر چند هیچگاه نمی‌توان درباره تیم‌های صعود کننده و یا قرعه کشی برای تعیین تیم میزبان پیش بینی انجام داد اما لااقل می‌توان جام حذفی را در زمان بهتری مدیریت کرد. با یک برنامه ریزی بهتر می‌توان جام جدفی را در زمان‌های بهتری برگزار کرد و یا اینکه با تغییر در جدول مسابقات لیگ زمینه را برای تعطیلی‌های احتمالی فراهم کرد تا اگر آلودگی هوا بازهم مشکل آفرین شد فرصت کافی برای تعویق مسابقات وجود داشته باشد.

نکته دیگر اینکه دیدار امروز استقلال و ایرانجوان که از روز دوشنبه به چهارشنبه منتقل شده بود هم در قطعاً شرایط مشابه روزهای گذشته برگزار می‌شود. با توجه به رقابت دیرینه سرخ آبی‌ها قطعاً اگر نتایج بر خلاف نظر هواداران این دو تیم رقم بخورد در آینده شاهد تهمت‌های فراوانی درباره تبانی برای به تأخیر انداختن بازی‌ها خواهیم بود که خود بر جو متشنج این روزهای فوتبال خواهد افزود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *