چگونه برای مقابله با زلزله آماده باشیم

دامون رشیدزاده

نکته مهم: لطفاً این مطلب را بخوانید و برای خانواده و دوستانتان ارسال کنید.(با قرمز )

زلزله استان تهران و البرز اگرچه به خیر گذشت و خسارت آنچنانی به وجود نیاورد اما زنگ خطر جدی را متوجه مردم و مسئولان کرد. سالهاست درباره خطر احتمال وقوع زلزله در تهران و بسیاری از کلانشهرها هشدار داده می‌شود اما با این وجود تا کنون هیچ اقدام قابل لمسی برای مقابله با این بحران صورت نگرفته است.

همانگونه که کارشناسان می گویند زلزله قابل پیش بینی نیست اما قطعاً می‌توان حوادث ناشی از زلزله را تا حد بسیاری بالایی کاهش داد. اینکه بگوییم در کشور ما زلزله‌های مهیب رخ نخواهد داد بسیار ساده لوحانه است، کشور ما بر روی گسل‌های متعددی شکل گرفته و هر لحظه امکان وقوع زلزله‌های مهیب در کشور ما وجود دارد. پس تنها کاری که می‌توان انجام داد آمادگی در برابر این حادثه است. به جز مباحث ساخت و ساز که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است آمادگی خود مردم در برابر زلزله نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. در زلزله البرزو تهران که تنها اندکی بیش از ۵ ریشتر بود و مدت زمان کوتاهی هم به طول انجامید ۱۱۵ نفر مجروح شدند و ۲ نفر هم به دلیل شوک متاسفانه جان خود را از دست دادند. این درحالی بود که تقریباً تمام خیابان‌ها از خودرو پر شده بود و امکان امداد رسانی عملاً سلب شده بود. صف‌های طولانی بنزین، هجوم مردم به پارک‌ها و تمامی اتفاقات آن شب نشان دهنده این بود که مردم ما به هیچ عنوان آمادگی لازم را برای شرایط این چنینی ندارند و در هنگام وقوع حادثه کارهایی را انجام می‌دهند که دقیقاً نباید انجام داد. در این میان وظیفه ما رسانه‌های جمعی است که تا حد امکان به آموزش مردم بپردازیم. اما برای آمادگی در برابر زلزله چه کارهایی باید انجام داد؟

کیف نجات

داشتن کیف نجات یکی از ملزومات چنین شرایطی است. این کیف شامل پوشش لباس و وسایل گرمایشی مانند پتوهای سبک، کیسه خواب، پتوهای نجات، کفش، کلاه، دستکش و…، آب معدنی، تغذیه کم حجم (قرار نیست با این تغذیه سیر شویم، بلکه باید موادی چون بیسکویت‌های مقوی را به همراه داشته باشیم تا از ما در برابر گرسنگی محافظت کند)، کیف کمک‌های اولیه، وسایل برنده و دوزنده، سوت، فندک یا کبریت، کپی مدارک هویتی و مالکیتی، چراغ قوه و رادیو است و باید آنها را در یک کوله‌پشتی به صورت آماده داشته باشیم.

مثلث حیات

درباره امن بودن گوشه‌های دیوار یا چارچوب‌های درب‌ها نمی‌توان به طور قطعی نظر داد. به عنوان مثال چارچوب‌های درب خانه‌های ۳۰ سال پیش که از فلز و تیرآهن بوده، مناسب است، اما در ساختمان‌های جدید چارچوب‌های چوبی یا با فلز سبک قابل اطمینان نیست. در عین حال ایده‌ای با عنوان مثلث حیات سال‌هاست که مطرح می‌شود که بر اساس آن در هنگام زلزله در گوشه‌ها، دور از شیشه‌ها یا اجسامی که ممکن است سقوط کنند، پناه بگیرید و یک زاویه مثلثی داشته باشید. البته مثلث حیات، یک ایده است که نه می‌توان آن را تأیید کرد و نه نقض.

آموزش

داشتن آرامش و هوشیاری در هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله بسیار مهم است. درست است که فرصت محدودی برای فرار وجود دارد اما هرج و مرج و ازدحام به شدت زمان مفید برای فرار را کاهش می‌دهد. زخمی شدن ۱۱۵ نفر در حادثه زلزله البرز و تهران تنها به دلیل همین نبود آرامش است. بسیاری از این افراد در راه پله ساختمان‌ها بر اثر عجله و یا ازدحام و فشار بقیه همسایگان دچار حادثه شده بودند. شادی حالا بعد از این اتفاق بسیاری از افراد حادثه دیده از این ماجرا درس گرفته باشند اما واقعیت این است که آموزش مردم برای مقابله با زلزله نیاز به آموزش هر روزه دارد و با ئوجود اینکه این آموزش‌ها بسیار اندک است اما رسانه‌های اجتماعی پر است از آموزش‌های این چنینی. پس چه بهتر که هر چند وقت یکبار این آموزش‌ها را بخوانیم و برای دوستان و خانواده‌مان ارسال کنیم تا حداقل از این طریق بتوانیم افراد بیشتری را برای مقابله با زلزله آماده کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *