خط و نشان رایان برای مدافعان ملی پوش

دامون رشیدزاده

مدت‌ها بود صحبت از رایان تفضلی مدافع ایرانی – انگلیسی نقل محافل ورزشی ایران بود. مدافعی با فیزیک عالی که حالا با درخشش در فوتبال انگلستان جایی برای خود باز کرده است. رایان تفضلی متولد ۶ مهر ۱۳۷۰ در ساتون انگلستان است. او ۱۹۶ سانتیمتر قد یکی از مدافعان بلند قامت لیگ انگلستان است. رایان تفضلی در سال ۲۰۰۵ به آکادمی ساوت‌همپتون پیوست. بعدها او کاپیتان تیم موفق زیر ۱۸ سال ساوت‌همپتون شد. او توانست خود را به تیم بزرگسالان ساوت همپتون برساند اما اوضاع برای او در تیم بزرگسالان چندان خوب پیش نرفت. رایان بعد از این اتفاق به صورت قرضی به سالزبری سیتی پیوست. هر چند او در این تیم درخشش خوبی داشت اما مصدومیت و بیماری باعث شد او دوران خوبی را در این تیم نداشته باشد اما بعد از آن او در سال ۲۰۱۲ به تیم منزفیلد تاون پیوست و در ۹۹ بازی برای این تیم موفق شد ۸ گل هم به ثمر برساند که آماری عالی برای مدافعی مرکزی است. بعد از این درخشش رایان به تیم پیتربورو یونایتد پیوست در ۵۴ بازی برای این تیم موفق شده ۴ گل به ثمر برساند که ۳ گل از این ۴ گل را درهمین فصل به ثمر رسانده است.

درخشش در لیگ

همین درخشش چند سال اخیر او باعث شده بازی‌های رایان زیر ذره بین کارلوس کی روش قرار بگیرد و او در سفری به انگلستان از نردیک شرایط این مدافع تنومند را زیر نظر گرفت هر چند با وجود مدافعان بسیار خوب فعلی هنوز تفضلی جایی در ترکیب اصلی کی روش ندارد اما درخشش این روزهای این مدافع باعث شده او بیش از هر زمان دیگری به درهای تیم ملی نزدیک باشد. البته تمایل رایان هم برای بازی در تیم ملی بر کسی پوشیده نیست و او بارها در مصاحبه‌های خود از علاقه برای بازی در ایران سخن گفته است. او در مصاحبه‌ای همین چند ماه پیش گفت: اول از همه، به اصل و نسبم افتخار می‌کنم. برای من افتخار است که برای ملت فوتبال دوست ایران بازی کنم. بازی تحت هدایت کارلوس کی روش یک رؤیا است – او از بهترین مربی‌های دنیاست. من یک مدافع مرکزی هستم و می‌توانم به رشدم به عنوان مدافع وسط در فوتبال انگلستان ادامه دهم. من نیاز به بازی در لیگ بالاتر از لیگ یک انگلستان دارم و می‌توانم بسیاری از اهداف را در پست مدافع مرکزی برآورده کنم. بازی برای تیم ملی ایران شگفت‌انگیز است.

قرار گرفتن ایران در گروه مرگ جام جهانی و نیاز مبرم ما به مدافعان درجه یک قطعاً باعث خواهد شد کی روش نگاه ویژه‌ای به خط دفاعی داشته باشد و ازر آنجایی که مدافعان خوبی مانند سید جلال حسینی و مرتضی پور علی گنجی همواره با مصدومیت مواجه هستند داشتن یک مدافع جانشین خوب قطعاً به آرامش تیم ملی در بازی‌های دشوار جام جهانی کمک خواهد کرد.

سبک بازی

سبک بازی رایان تفضلی بیشتر به سبک دفاعی پور علی گنجی شبیه است و این مدافع علیرغم داشتن قد بلند و فیزیک تنومند اما در بازی با پا هم تبحر خاصی دارد. علاوه بر آن مهمترین فاکتور کلیدی رایان قدرت سرزنی اوست. رایان تفضلی در دفاع به راحتی از پس سانتر های بلند بر می‌آید اما نکته‌ای که او را به مدافعی برذجسته تبدیل کرده قدرت سر زنی او هنگام ضربات ایستگاهی است. تفضلی بر روی ضربات کرنر و ضربات آزاد بسیار عالی عمل می‌کند و می‌توان گفت اکثر گل‌های او هم همینگونه به ثمر رسیده است. این نکته را نباید از یاد برد که او در لیگی فوتبال بازی می‌کند که فوتبال هوایی و سرزنی از فاکتورهای مهم آن به شمار می‌رود و اگر رایان مثلاً در لیگ اسپانیا بازی می‌کرد گل‌های زده او به مراتب بسیار بیش از این‌ها بود. تمامی این فاکتورها از رایان تفضلی مدافعی در کلاس جهانی ساخته که واقعاً می‌تواند در روزهای سخت پیش رو به کمک تیم ملی بیاید البته همه اینها به ادامه درخشش او و البته تاکتیک‌های مرموز کی روش بستگی دارد زیرا او از همین حالا هم نقشه‌های خاصی را برای جام جهانی در سر دارد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *