نام نیکــو

عاطفه بازفتی

امیرکبیر از مردانی است که فراتر از زمان خود زیسته­اند. تاریخ ایران گواه تلاش نَستوه و خستگی ناپذیر او مبنی بر این است که در بدترین دوران، بهترین و باشکوه­ترین کارها و خدمات را انجام داده است. از مهمترین اقدامات او می­توان به بنیاد نهادن مدرسه «دارالفنون» اشاره کرد که هدف اصلی آن آموزش دانش، مهارت و فناوری­های نوین بود؛ همچنین باید انتشار روزنامه «وقایع اتفاقیه» را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند وی دانست.

در مورد زندگی شخصی امیرکبیر نوشته­اند که دو بار ازدواج کرد. ازدواج اول او با «جان جان خانم» دختر «حاج شهباز خان» بود. دومین همسر امیرکبیر، خواهر ناصرالدین شاه، «ملک­زاده خانم»، ملقب به «عزت الدوله» دختر محمدشاه و مهدعلیا بود. این بزرگ­مرد ایرانی از همسر دومش دو دختر داشت یکی «تاج الملوک» و دیگری «همدم السلطنه» جالب آنکه آرامگاه یکی از دختران امیرکبیر در شهر اصفهان و بارگاه امامزاده احمد(ع) قرار دارد.

بارگاه امامزاده احمد(ع)

وقتی از کوچه پس کوچه­های ضلع شرقی میدان نقش جهان به محله حسن­آباد رسیدید؛ بارگاه امامزاده احمد(ع) را خواهید دید که روی سر درِ آن نوشته شده:«السلطان شاه سلطان حسین الموسوی الصفوی» که نشان می­دهد تاریخ بنای آن مربوط به دوره صفویه است و زیر کاشی­های زیبای لاجوردی آن با خط زیبا نوشته آستانه مقدس امامزاده احمد(ع) دیده می­شود. هر چند امروزه تغییرات بسیار زیادی در بنای امامزاده و صحن آن انجام شده اما «شاردن»، جهانگرد مشهور، نیز در سفــر خود به ایران از این بنا یاد کرده و آن را ساختمانی مربع شکل با پوشش گنبدی توصیف کرده است و نوشته:« عابران، مقبره شاه احمــد را از دریچه مشرف به کوچه که میله­های ستبری دارد زیارت می­کنند.»

صحــن و ضریح

به صحن امامزاده که وارد می­شوید اولین نکته­ای که توجه را جلب می­کند رنگ آبیِ غالب دیوارها و حوضچه­ای است که با فواره­های سنگی در وسط حیاط قرار گرفته است. مقابل در اصلی نیز یک مجسمه شیرسنگی است که در کنــار آن آرامگاه «شهید محسن انصاری» از شهدای جنگ تحمیلی قرار دارد. البته شیرسنگی متعلق به مزار «محمد بیگ» فرزند «حسین خان» است که از بزرگان و پهلوانان گذشته به شمار می­رفته از این­رو بر بدن شیرسنگی تصاویر خنجر، تفنگ و… حکاکی شده که بیانگر برخی اعتقادات گذشتگان در مورد پهلوانی و شجاعت است از دیدگاهی دیگر با رسمی شدن مذهب شیعه در زمان صفویان، طبق باور شیعیان که شیر را نماد حضرت علی(ع) و او را «اسدالله» می­دانستند شیرهای سنگی به نوعی نمادی از بازگشت به گذشته تاریخی و مذهبی نیز هستند.

آرامگاه همدم السلطنه

در قسمت چپ حیاط امامزاده، ردیفی از اتاق وجود دارد که از بیرون خیلی ساده و معمولی به نظر می­رسند اما به محض ورود، گچ­بری­ها، نقش و نگارهای رنگارنگ سبز، سفید، قرمز، آبی، آینه­کاری­ها و طرح­های اسلیمی فضای لطیف و زیبایی را در جلوی چشمان هر بیننده­ای قاب می­گیرند.

یک ارسی با شیشه­های رنگی نیز در وسط دو در چوبی اتاق قرار گرفته که با نقش­های زیبا و شیشه­های رنگی­اش نور گیــرا و چشم­نوازی را به درون اتاق هدایت می­کند. کف اتاق سه آرامگاه وجود دارد که از سطح زمین بلندتر هستند؛ آرامگاه «همدم السلطنه» دختر امیرکبیر و همسر ظل السلطان حاکم اصفهان و در کنارش قبر «عزیز السلطنه» و قبری که موسوم به «ابوالفتح خان صارم­الدوله» است.

آنچه در اتاق قدیمی امامزاده احمد(ع) جلب توجه می­کند علاوه بر زیبایی معماری آن، سنگ مزار همدم­السلطنه است با سرلوحه «هو الحی الذی لایموت» و طرح­های زیبای گل زنبق، گلدان، فرشتگان و… که دور تا دور آرامگاه بدان­ها تزئین شده است و همه به صورتی نمادین حکایت از حیات ابدی در جهانی دیگر و زندگی و تولدی دیگر دارند. شعر زیبایی نیز بر روی مزار دختر امیرکبیر نوشته شده که به روشنی معرِّف بزرگی و خوشنامی کسی است که در آنجا آرمیده است:«همدم­السلطنه که او را بود/ نسب پاک از امیرِ نظــام/ پدر از خیل سرورانِ بزرگ/ مادر از صلب خسروان عظــام»

نیک­مـــردان

بارگاه امامزاده احمد(ع) علاوه بر آنکه زیارتگاهی پر از آرامش برای اهل دل است بلکه همچون گنجینه­ای است که در دل خود گنج­های دیگری را گنجانده است. از بزرگان و نام­آوران مشهوری که در حیاط این امامزاده دفن شده­اند می­توان به «همای شیرازی» پدربزرگ استاد جلال­الدین همایی و پدر ایشان «استاد ابوالقاسم طرب» و آرامگاه «پری خانم» دختر «الله وردی­خان» سازنده و معمار سی­و­سه پل اصفهان اشاره کرد که ظاهرا در سال ۸۹ به دلیل تعمیر و یکدست­سازی صحن حیاط، سنگ قبرهای نفیس ایشان برداشته و به بخش جنوبی امامزاده منتقل شده است و در آنجا نگهداری می­شود.

هنگام ترک و خروج از بارگاه امامزاده احمد(ع) این بیت از سعدی در ذهــن و خاطر یادآوری می­شود:«نام نیکــو گر بماند ز آدمی/ بِه کزو ماند سرایِ زَرنــگار»

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *