مصائب رانندگان

محمد اتحادی

بی تردید در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جهان امروز، حمل و نقل نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد. و نقش راننده یگانه عنصر انسانی جاده را نباید فراموش کرد. ۹۰ درصد حمل و نقل کالا توسط ناوگان زمینی و رانندگان انجام می‌شود. اما رانندگان نیز مانند بسیاری از مشاغل با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در این گزارش به گوشه‌ای از مشکلات رانندگان و راهکارهای احتمالی برای حل این مشکلات اشاره شده است.

مشکلات گوناگون حمل و نقل

۱- با توجه به اهمیت حمل و نقل یک صفحه از روزنامه‌های کشور هر هفته یا هر ماه به رانندگان کشور اختصاص پیدا نمیکندمانند ورزشکاران کشور که هر روز دو صفحه از روزنامه‌ها به ورزش اختصاص دارد. در روز ملی حمل و نقل ۲۶ آذر حتی روزنامه‌های کشور در مورد حمل و نقل و رانندگان زحمت کش و گمنام هیچ مطلبی چاپ نمی‌کنند اما روز کارگر، دانشجو، پرستارو … روزنامه‌ها مطلب و مقاله چاپ و حتی صدا و سیما از شب قبل برای دیگر ارگان‌ها اقشار ملت در روز به نام خود برنامه پخش می‌کند.

۲- درروزحمل ونقل ملاقات با مسئولان رده بالای کشور برای رانندگان لحاظ نمی‌شود اما دیگر اقشار جامعه مانند روز کارگر، پرستار، هفته کشاورزی، روز دانشجو ترتیب ملاقات حضوری آنها را با ریاست محترم جمهور یا مقام معظم رهبری انجام می‌شود.

۳- مسابقه و طرح سؤال از رانندگان، استفاده از تجارب آنها در جهت کاهش تصادفات و حمل و نقل بهینه، راه‌کارهای کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از آلودگی هوا انجام نمی‌شود. لازم است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری پلیس راهور و بیمه مرکزی ایران هر سال یک مسابقه برگزار و اهدای جایزه هم لحاظ گردد و از تجارب آن‌ها استفاده شود.

۴- نیروی انتظامی با همکاری سازمان آموزش مقابله با دزدان و راهزنان جاده‌ای را برای رانندگان شروع نمی کندتا کی باید همکاران راننده در جاده‌ها و شهرها توسط راهزنان با اسپری بیهوش شوند یا در حال استراحت کشته شوند و به بهانه بارگیری در انبارها توسط راهزنان از بین بروند.

۵- چرا برای صدور گواهینامه پایه یکم مدرک دیپلم اجباری نمی‌شود. آیا نباید برای بهبود وضع رانندگی کشور در آینده و کاهش حوادث رانندگی مدرک دیپلم اجباری شود؟ در روزنامه‌ها آگهی استخدام راننده وانت را شرط اول دیپلم لحاظ کرده‌اند. صدور گواهینامه پایه یکم باید تجدید نظر شود، الآن تعدادی رانندگان ناوگان سنگین کشور سابقه رانندگی با این نوع ناوگان ندارند. هر فردی که از شغل خود بیکار شده گواهینامه گرفته و وارد جاده می‌شود و حوادث رانندگی را افزایش می‌دهد. راهور ناجا و سازمان راهداری که کارت هوشمند حرفه‌ای و گواهینامه صادر می‌کند باید از کانون انجمن صنفی رانندگان هر استان بجای شخص متقاضی یک مجوز تأیید گرفته و راهور یا سازمان راهداری با این مجوز اقدام به صدور گواهینامه پایه یکم یا کارت هوشمند حرفه‌ای بکند. کانون انجمن صنفی رانندگان هم باید برای معرفی این راننده، سه راننده‌ی سابقه دار این راننده را تأیید کنند.

کرایه‌های حمل و نقل و بی عدالتی‌ها

۶- کرایه‌های بخش حمل و نقل جاده‌ای در بعضی از استان‌ها یا شهرها توافقی است. کرایه‌های حمل و نقل باید به صورت تن بر کیلومتر اجرا شود که حقوق کامیونداران تضییع نشود که راننده و باربری بتوانند در کنار هم فعالیت و صاحب کالا هم بین باربری‌ها رقابت ایجاد نکند. الآن کرایه‌های حمل کالا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود که به ضرر کامیون‌دار و راننده است. ولی کرایه‌های بخش مسافر، ریلی، هوایی و تاکسی‌ها مشخص است و هر سال افزایش می‌یابد.

کامیون‌های فرسوده

۷- تقاضا می‌شودکامیون یا کشنده فرسوده که حاصل (یک عمر تلاش) مالک آن است به قیمت عادلانه خریداری شود که برای مالک آن مقرون به صرفه باشد، شاید راننده یا مالک آن به سن پیری رسیده و نمی‌تواند کار کند و کامیون جایگزین نمی‌خواهد بگیرد. خرید کشنده یا کامیون فرسوده به قیمت ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان واقعاً اجحاف و بی عدالتی است. سرمایه یک عمر راننده‌ی مالک کامیون فرسوده چرا باید با قیمت ناچیزو ارزان قیمت گزاری شود. اگر در هر ماه سوخت کامیون فرسوده را ۷۰۰۰ لیتر محاسبه کنیم در طول ۶ ماه این مقدار سهمیه آنرا در منطقه خودمان و به کشورهای همسایه فروخته شود پول خرید کامیون فرسوده بدست می‌آید و دولت از صندوق خود برای خرید آن استفاده نکرده است. قیمت پایه کامیون فرسوده باید ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان قیمت گزاری شود که به راننده اجحاف نشود. مسئولان مربوطه فرموده‌اند ارزان بودن سوخت در کشور باعث شده که رانندگان از طرح تعویض کامیون استقبال نکنند و با گران کردن سوخت این مشکل مرتفع می‌شود، به نظر بنده این طرح کاملاً اشتباه است. با طرح تحویل سوخت طبق پیمایش حدود ۷ میلیون لیتر سوخت در روز صرفه جویی شده است.

۸- تقاضا می‌شود سود و مخارج گمرکی برای ورود کامیون و کشنده وارداتی جهت تعویض کامیون‌های فرسوده حذف یا کاهش دهید که قیمت‌هاکاهش پیدا کند و رانندگان بتوانند کامیون خود را تعویض کنند. اگر دولت تصمیم دارد آلودگی هوا و حوادث رانندگی کاهش پیدا کند، حمل ونقل مطمئن ایجاد شود باید قیمت‌های کامیون‌های نو مدرن روز را کاهش دهد که رانندگان استقبال کنند.

۹- کالاهایی که از گمرکات کشور بارگیری می‌شوند بعضی مواقع برای رانندگان مشکل آفرین می‌شوند و باعث متوقف کردن کامیون به عنوان حمل کالای قاچاق در ایست و بازرسی شده همچنین موجب توقف چندین ماه کامیون در پارکینگ نیز می‌شود و خسارات جبران ناپذیری به راننده وارد می‌کند.

۱۰-     با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی لوازمات، لاستیک، تعمیرات، بیمه‌ها، جریمه‌ها، عوارض اتوبان‌ها و مخارج جاری ناوگان حمل و نقل و …کرایه‌ها چند سال است افزایش پیدا نکرده، فقط در چند استان و بنادر کرایه‌ها عادلانه می‌باشد.

۱۱- پدیده‌شوم بومی گرایی و تحویل بار به رانندگان بومی آن استان در بعضی از شهرها و پایانه‌ها رونق پیدا کرده و باعث یک سر خالی ناوگان می‌شود که بار در اختیار رانندگان غیر بومی قرار نمی‌دهند و خسارات جبران ناپذیری به ناوگان حمل نقل و مالک آن وارد می‌کند.

۱۲- رانندگان هنوز فاقد بیمه تکمیلی می‌باشند که مشکلات مالی برای آنها به بار آورده است.

۱۳- سالن‌های اعلام بار به نوبت و عدالت بار در اختیار رانندگان می‌دهند، حذف این سالن‌ها باعث رونق دلال بازی و واسطه‌گری، کاهش کرایه‌ها و نارضایتی رانندگان می‌شود.

۱۴- آدرس‌های گیرندگان کالا که مستعار در بارنامه درج می‌شود مشکلاتی را برای رانندگان به وجود آورده است، به جای آدرس دقیق در بعضی شهرها شماره موبایل گیرنده را منظور می‌کنند که ممکن است کالا را شخص دیگری تخلیه نماید.

۱۵- انتخابات هیئت مدیره انجمن صنفی‌ها به صورتی که الآن انجام می‌شود مورد رضایت رانندگان نمی‌باشد چون رانندگان در سفر هستند و نمی‌توانند به مدت یک روز یا دو روز شرکت کنند. باید انتخابات انجمن‌ها چند روز ادامه پیدا کند که همه رانندگان حضور داشته باشند یا بصورت الکترونیکی انتخابات برگزار گردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *