موسسه‌های کنکور دبستانها را به بازی گرفته‌اند

طاهره جعفری

آموزش و پرورش به دنبال تحول در روش‌های آموزش مدارس است و تلاش می‌شود حاکمیت حافظه محوری بر مدارس به خلاقیت تبدیل و جریان صرف آموزش در مدارس کمرنگ شود ومسائل همچون تربیت و مهارت مد نظر قرار بگیرد ومعیار انتخاب مدرسه برتر صرفاً کسب رتبه‌های علمی در کنکور و در یک کلام مقیاس آموزشی نباشد. در این میان کنکور جریان آموزشی حاکم بر مدارس را جهت داده و معلمان کتاب‌های کمک آموزشی را برای خرید به دانش آموزان توصیه می‌کنند.

اما اینکه چرا پای موسسه‌های خصوصی به دوره ابتدایی باز شده و دانش آموزان را با آزمون و تست در گیر کرده‌اند سوالی است باید پاسخ روشنی به آن داده شود!؟

بنابراین روزنامه کیمیای وطن بر آن دید که در این زمینه با شهین جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت وگویی داشته باشد که در ادامه می‌خوانیم.

دلیل ورود موسسه‌های خصوصی به دوره ابتدایی چیست؟

یکی از دلایل اساسی در ورود این موسسه‌ها به دوره دبستان وجود مدارس نمونه مردمی و تیز هوشان و بعضی از مدارس غیر دولتی هستند که در واقع پذیرش دانش آموزانشان از طریق آزمون است. این‌ها باعث شده‌اند که مدارس با اینگونه موسسه‌ها تعامل بر قرار کنند. و بچه‌ها را برای ورود به پایه هفتم این مدارس آماده کنند. بنابراین یک دلیل آن وجود این مدارس است و دلیل دیگر آن منفعت طلبی و سود جویی این شرکت‌ها است به هر حال این شرکت‌ها وموسسه ها خصوصی هستند و می‌طلبد که برای در آمد بیشتر اینگونه عمل کنند.

آموزش و پرورش در این زمینه چه اقدام‌هایی صورت داده است؟

آموزش و پروش در این چند سال در شورای نظارت ورود پیدا کرده و هر موسسه‌ای که قرار باشد به مدارس وارد شود در ابتدا باید از سمت سازمان پژوهش تأیید شده و مضاف بر آن در استان‌ها هم از سازمان نظارت تأییدیه بگیرد. ولی تا آنجا که ممکن بوده آموزش و پرورش این گونه موسسه‌ها را تأیید نکرده و از دوسال پیش تا کنون به طور جدی سعی کرده‌ایم که جلوی این مسائل در دبستانها گرفته شود. ویک بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت برگزاری آزمونها و استفاده از کتابهای کمک درسی غیر مجاز در مدارس ابتدایی را به مدارس فرستاده‌ایم. ما اعتقاد داریم که آموزش ابتدایی آموزش پایه است. و آموزش پایه مبنای توسعه پایدار در هر جامعه‌ای است. پس انتظار می‌رود که اولیا، سیاستمداران و برنامه ریزان در این مقوله وارد عمل شوند.

یکی از اهداف آموزش و پرورش در دوره ابتدایی آشنایی دانش آموزان با مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی است و سعی می‌کنیم دانش آموزان با این مهارت‌های اجتماعی آشنا شوند و آن را در عمل و رفتار در مدرسه از خود بروز دهند.

مدرسه کانون تجربه محله است. یعنی دانش آموز باید این رفتارها را در مدرسه تجربه کند و در خانه و محله اجرا کند. و در محتوای دروسمان کاملاً به این مباحث اشاره شده است. یک معلم خلاق با منابعی که در اختیار دارد خیلی خوب می‌تواند این مسائل را به بچه‌ها تفهیم کند و این تجربه‌ها را بچه‌ها در مدارس کسب کنند وبه یک شهروند نقاد، اثر بخش و کار آمد تبدیل شوند. یکی از دلایلی که ما به جد با ورود این مدرسه‌ها به دوره دبستان مخالف هستیم همین موضوع است. زیرا ما معتقدیم که در دوره ابتدایی باید این مهارت‌ها به بچه‌ها آموخته شود و به یادگیری بچه‌ها عمق بخشیده شود. ولی متاسفانه با برگزاری این آزمونها عمق یادگیری بچه‌ها سنجیده نمی‌شود.

در دوره دبستان ما به چه نوع یادگیری‌ای نیاز داریم؟

ما در دبستان‌ها به این نیاز داریم که به یادگیری عمق بخشیده شود و بچه از یادگیری لذت ببرد اگر بچه آن لذت را نبرد آن یادگیری سریع منفک می‌شود.

ولی اگر انبساط خاطر ازیادگیری برای دانش آموز حاصل شود آن یادگیری ماندگار می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع همه اقتصاد دانان، روانشناسان و متخصصین تعلیم و تربیت همه و همه ورود پیدا کرده‌اند به مبحث ابتدایی چون می‌دانند این دوره چقدر می‌تواند روی شخصیت فرد تأثیر گذار باشد. پس با وجود اینکه محتوای کتاب‌های ما کم نیست. ولی با ورود این آزمونها و کتاب‌ها به مدارس ابتدایی زمان شادی و تفریح بجه را در منزل می‌گیریم بچه را با والدینش در گیر می‌کنیم و آن ارتباط عاطفی دانش آموز و والدین را به هم می‌زنیم. بنابراین ما باید کاری کنیم که بچه کودکی بکند و واقعاً از این دنیای کودکیش لذت ببرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *