نوآوری در آموزش ایمنی

میثم هادیان

شامگاه ۲۱ آبان ماه سال جاری زلزله‌ای به قدرت ۷٫۳ ریشتر بخش‌هایی از استان کرمانشاه، در مرز ایران و عراق و دیگر استان‌های همجوار را لرزاند و باعث تلفات وسیعی در ابعاد جانی و مالی به هموطنانمان شد. اتفاقی که بعد از زلزله بم در سال ۸۲ نظیر آنرا شاهد نبودیم و به عنوان مرگبارترین زلزله جهان در سال ۲۰۱۷ شناخته شد و به دنبال آن در فواصل زمانی دیگر در این دو ماه بخش‌هایی از شهرهای کشورمان همچون تهران، کرج و کرمان و دیگر نقاط زلزله خیز کشورشاهد زلزه هایی در مقیاس مختلف بودند، اما نکته مهمی که در این زمینه باید به عنوان یک اصل در نظر گرفت آموزش جهت رعایت نکات ایمنی در هنگام وقوع زلزله می‌باشد. آموزشی که به روز و کارآمد بوده و نوآوری و خلاقیت از ارکان آن باشد.

آموزش

 امروزه متدهای و روش‌های فراوانی برای آموزش دادن به اقشار وسیع جامعه در سنین مختلف وجود دارد، از چاپ و انتشار بروشورهای مختلف و کتاب‌های اموزشی مصور تا وسایل ساخته شده توسط مخترعین در هنگام وقوع زلزله همچون اختراع تخت خواب هوشمند ضد زلزله یا اتاق امن برای پناه بردن افراد به درون آن جهت محافظت در مقابل زلزله و غیره.

در واقع به کار گیری قوه خلاقیت در این مقوله در کنار فرهنگ سازی و استفاده از رسانه‌های متنوع همچون فضای مجازی که می‌تواند نقش مهم و موثری را در این زمینه ایفاء کند و آموزش اصولی آن به کودکان در سنین پایین در مدارس و مهد کودک‌ها می‌تواند به عنوان الگویی مناسب برای جلوگیری و به حداقل رساندن تلفات جانی در برابر بلایای طبیعی باشد. آموزشی که می‌تواند تضمینی برای فرهنگ سازی و نجات جان هم نوعانمان در قالب‌های مختلف با استفاده از تشکیل اطاق فکرهای گوناگون توسط افراد نخبه و ایده پرداز در این زمینه باشد.

استفاده از متدها و الگوهای به روز

هم چنین استفاده از متدها و الگوهای به روز دنیا که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته و کشورهای زلزله خیز جهان نظیر کشور ژاپن که توانسته در طول سالیانه گذشته قدم‌های مهم و موثری را در برابر زلزله انجام دهد و تلفات انسانی و مالی را به حداقل ممکن کاهش دهد می‌تواند در این زمینه کمک به سزایی نماید.

مانور زلزله

تصویری که از آموزش در این زمینه مقابله با زلزله در کشومان دیده می‌شود به این صورت است که هر چند وقت یکبار در فواصل زمانی طولانی فقط شاهد مانور زلزله به صورت مختصر، آن هم بیشتردر مدارس یا ارگان‌های خاص هستیم که در یک محدوده مشخص زمانی و مکانی ارائه می‌شود که این خود ضعف بزرگی به شمار می‌رود چرا که آموزش ایمنی در برابر زلزله باید به گونه‌ای باشد که آحاد افراد جامعه از کهن سال و جوان گرفته تا دیگران در یک فرآیند وسیع و مستمر به آموزش ایمنی در برابر انواع حوادث طبیعی به خصوص زلزله بپردازند و این کار نیازمند اقدامات مسئولان و متولیان امر در این حوزه و استفاده از نظریه پردازان و مخترعین و ایده پردازان کشورمان می‌باشد. حتی می‌توان به عنوان پیشنهاد در هر سازمان دولتی و خصوصی بخشی را برای آموزش به صورت دوره‌های مشخص برای کارکنان بوجود آورد یا برای کودکان بازی‌ها و سرگرمی‌هایی خلاق در حیطه آموزشی تولید نمود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *