پایان چشم انتظاری

هامون رشیدیان

چشم‌انتظاری خانواده‌های داغدار با پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران یاسوج پایان یافت. لاشه این هواپیما در کوه دنا و در مختصات جغرافیایی N۳۰۴۲۰۸ و E۵۱۴۲۹۳ کشف شد. این درحالی است که هواپیما فاصله اندکی از قله کوه داشته و به نظر می‌رسد به هر دلیلی خلبان نتوانسته از برخورد هواپیما با کوه خودداری کند و پس از برخورد بهمن ناشی از این تصادف روی هواپیما را پوشانده است. شرایط نامساعد جوی و همچنین ارتفاع بالای کوه باعث شد یافتن لاشه هواپیما تقریباً سه روز به طول بینجامد. هر چند از همان اولین ساعات این حادثه ارتش، سپاه و هلال اهمر به همراه نیروهای داوطلب تلاش بی وقفه‌ای را برای یافتن این هواپیما انجام دادند اما همانگونه که عنوان شد شرایط جوی کار یافتن هواپیما و امداد و نجات بازماندگان احتمالی را با مشکلات فراوانی روبرو کرد. هر چند علت حادثه با ابهامات فراوانی روبروست و قطعاً تا رمزگشایی جعبه سیاه نمی‌توان از علت دقیق این حادثه ناگوار با خبر شد اما در طی این چند روز مانند همیشه اخبار جعلی بسیاری در رابطه با این ماجرا منتشر شد و بازهم ضعف در اطلاع رسانی دقیق خاطر بازماندگان حادثه را آزرد. متاسفانه ضعف در کمیته بحران و اطلاع رسانی دقیق به مردم زمینه را برای شایعه سازان فراهم می‌کند و افراد سودجو برای دریافت چند لایک بیشتر و یا بالا بردن دنبال کنندگانشان با هر ترفندی بدون در نظر گرفتن اخلاق فضا را با انتشار اخبار جعلی مسموم می‌کنند.

آنچه که در اینگونه حوادث به کرات مشاهده می‌شود ضعف در خبررسانی دقیق است و فضا به گونه‌ای است که افراد فارغ از تخصصشان تنها به دلیل داشتن تریبون اقدام به گزارش درباره حادثه می‌کنند و این حجم از اطلاعات که در بسیاری از مواقع غیرکارشناسانه هم هست مردم و بازماندگان را دچار سردرگمی می‌کند.

اگر کمیته‌های بحران مانند بسیاری از کشورهای جهان تنها یک سخنگو داشته باشند که در ساعات مشخص و بر اساس زمانبندی اخبار و اطلاعات صحیح را به مردم ارائه دهد مطمئناً دچار چنین مشکلاتی نخواهیم بود و خاطر بازماندگان حوادث اینچنینی تا این اندازه آزرده نخواهد شد. امیدواریم در وهله اول دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم و اگر هم خدایی ناکرده حادثه‌ای رخ داد حداقل در اطلاع رسانی از سوی مسئولین شاهد عملکردی بسیار شفاف و مسئولانه باشیم.

بر اساس آخرین گزارش‌ها آنچه که تا کنون درباره این حادثه اعلام شده بر این اساس است:

– امینی مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیم تخصصی پزشکی قانونی استان در محل نزدیکی سقوط هواپیمای تهران- یاسوج حضور دارند و منتظرند بررسی اولیه از اجساد انجام شود تا ببینند جسدها براساس وضعیت بارش‌ها قابل شناسایی هستند یا نه. وی افزود: درصورتی که جسدها قابل شناسایی باشند مشکلات به حداقل می‌رسد اما اگر صدمات به حدی باشد که نتوان جسدها را شناسایی کرد بحث آزمایشات ژنتیک مطرح می‌شود که مقدار پروسه شناسایی هویت اجساد زمان‌بر خواهد بود.

– احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: پرواز هلی‌کوپتر از ظهر چهارشنبه در منطقه غیرممکن است به همین دلیل زمان برای انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیما محدود خواهد بود.

– رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جعبه سیاهی که روی هواپیما نصب است بسیار مدرن بوده و دسترسی به اپلیکیشنی که بتواند آن را تعریف کند ساده است. تیمی از کشور سازنده هواپیما (فرانسه) برای بازخوانی جعبه سیاه به ما کمک خواهند کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *